مسئولان در بخش های گوناگون، نوآوری، خلاقیت و ابتکار در روشها را وظیفه خود بدانند -رهبر معظم انقلاب   
۱۳۹۵ سه شنبه ۲۸ دي -اِثَّلاثا ١٨ ربيع الثاني ١٤٣٨ - Tuesday january 2017
نقشه وب سایت   تماس با ما  جستجو در وب سایت  ورود به صفحه اصلی
  بازدید ها :  422   بازدید    تاریخ درج مطلب  16/8/1394    
 
 
عاملي كه موجب قطع ارتباط مي‌شود
 

در روايت آمده سه عامل قطع ارتباط انسان‌هاست. چنانچه فرموده‌اند كه اين سه عامل براي پايداري ارتباط انسان‌ها لازم است. پس اگر اين سه عامل، از بين برود، ارتباط انسان‌ها نيز قطع مي‌شود. امام صادق (ع) می‌فرماید: برادران در ميان خود به سه چيز نيازمندند كه اگر به كار بندند دوستي مي‌پايد وگرنه از يكديگر جدا و دشمن هم مي‌شوند. آن سه چيز اينهاست: انصاف با يكديگر، مهرباني با يكديگر و حسد نبردن به هم (ميزان الحكمه 1، صفحه 72). نخستين عامل قطع ارتباط، رعايت نكردن انصاف در رفتارهاست. دومين عامل قطع رفتار بدون ترحم است. سومين عامل قطع نیز حسدورزي است. اين سه عامل، همانطور كه در روايت آمده، موجب جدايي و حتي بغض و دشمني مي‌شود.

 

 

 

انصاف چيست؟

انصاف از زيباترين خصلت‌هاي اخلاقي است به معناي عدالت ‌ورزي و اجراي قسط و اقرار به حقوق مردم و اداي آنهاست و اينكه هر خيري را براي خود مي‌خواهیم ‌براي ديگران هم بخواهيم و هر زيان و ضرري كه براي خود نمي‌پسنديم براي ديگران هم نپسنديم (زيبايي‌هاي اخلاق، بخش شانزدهم، ص382). به عبارتي انصاف «نصف» و به رعايت است. رعايت عدالت بين خويش و ديگران، خود را نسبت به ديگران صاحب امتياز ندانستن، به خود نسبت به ديگران ويژگي خواص ندادن و سلوكي چون ديگر مردم در پيش گرفتن. امام صادق(ع) هميشه‌ مومنان را به انصاف دعوت می‌کرد. بيان نمونه‌هايي سفارش‌هاي را در ضرورت، عدل‌گرايي عدالت‌گستري است بر فرمايش امام صادق (ع). حضرت علي (ع) در فرمان خود به مالك اشتر مي‌فرمايد: «نسبت به خدا و بندگانش انصاف را از دست مده و نسبت به اطرافيان و خانواده و زير دستانت انصاف داشته باش كه اگر انصاف را پيشه خود نسازي ستم كرده‏اي و كسي كه به بندگان خدا ستم كند خدا دشمن اوست و كسي كه خدا دشمن او باشد دليلش را باطل مي‏سازد (عذرش را نمي‏پذيرد) و چنين شخصي با خدا در جنگ است مگر آنكه دست از ستم بردارد و توبه كند.» (نهج‌البلاغه، نامه53) .

سخت‌ترين تكاليف الهي

رعايت انصاف كاري دشوار است و انسان بايد به آن اهميت بدهد. امام صادق (ع) در حديثي می‌فرماید: « آيا شما را به سخت‏ترين چيزي كه خدا بر خلقش واجب كرده آگاه نسازم؟ و آن‌گاه سه موضوع را بيان كرد كه نخستين آنها انصاف دادن به مردم است.» (اصول كافي، ج2، ص145).

رحم كردن

در روايتي از رسول گرامي‌اسلام(ص) داريم كه مي‌فرمايند: «من لا يرحم لا يرحم» يعني كسي كه رحم نكند، مورد ترحم قرار نخواهد گرفت. بنابر اين روايت كسي كه نسبت به ديگران در رفتار و گفتار و عمل خود نسبت به آنها رحمت و مودت نداشته باشد، ديگران هم نسبت به او رحم نخواهند داشت. اين يك تعامل اجتماعي است. در روابط اجتماعي گاه قاعده و قانون رحمت بين مردم برقرار است چنانچه همه مردم با يكديگر با رحمت برخورد مي‌كنند؛ خطاهاي يكديگر را مي‌بخشند و به قول امروزي‌ها مچ‌گيري نمي‌كنند و به دنبال اذيت كردن و گير دادن به همديگر نيستند. در نتيجه اين رفتارها فضاي جامعه فضاي ترحم مي‌شود. اما يك وقت است كه افراد در تعاملات خود با يكديگر ترحم ندارند، هر كدام در هر جايي كه از دستشان بربيايد و ممكن است به يكديگر سخت مي‌گيرند و اين رفتار عموميت پيدا كرده و در نتيجه جامعه از نعمت ترحم محروم مي‌شود. بايد بدانيم كه لطف و رحمت يك رفتار و تعامل دوسويه است و افراد نمي‌توانند فقط از ديگران درخواست رحمت داشته باشند؛ وقتي شما اهل ترحم به ديگران نيستيد، بايد بدانيد كه خود شما نيز از رحمت ديگران محروم خواهيد بود.

حسادت

يكي از صفات رذيله و بيماري‌هاي خطرناك اخلاقي كه بسياري از ما انسان‌ها به آن گرفتاريم حسد است. اميرمومنان علي(ع) مي‌فرمايد: «حسد سرآمد همه زشتي‌ها است.» (مستدرك الوسائل ج 2 ص 328). حسد يعني رشك بردن، بدخواهي، تنگ چشمي، زوال نعمت كسي را خواستن يا دور شدن نعمت از فردي را آرزو كردن. انسان حسود، انحصارطلب است همه خوبي‌ها را براي خود مي‌خواهد و به ديگران با ديد حقارت مي‌نگرد. (حسود نابودي نعمت ديگران را براي خود نعمت مي‌شمارد) (مستدرك الوسائل، ج 2، ص 328). او انتقام گير و تندخو است، رحم و گذشت ندارد و از چاپلوسي و تعريف‌هاي حضوري و غيرواقعي خوشحال و مسرور است. اضطراب و نگراني و بغض به رقيب سراسر وجود او را گرفته است، او آرامش ندارد. حضرت علي (ع) مي‌فرمايد: حسود آسايش ندارد (بحارالانوار ج 74ص 421). حسود پيوسته در رنج و ناراحتي است گرچه جسم او سالم باشد (مستدرك الوسائل همان ص 328). حسود، مجال تفكر و انديشه ندارد، بدگو و بدخواه است، دوستي را به دشمني تبديل مي‌كند، دوستان را از يكديگر جدا مي‌كند و چون نمي‌تواند به جايي برسد چشم ديدن موفقيت‌هاي دوستان خود را ندارد، براي خالي كردن عقده‌هاي دروني خود به تهمت و افترا و فحش و ناسزا روي مي‌آورد و به هر طريقي در فكر تخريب شخصيت ديگران است و اگر توانست، رقيب خود را از راه بدگويي و غيبت ساقط مي‌كند و اگر موفق نشد، از طريق تهمت و نسبت‌هاي ناروا وارد مي‌شود و اگر از راه تهمت هم نتوانست، خيانت و جنايت را پيشه خود مي‌كند و حتي ممكن است خود را نابود كند. استاد شهيد مرتضي مطهري (ره) در اين زمينه مي‌گويد: انسان حسود وقتي كه خير و نعمتي را در ديگران مي‌بيند، همه آرزويش اين است كه نعمت‌هايش سلب شود و اصلا به فكر پيشرفت خودش نيست اما آدم سالم غبطه دارد نه حسد، آدم سالم هميشه درباره خودش فكر مي‌كند كه جلو بيفتد. اگر انسان هميشه در فكر اين باشد كه خودش جلو بيفتد، فردي سالم است و دليل بر عيب او نيست اما اگر كسي هميشه در اين انديشه باشد كه ديگري عقب بيفتد بيمار و مريض است و حتي شما مي‌بينيد كه آدم‌هاي حسود گاهي به مرحله‌اي مي‌رسند كه حاضرند به خودشان صد درجه صدمه بزنند تا بلكه پنچاه درجه صدمه به ديگري و ارد بشود (انسان كامل، انتشارات صدرا، ص 12، با اندكي تغيير). اميرمومنان علي(ع) مي‌فرمايد: «حسد درد بي‌درماني است كه جز با نابودي حسود يا مردن كسي كه به او حسد برده شده است، از بين نمي‌رود.» (غررالحكم و دررالكلم (6 جلدي) ج 2 ص 72). حسود موفقيت‌هاي دوستان خود را برنمي‌تابد از حوادث ناگواري كه براي آنان پيش مي‌آيد خرسند مي‌شود و از موفقيت‌ها و پيشرفت‌هايي كه نصيبشان مي‌شود غصه‌دار است. معاشرت با حسود، مايه عقب افتادگي و به دور از آسايش و راحتي است و دوستي با او سالم و ماندگار نيست پس بايد از آن اجتناب كرد و از آتش‌اش در امان ماند، چراكه حضرت علي (ع) مي‌فرمايد: حسد به دوست از بيماري دوستي است چون از روي صداقت و راستي نيست (نهج‌البلاغه فيض الاسلام، كلمات قصار شماره 209).

منبع: روزنامه آرمان

 

 

اين مقاله تا چه اندازه براي شما مفيد بوده است؟

 12345 
ضعيفعالي
توضیحات شما . (اختياري)

ميانگين آرا :0.0 از 5 امتياز است.


12345
0 : تعداد کل آرا ارسال شده
-1 83891 -1 -1

ازدواج
رفتارشناسی
ناهنجاری ها
اصول تربیتی
  
 
ارسال به دوستان


در صورتی که مایلید دوستان شما نیز از این مطلب استفاده کنند , کافیست نام و آدرس ایمیل خود و دوست خود  را وارد نموده تا این مطلب به دوستتان ارسال شود.
 




 
صفحه اصلی | اخبار و رویداد ها | مجموعه مطالب | اردبیل شناسی | صدرا | مسابقات | تماس با ما
Copyright 2009 Tebyan Branch Of Ardebil Province. All rights reserved.
Web Design : WebHouse