مسئولان در بخش های گوناگون، نوآوری، خلاقیت و ابتکار در روشها را وظیفه خود بدانند -رهبر معظم انقلاب   
۱۳۹۶ شنبه ۲۷ آبان -اِسَّبِت ٢٨ صفر ١٤٣٩ - Saturday November 2017
نقشه وب سایت   تماس با ما  جستجو در وب سایت  ورود به صفحه اصلی
  بازدید ها :  195   بازدید    تاریخ درج مطلب  7/10/1395    
 
 
یک نسخه سلامتی در موز

موز یکی از پرمصرف‌ترین و محبوب‌ترین میوه‌های روی زمین و غنی از املاح و ریزمغذی‌های ضروری برای بدن است.در آمریکا مردم بیش از آنکه سیب و پرتقال بخورند، موز می‌خورند. این میوه زرد و خمیده سرشار از املاح و مواد مغذی به ویژه پتاسیم فراوان، فیبر خوراکی، منیزیم و ویتامین‌های ث و B۶است.موز علاوه بر مقابله با افسردگی، دستگاه گوارش را تنظیم کرده و ترشی معده را نیز بهبود می‌بخشد.این میوه شفابخش و مقوی همچنین خطر ابتلا به سرطان‌های کلیه، دیابت، پوکی استخوان، نابینایی و سایر امراض را به میزان محسوسی کاهش می‌دهد.سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) ارزش غذایی موز را بسیار بالا اعلام می‌کند.

استحکام استخوان‌ها

موز اگرچه سرشار از کلسیم نیست اما با این حال به دلیل املاحی که در مجموع دارد برای استحکام استخوان‌ها مفید است. موز حاوی مقدار فراوانی «فروکتوالیگوساکارید» است که این ماده، پروبیوتیک‌های مفید برای دستگاه گوارش را به تحرک وامی‌دارد. فروکتوالیگوساکارید همچنین قابلیت جذب کلسیم در بدن را تقویت می‌کند.

محافظ قلب

موز برای سلامت قلب بسیار مفید است. این میوه سرشار از پتاسیم است که این ماده معدنیِ الکترولیت، جریان الکتریسیته را در بدن شما منتقل می‌کند. این جریان الکتریسیته برای ضربان قلب حیاتی است. خوردن منظم موز همچنین از سیستم گردش خون در برابر فشارخون بالا، تصلب شرائین و سکته قلبی جلوگیری می‌کند. سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) از موز به عنوان داروی فشارخون و سپر حفاظتی قلب در برابر سکته و حملات قلبی یاد می‌کند.

داروی افسردگی و افت خُلق

در صورتی که احساس افسردگی می‌کنید یا از سندرم پیش از قاعدگی رنج می‌برید داروی شما موز است زیرا موز می‌تواند با کاهش افسردگی، علائم سندرم پیش از قاعدگی را نیز به حداقل برساند. موز سرشار از «تریپتوفان» است. این ماده در بدن تبدیل به ماده شیمیایی «سروتونین» می‌شود که یک ناقل عصبی و بهبوددهنده خلق و خو در افراد است. علاوه بر این ویتامین B۶موجود در این میوه به داشتن خواب آرام و منیزیم نیز به آرامش عضلات کمک می‌کند.

بینایی

اگرچه خاصیت هویج بیش از سایر خوراکی‌ها برای چشم زبانزد شده اما باید بدانید که موز نیز به همین نسبت برای چشم‌ها خاصیت دارد. موز حاوی مقدار اندک اما مورد نیاز ویتامین «A» برای بدن است که این میزان برای حفاظت از چشم‌ها، حفظ بینایی و همینطور بهبود بینایی در شب حیاتی است. ویتامین A محتوی ترکیباتی است که از غشای اطراف چشم محافظت می‌کند. این ترکیبات همچنین تشکیل دهنده پروتئین‌هایی هستند که نور را به قرنیه چشم منتقل می‌کنند. موز نیز مانند سایر میوه‌ها به جلوگیری از تحلیل و ضعف عضلانی کمک می‌کند.

پوست موز، خوراکی یا سمی

شاید شناخته شده ترین و متداول ترین خطری که از پوست موز به ذهن می‌رسد سرخوردن روی آن است اما باید بدانید که پوست موز سمی‌نیست و در واقع یک خوراکی سرشار از مواد مغذی است. اگرچه خوردن پوست موز چندان متداول نیست اما از دیرباز در برخی غذاهای آسیایی یک پای ثابت بوده است. پوست موز معمولا به صورت پخته یا سرخ شده مصرف می‌شود.اگرچه پوست موز به صورت خام یا ترکیب با سایر میوه‌ها هم قابل خوردن است. پوست موز شیرینی خود میوه موز را ندارد اما هرچه موز رسیده‌تر باشد پوست آن نیز شیرین‌تر است.پوست موز نیز مانند میوه آن سرشار از پتاسیم، منیزیم، فیبر و تریپتوفان است. میزان فیبر موجود در پوست موز بسیار بیشتر از فیبر موجود در خود میوه است. پوست موز همچنین محتوی «لوتئین» است که این ماده یک آنتی اکسیدان تقویت کننده بینایی است و از چشم در مقابل تابش اشعه ماوراء بنفش و رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند.

خطرات زیاده‌روی

اگرچه موز سرشار از موادمغذی است و فواید بسیاری برای بدن دارد اما مانند هر خوردنی دیگر میانه روی در مصرف آن ضروری است چون خوردن همزمان چند عدد موز در یک وعده سبب سردرد و بی خوابی می‌شود.موز به ویژه وقتی خیلی رسیده باشد، محتوی اسیدهای آمینه ای است که باعث گشاد شدن رگ‌ها و درنتیجه سردرد می‌شوند. ماده تریپتوفان نیز که به افزایش خلق کمک می‌کند اگر زیاد از حد وارد بدن شود می‌تواند باعث خواب آلودگی شود.خاصیت شل کننده عضلانی منیزیم در کنار خواص دیگر این میوه نیز می‌تواند خطراتی را به همراه داشته باشد.موز یک میوه قندی است که زیاده روی در خوردن آن سبب پوسیدگی دندان می‌شود. این میوه همچنین به دلیل نداشتن چربی و پروتئین، نمی‌تواند یک وعده غذایی کامل یا یک تغذیه مناسب و کامل پس از ورزش کردن باشد.با این حال موز تنها وقتی خطرناک است که در خوردن آن زیاده روی شود. اگر در روز بیش از ۱۰ عدد موز خورده شود بدن با خطر انباشت حجم بالای ویتامین و املاح معدنی روبه‌رو می‌شود.مصرف بیش از حد پتاسیم نیز منجر به بروز عارضه ای موسوم به «هایپرکالمی» می‌شود. منظور از‌هایپرکالمی‌افزایش سطح خونی یون پتاسیم در بدن است.

بهبود گوارش و کاهش وزن

موز سرشار از فیبر خوراکی است. این ماده به حفظ تعادل وزن کمک می‌کند. خوردن روزانه یک عدد موز می‌تواند ۱۰ درصد از فیبر مورد نیاز بدن را تامین کند. علاوه بر این ویتامین B۶موجود در موز از ابتلا به دیابت نوع ۲ جلوگیری کرده و به کاهش وزن نیز کمک می‌کند. در مجموع، موز یک غذای بسیار عالی برای کاهش وزن است زیرا علاوه بر داشتن طعم شیرین، سیرکننده هم هست و در نتیجه اشتها را فرو می‌نشاند. این میوه همچنین به تعادل قندخون در طول مدت ورزش کردن و فعالیت‌های جسمانی کمک می‌کند.

سرطان

برخی شواهد نشان می‌دهد مصرف متعادل موز احتمال ابتلا به سرطان کلیه را کاهش می‌دهد. نتایج یک مطالعه که در سال ۲۰۰۵ میلادی در سوئد انجام شد نشان داد زنانی که بیش از ۷۵ وعده میوه و سبزیجات مصرف می‌کنند، خطر ابتلا به سرطان کلیه در آنها ۴۰ درصد کاهش می‌یابد. در میان این میوه‌ها موز جزو موثرترین آنها معرفی شده است. زنانی که در هفته چهار تا شش عدد موز می‌خورند خطر ابتلا به سرطان کلیه در آنها به نصف کاهش می‌یابد.

منبع: روزنامه آرمان

اين مقاله تا چه اندازه براي شما مفيد بوده است؟

 12345 
ضعيفعالي
توضیحات شما . (اختياري)

ميانگين آرا :0.0 از 5 امتياز است.


12345
0 : تعداد کل آرا ارسال شده
-1 99609 -1 -1

تغذیه
بیماری ها
داروشناسی
سلامت جامعه
  
 
ارسال به دوستان


در صورتی که مایلید دوستان شما نیز از این مطلب استفاده کنند , کافیست نام و آدرس ایمیل خود و دوست خود  را وارد نموده تا این مطلب به دوستتان ارسال شود.
 




 
صفحه اصلی | اخبار و رویداد ها | مجموعه مطالب | اردبیل شناسی | صدرا | مسابقات | تماس با ما
Copyright 2009 Tebyan Branch Of Ardebil Province. All rights reserved.
Web Design : WebHouse