مسئولان در بخش های گوناگون، نوآوری، خلاقیت و ابتکار در روشها را وظیفه خود بدانند -رهبر معظم انقلاب   
۱۳۹۶ پنج شنبه ۱۰ فروردين -اِلخَميس ٢ رجب ١٤٣٨ - Thursday March 2017
نقشه وب سایت   تماس با ما  جستجو در وب سایت  ورود به صفحه اصلی
  بازدید ها :  488   بازدید    تاریخ درج مطلب  26/8/1394    
 
 
تلاش براي پرهيز از تنبلي
 

عادت به تعويق انداختن كار، مثل بسياري از عادت‌هاي ديگر از جمله پرخوري و... جنبه فراگير دارد و مردم با اينكه از زيان آن آگاه هستند، با وجود اين ممکن است از كنارش بي‌توجه بگذرند. عدم تمايل به درس خواندن، ميزان بالاي تماشاي تلويزيون و... از نشانه‌هاي تنبلي هستند. چطور مي‌توانيم تنبلي و سستي را درمان كنيم و بي‌حالي و بي‌حوصلگي را از خود دور كنيم؟  راه‌هايي عملي براي از بين بردن تنبلي وجود دارد كه عبارتند از:

 

 

 

تقویت اراده و پشتکار

با عزم و اراده بايد با سستي و بي‌حالي برخورد كرد. اگربدانيم كه تنبلي عامل برانگيزاننده خشم خداوند است، راحت‌تر با آن مبارزه مي‌كنيم.

پرهيز از توجيه

گاهي افراد براي فرار از مسئوليت، بهانه‌تراشي مي‌كنند. با عذر و بهانه‌تراشي، فرد رفتار خود را منطقي جلوه مي‌دهد، در نتيجه با اين رفتار سستي را در خود تقويت مي‌كند. براي درمان فرد بايد از توجيه اجتناب كند و خود را گول نزند. براي پرهيز از توجيه‌گرايي، به چند مورد بايد توجه كرد: فرد براي موجه جلوه دادن تاخير در انجام كار، دلايل گوناگون را دستاويز براي دفاع از خود قرار ندهد. براي فرار از وظيفه، از ديگران هم توجيه را نپذيرد، تا اهمال در خود او و ديگران تقويت نشود. از آن كسي كه مسئوليت كاري را داشته، تنها نتيجه كار سوال شود چرا كه مديريت زمان از وظایف اوست و به ما ربطي ندارد. به اهمال‌كار گوشزد شود كه ما در برابر برنامه‌ريزي نادرست او، هيچ مسئوليتي نداريم و حتي نمي‌توانيم توجيهات او را بشنويم.

تنبيه خود

مي‌توان براي كم‌كاري خود تنبيهي مناسب در نظر گرفت. نوع تنبيه به ميل و سليقه هر كس بستگي دارد. كمك به مستمندان و دستگیری از نیازمندان و اختصاص مبلغی برای کمک‌های خیرخواهانه مي‌تواند براي تنبيه انتخاب شود.

يافتن دوست منضبط

اهمال‌كاران به دليل نداشتن برنامه مشخص در زندگي روزمره و نيز به جهت نداشتن اراده قوي، هميشه به عاملي براي به حركت درآمدن نياز دارند. يكي از موثرترين عوامل محرك، دوست بااراده و منظم است. افراد از تمام روحيات، خلقيات، اعمال و رفتار دوست خود اثر مي‌پذيرند. نشست و برخاست با دوست منضبط به‌ويژه اگر مستمر باشد، خود به خود مسير حركت انسان را تغيير مي‌دهد و گاه تا حدي بدون زحمت انسان را منظم و بااراده مي‌كند.

خودتنظيمي

خوب است كه هر وقت كاري را به عقب انداختيم، آن را در تقويم يا دفتري يادداشت كنيم و جلوي چشم باشد. در اين روش هم تنبيه وجود دارد هم تشويق. در واقع كاهش دفعات سستي تشويق است و زياد شدن دفعات آن تنبيه به شمار مي‌رود. اين روش همان محاسبه در كارهاست.

پيمان بستن

راه ديگر درمان تنبلي اين است كه فرد با خود پيمان ببنددكه تنبلي نكند و تلاش كند كه آن را انجام دهد. در اينگونه موارد باید به پیمانی که بسته وفادار باشد و بکوشد تا با رعایت آن بر این خصلت ناپسند فائق آید.

تمرين مبارزه با كمرويي

وقتي كسي نمي‌تواند كارش را به درستي يا به موقع انجام دهد، دچار كمرويي و شرم مي‌شود. براي مبارزه با آن تلاش كنيد و بر اعصاب خود مسلط باشيد. نگذاريد كه اتفاقات و حوادث، لحظه‌اي شما را تحت تاثير قرار دهد. برخورد با ديگران، پيش سلام بودن، احوال پرسي كردن، ارتباط برقرار كردن، همدردي، حضور در جمع مردم، شركت در غم و شادي آنها و... مي‌تواند راهكار خوبي براي مبارزه با كمرويي باشد. پس از قدري نشست و برخاست با كساني كه تنها رضايت خدا را ملاك كارها مي‌دانند، مطمئن باشيد شما هم اينگونه مي‌شويد و كمتر به قضاوت برخی افراد اهميت مي‌دهيد.

خودآشكاري حقيقي

گاهي علت اينكه دچار تنبلي مي‌شويد اين است كه مي‌ترسيد وارد كاري شويد؛ چرا كه از قضاوت اين و آن دل خوشي نداريد. باید در این زمینه به این موضوع توجه کنید درصورتی که خود را آنگونه هستید در اجتماع نشان دهید می‌توانید با مشکلات بهتر روبه‌رو شوید.

راه مبارزه و درمان

خود را نبازيد و كار را ادامه دهيد و خود را شاد و پر نشاط وارد معركه كنيد. ممكن است در نخستين برخورد موفق نشويد ولي مهارت‌هايي را كسب خواهيد كرد. اگر وارد كار نشويد هميشه در نقطه صفر باقي خواهيد ماند. هرگز نگوييد مي‌ترسم در گفتارم اشتباهي باشد و آبرويم برود بلكه بگوييد مي‌گويم و مي‌خواهم اشتباهاتم را اصلاح كنم يا مي‌خواهم حرفم را بزنم، به خود جرات شركت در جمع را بدهيد و خود را از آنها بدانيد و با آنها باشيد.

نقش بازي كردن

اين روش در جمع دوستان و آشنايان كاربرد دارد. به اين منظور مي‌توان اين تمرين را انجام داد: فرض كنيد براي يك سخنراني آماده مي‌شويد كه هنوز جرأت ارائه آن را نداريد. از دوست يا همسر خود بخواهيد تا در برابر شما به‌طور جدي و به عنوان شنونده بنشيند و شما مقاله خود را در برابر او ارائه دهيد. از او بخواهيد تا كار شما را ارزيابي كند و مورد نقد قرار دهد. گاه مي‌توان در مقابل آيينه اين تمرين را انجام داد. يا نوار صوتي يا تصويري خود را ضبط كرد.

دسترسي به استعدادهاي انساني

وقتي با ديدي منفي به موضوع نگاه مي‌كنيم، توانايي خود را به فراموشي مي‌سپريم يا از آن غافل مي‌شويم. شايد هم نظر كردن به نقاط منفي ما را از جهات مثبت و امتيازات آن كار غافل كرده است. براي رفع اين مشكل، بايد از برنامه‌هاي كوتاه‌مدت بهره گرفت. هر برنامه را مقدمه برنامه‌هاي بعدي قرار دهيد و گام به گام نتايج كار را مد نظر قرار دهيد. ناراحتي‌ها و سختي‌هاي زودگذر را فداي اهداف عالي بعدي كنيد كه ثمرات ماندگاري در بر خواهد داشت.

از دست ندادن لحظه حال

گاهي اوقات بر اثر شكست‌هاي گذشته شخص به سستي مبتلا مي‌شود. چون پيش از اين خود را از انجام كار ناتوان ديده است و رغبتي براي شروع مجدد كار در خود نمي‌بيند. آنچه از دست رفت، گذشت و آنچه در آينده در پيش داري، به زودي فرا مي‌رسد. پس برخيز و فرصت بين دو نيستي (گذشته و آينده) را درياب.

منبع: روزنامه آرمان

 

 

 

اين مقاله تا چه اندازه براي شما مفيد بوده است؟

 12345 
ضعيفعالي
توضیحات شما . (اختياري)

ميانگين آرا :0.0 از 5 امتياز است.


12345
0 : تعداد کل آرا ارسال شده
-1 84533 -1 -1

ازدواج
رفتارشناسی
ناهنجاری ها
اصول تربیتی
  
 
ارسال به دوستان


در صورتی که مایلید دوستان شما نیز از این مطلب استفاده کنند , کافیست نام و آدرس ایمیل خود و دوست خود  را وارد نموده تا این مطلب به دوستتان ارسال شود.
 




 
صفحه اصلی | اخبار و رویداد ها | مجموعه مطالب | اردبیل شناسی | صدرا | مسابقات | تماس با ما
Copyright 2009 Tebyan Branch Of Ardebil Province. All rights reserved.
Web Design : WebHouse