مسئولان در بخش های گوناگون، نوآوری، خلاقیت و ابتکار در روشها را وظیفه خود بدانند -رهبر معظم انقلاب   
۱۳۹۵ يکشنبه ۸ اسفند -اِلأَحَّد ٢٩ جمادي الاولي ١٤٣٨ - Sunday February 2017
نقشه وب سایت   تماس با ما  جستجو در وب سایت  ورود به صفحه اصلی
  بازدید ها :  577   بازدید    تاریخ درج مطلب  28/9/1394    
 
 
قرآن و احسان بر كفار غير محارب

علاوه بر اين در سورۀ ممتحنه آمده است: «لٰا يَنْهٰاكُمُ اللّٰهُ عَنِ الَّذِينَ لَمْ يُقٰاتِلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَ لَمْ يُخْرِجُوكُمْ مِنْ دِيٰارِكُمْ أَنْ تَبَرُّوهُمْ وَ تُقْسِطُوا إِلَيْهِمْ إِنَّ اللّٰهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ إِنَّمٰا يَنْهٰاكُمُ اللّٰهُ عَنِ الَّذِينَ قٰاتَلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَ أَخْرَجُوكُمْ مِنْ دِيٰارِكُمْ وَ ظٰاهَرُوا عَلىٰ إِخْرٰاجِكُمْ أَنْ تَوَلَّوْهُمْ ...»؛ «خداوند شما را از دوستى و عدالت با كسانى كه با شما در راه دينتان قتال نكرده و شما را از خانه و كاشانه‌تان بيرون نكرده‌اند نهى نمى‌كند؛ به درستى كه خداوند عدالت پيشگان را دوست مى‌دارد. همانا شما را از دوستى و احسان با كسانى نهى مى‌كند كه با شما در دينتان جنگيدند و شما را از خانه و كاشانه‌تان بيرون كردند و بر بيرون كردنتان كمك نمودند ...».


از اين آيۀ شريفه به خوبى استفاده مى‌شود كه وقتى نيكى و احسان به كفارى كه با مسلمانان نمى‌جنگند و در توطئه‌هاى ديگر هم چون اخراج مسلمانان از مكه و كمك به اخراج آنان شركت ندارند جايز است- با اين كه از نظر اعتقادى آنان كافر بوده‌اند- به طريق اولى جنگ با آنان مورد نهى و منع شارع مى‌باشد. يعنى ملاك جنگ با كفار صِرف عقيدۀ آنان نيست، بلكه عمل و برخورد آنان با مسلمانان ملاك است.
در تفسير الميزان اين قول را كه اين آيه توسط آيۀ «فَاقْتُلُوا الْمُشْرِكِينَ حَيْثُ وَجَدْتُمُوهُمْ ...» نسخ شده است چنين مردود دانسته كه آيۀ مورد بحث فقط شامل اهل ذمّه و كفار معاهد مى‌شود، در صورتى كه آيۀ‌«فَاقْتُلُوا الْمُشْرِكِينَ ...» فقط اهل حرب يعنى كفار غير معاهد و غير ذمّى را در بر مى‌گيرد. پس با توجه به اين كه بين دو آيۀ مذكور تعارضى با يكديگر در دلالت وجود ندارد نمى‌توان گفت كه آيۀ مورد بحث توسط آيۀ «فَاقْتُلُوا الْمُشْرِكِينَ» نسخ شده است.
البته اگر كفار حربى را در اصطلاح فقهى آن- يعنى همه ی غيرمسلمانانى كه معاهد يا در ذمّۀ مسلمانان نباشند- معنا كنيم، اين اشكال به صاحب تفسير الميزان وارد است كه آيۀ احسان اطلاق دارد و به ويژه با توجه به آيات قبل و بعد از آن، شامل  همه ی كسانى مى‌شود كه در صدد قتال و محاربه با مسلمانان نبوده‌اند؛ اعم از اين كه اهل ذمّه و معاهد باشند يا نباشند. و براى مقيّد ساختن آيه به دسته‌اى خاص وجهى به نظر نمى‌رسد؛ مخصوصاً اين كه در آن از عدالت نيز سخن به ميان آمده است كه حسن آن نسبت به همه ی موجودات مى‌باشد. گذشته از اين كه صحّت اطلاق«مشرك» به اهل كتاب در لسان آيات قرآن، معلوم نيست.

منبع: برگرفته شده از کتاب نجف‌آبادى، حسين على منتظرى، حكومت دينى و حقوق انسان، در يك جلد، ارغوان دانش، قم - ايران، اول، 1429 ه‍ ق

 

 

اين مقاله تا چه اندازه براي شما مفيد بوده است؟

 12345 
ضعيفعالي
توضیحات شما . (اختياري)

ميانگين آرا :0.0 از 5 امتياز است.


12345
0 : تعداد کل آرا ارسال شده
-1 85427 -1 -1

خبر های قرآنی
مقالات قرآنی
دوره های آموزشی
عملکرد های سالانه دارالقرآن
  
 
ارسال به دوستان


در صورتی که مایلید دوستان شما نیز از این مطلب استفاده کنند , کافیست نام و آدرس ایمیل خود و دوست خود  را وارد نموده تا این مطلب به دوستتان ارسال شود.
 




 
صفحه اصلی | اخبار و رویداد ها | مجموعه مطالب | اردبیل شناسی | صدرا | مسابقات | تماس با ما
Copyright 2009 Tebyan Branch Of Ardebil Province. All rights reserved.
Web Design : WebHouse