مسئولان در بخش های گوناگون، نوآوری، خلاقیت و ابتکار در روشها را وظیفه خود بدانند -رهبر معظم انقلاب   
۱۳۹۶ چهارشنبه ۶ ارديبهشت -اِلأَربِعا ٢٩ رجب ١٤٣٨ - Wednesday April 2017
نقشه وب سایت   تماس با ما  جستجو در وب سایت  ورود به صفحه اصلی
  بازدید ها :  350   بازدید    تاریخ درج مطلب  13/6/1395    
 
 
کی می توان ازدواج کرد ؟

بسیاری از جوانان با رسیدن به سن جوانی و هیجانات جنسی، به دور از آنکه به شرایط ازدواج فکر کنند، تصور می کنند که ازدواج یک امر ساده و احتمالا یک تجربه ی شیرین خواهد بود ولی ازدواج در عین آنکه می تواند شیرین ترین تجربه زندگی باشد می تواند بدترین خاطره ها را هم رقم بزند.

ازدواج شروع عشق و محبت، مسئولیت و همکاری است. بنای محکمی که استحکامش نیاز به محبتی طرفینی و کوششی هماهنگ دارد. و همه این ها تنها در سایه ی دور اندیشی قبل از ازدواج و بردباری پس از آن حاصل می گردد.

دختر و پسری که می خواهند ازدواج کنند باید دارای شرایط لازم جسمانی، روانی، عقلی، اجتماعی و اخلاقی باشند که در زیر، هر یک از این ویژگیها مورد بحث و تحلیل قرار خواهد گرفت.

1ـ رشد جسمانی همسر:

در شناخت میزان رشد جسمانی دختر و پسر، نه فقط باید ارتباط و همبستگی ابعاد گوناگون رشد را در نظر گرفت، بلکه رابطه رشد جسمانی با عوامل روان شناختی حائز اهمیت بسیار است. به بیان دیگر، بین رشد جسمانی و سازگاری های روانی - اجتماعی ِ فرد ارتباط نزدیک وجود دارد. رشد جسمی در میزان و الگوی رشد جسمانی، گوناگونی های بسیاری را به همراه دارد و این حادثه بدون شک از نظر روان شناختی مهمترین و معنی دارترین حادثه ای است که در طول فرایند رشد جسمانی اتفاق می افتد.

2ـ رشد عقلی:

رشد عقلی، عبارت است از مجموعه فعالیت های فرد که به ادراک، فهم، تشکیل مفاهیم، بررسی معانی، تفکر و تعقل، پیش بینی و استنتاج، برنامه ریزی، تعیین هدف و انتخاب راهبردهای برای رسیدن به هدف منتج می شود. اندیشه، دیدگاه و نگرش فرد نسبت به زندگی جنبه عقلانی شخصیت فرد است.

رشد فکری پس از بلو غ جسمانی رو به تکامل می رود. پس از بحران های بلوغ، فرد استعدادها، توانایی ها و امکانات محیطی خود را بهتر می شناسد و نسبت به شخصیت خود بیشتر آگاهی می یابد. در نتیجه تصمیماتش بیشتر از عقل نشأت می گیرد تا از احساسات.

حضرت علی(ع) در تعریف عقل می فرماید: عقل آن چیزی است که راه ضلالت را از خوشبختی تمییز می دهد و عاقل کسی است که هر کاری را در جای خود انجام دهد.

فردی که از رشد عقلی برخوردار است دارای ویژگی های زیر می باشد :

1) از مسائل درک و فهم بهتری دارد، برای مثال می داند که چرا ازدواج می کند.

2) در زندگی دارای هدف است.

3) برای رسیدن به هدف و اهداف خود در زندگی برنامه ریزی می کند.

4) در تصمیم گیری های خود بیشتر از عقلش تبعیت می کند تا از احساساتش.

5) انتظاراتش از خود و دیگران واقع بینانه است.

6) توانایی حل مساله را دارد، یعنی درباره ی هر مسأله می اندیشد و راه های حل آن را مورد ارزیابی قرار می دهد.

7) از خود و محیطش شناخت دارد.

8) در مواجهه با مشکلات، موضع گیری های صحیح و اصولی دارد.یعنی به جای فرار از مشکلات و یا نادیده گرفتن آنها سعی می کند با آنها برخورد اصولی کند.

9) فردی مسئولیت پذیر است و مسئولیت اعمال، رفتار و

 تصمیماتش را بر عهده می گیرد.

10) بر رفتار کودکانه خویش غلبه کرده است و مطابق سن و رشد خود عمل می کند.

3ـ رشد عاطفی:

انسان موجود چند بعدی و در عین حال بسیار پیچیده است. با تمامی ارزش هایی که برای عقل متصور است، اما تمام سعادت بشر در گرو تکامل عقل نیست، بلکه سرمایه ی مهم دیگری به نام عواطف و احساسات در انسان وجود دارد که به اندازه ی عقل مهم است. انسان به کمک عقل و عاطفه( دوش به دوش هم ) راه تعالی و تکامل را طی می کند.

رشد عاطفی و احساسی از شرایط لازم برای ازدواج است و دارای محاسن و مزایای بسیاری است:

1) عواطف و احساسات، قدرت محرکه ی انسان می باشد.

2) عواطف و احساسات، عامل اتصال و پیوستگی و تلطیف انسان ها و جوامع است.

3) مهر، محبت و عواطف از مهمترین عوامل موفقیت در زندگی زناشویی است.

فرد برخوردار از رشد عاطفی، مهار احساسات منفی و مثبت خود را در دست دارد. او در ابراز خشم و ترس، گریه و شادی، محبت و غیره در محدوده ی مورد قبول جامعه عمل می کند، نه همانند یک کودک.

رشد عاطفی نیز مانند رشد عقلی به سن تقویمی نیست، بلکه به میزان یادگیری، تجارب فرد و از همه مهمتر درتعامل عاطفی کودک با والدین و دیگر بزرگسالان آموخته می شود. رشد عاطفی مانند رشد جسمانی از لحظه ی تولد آغاز می شود و حتی رفتار عاطفی کودک در هنگام تولد مشاهده می گردد و بر اثر تعامل با خانواده و دیگر افراد در جامعه رشد می کند ؛ پس اکتسابی است.

4ـ رشد اجتماعی:

رشد اجتماعی، رابطه ی نزدیکی با رشد عقلی و رشد عاطفی دارد. انسان دارای چهار دنیای اجتماعی است: خانواده، مدرسه، شغل و دوستان که فرد را باید از نظر اجتماعی در آن ها مورد ارزیابی و بررسی قرار داد. فردی که از رشد اجتماعی برخوردار است روابط اجتماعی را بهتر درک می کند، به دیگران احترام می گذارد، حقوق دیگران را محترم می شمارد و نقش، وظایف و مسئولیت های مربوط به خویش را به نحو احسن انجام می دهد. چنین فردی محیط زندگی و اجتماع خویش را خوب می شناسد، به ارزش ها و فرهنگ جامعه احترام می گذارد و رفتار خویش را با ارزش ها و رفتار مطلوب در خانواده، مدرسه و جامعه تطابق می دهد ؛ ضمن آن که در فعالیت های اجتماعی مشارکت دارد و مسؤلیت های اجتماعی را می پذیرد. امام صادق(ع) می فرماید: « کسی که ازدواج می کند باید همسرش را اکرام کند.» یعنی به او احترام بگذارد و گرامی اش بدارد.

به بیان کوتاه، فردی که از رشد اجتماعی برخوردار است:

1) در فعالیت های مختلف درگیر است.

2) وظایف و مسئولیت های خویش را انجام می دهد.

3) توانایی ایجاد ارتباط اجتماعی با دیگران را داراست.

4) مسئولیت پذیر است.

5) در برخورد با افراد دیگر رفتار سازگارانه ای دارد.

6) در موقعیت های مختلف، متناسب با آنها عمل می کند. رشد اجتماعی نیز اکتسابی است و فرد مهارت های مربوط به آن را در خانه، مدرسه و اجتماع فرا می گیرد.

5 - رشد اخلاقی:

از شرایط لازم برای ازدواج، رشد اخلاقی است. اخلاق یعنی خودنظمی در اعمال و رفتاری که در آن رفاه فرد و دیگران هر دو مراعات شود.

اخلاق، مجموعه ای از آداب و رسوم، عادات و الگوهای رفتاری است که با معیارهای مطلوب گروهی که انسان با آن زندگی می کند تطابق دارد.

روابط در زندگی زناشویی همانند هر ارتباط اجتماعی دیگرِ بین انسانها، با در نظر گرفتن ارزش های اخلاقی و معنوی زن و مرد است که منجر به سعادت و معنویت زندگی آنان می گردد.

اخلاق عبارت از آن چیزی است که باید باشد. علمای اخلاق و انبیای الهی، جامعه را از آنچه که هست به سوی آنچه که باید باشد، سوق می دهند. پیامبر گرامی ما می فرماید: « من برای تکمیل اصول اخلاق و فضیلت برانگیخته شده ام. بسیاری از امور و مسائل زندگی زناشویی در چهارچوب اخلاق و فضایل اخلاقی قابل حل است و هر اندازه زن و شوهر متخلق به اخلاق و رفتار پسندیده مانند صداقت و گذشت، درستی و فداکاری و... باشند، زندگی شان از سلامت و آرامش بیشتری برخوردار خواهد بود.

اخلاق آموختنی است و یادگیری ارزش های اخلاقی از سه طریق اتفاق می افتد:

1) پاداش و تنبیه:

2) تقلید ناخودآگاه از افرادی که فرد با آنها زندگی کرده است و ایده آلهای او را تشکیل می دهند.

3) از طریق تفکر. اندیشه و تعمق درباره ی پی آمدهای رفتار و نتایج رعایت اصول اخلاقی در موقعیت های مختلف.

امام صادق(ع) در کتاب الاخلاق می فرماید: « برای اقدام به هر کاری به کارگیری فکر و اندیشه و مطالعه جوانب مختلف آن و مال اندیشی شرط موفقیت و پیروزی است.

بنابراین تردید نیست که اخلاق را باید یکی از مهمترین معیارها و شرایط ازدواج محسوب داشت.

منبع: سایت شهید اوینی

اين مقاله تا چه اندازه براي شما مفيد بوده است؟

 12345 
ضعيفعالي
توضیحات شما . (اختياري)

ميانگين آرا :0.0 از 5 امتياز است.


12345
0 : تعداد کل آرا ارسال شده
-1 95297 -1 -1

ازدواج
رفتارشناسی
ناهنجاری ها
اصول تربیتی
  
 
ارسال به دوستان


در صورتی که مایلید دوستان شما نیز از این مطلب استفاده کنند , کافیست نام و آدرس ایمیل خود و دوست خود  را وارد نموده تا این مطلب به دوستتان ارسال شود.
 




 
صفحه اصلی | اخبار و رویداد ها | مجموعه مطالب | اردبیل شناسی | صدرا | مسابقات | تماس با ما
Copyright 2009 Tebyan Branch Of Ardebil Province. All rights reserved.
Web Design : WebHouse