مسئولان در بخش های گوناگون، نوآوری، خلاقیت و ابتکار در روشها را وظیفه خود بدانند -رهبر معظم انقلاب   
۱۳۹۶ پنج شنبه ۵ مرداد -اِلخَميس ٣ ذو القعده ١٤٣٨ - Thursday july 2017
نقشه وب سایت   تماس با ما  جستجو در وب سایت  ورود به صفحه اصلی
  بازدید ها :  760   بازدید    تاریخ درج مطلب  21/4/1394    
 
 
رهايي ازعادات بد
 

براي رهايي از رفتارها و عادات نامطلوب راه‌هاي فراواني وجود دارد كه مي‌توان به تغيير دادن محيط، قاطعيت و اعتماد به نفس و جايگزين كردن رفتارهاي مناسب اشاره كرد. «عادت» نرم و خزنده ايجاد مي‌شود، اگر مدتي قطع شود ترك آن راحت‌تر است. يك واكنش نامطلوب مثل انفجار خشم را اگر كمي فاصله بيفتد، بهتر مي‌توان بازبيني كرد. براي همين است كه مي‌گويند هنگام عصبانيت تا ده بشماريد. اگر به وسوسه‌ها توجه نكنيد راحت‌تر برطرف مي‌شوند. نگراني‌ها و فكرها را مي‌توان به تاخير انداخت يا متوقف كرد. البته گاهي سركوب وسواس آن را شعله‌ور مي‌كند. براي پرورش يك رفتار جديد، گاهي بايد رفتار قديمي را تضعيف كنيم، مخصوصا اگر رفتار قدرتمندي باشد، براي بيشتر درس خواندن بايد تماشاي تلويزيون كمتر باشد. براي تغذيه سالم بايد مصرف گوشت قرمز كمتر شود. گاهي مي‌شود يك عادت قديمي را فورا ترك كرد، اما بايد روش اين كار را بدانيم. ترك عادت‌هاي خودكار و ناخودآگاه سبب مي‌شود به آن توجه كنيم و فرصتي براي ترك آن بيابيم.نتيجتا مي‌توانيم عادت مطلوبي را براي جايگزيني هم پيدا كنيم. براي ترك رفتار نامطلوب راهكارهايي را مي‌توان ارائه كرد.

 

 

 

برنامه‌ريزي كنيد

عمده اين قسمت صرف تدوين قانون و تقويت آن مي‌شود. مثلا بين دو لقمه كمي صبر كنيد، قاشق و چنگال را زمين بگذاريد و غذا را مزه‌مزه كنيد. اين توقف عادت سريع غذا خوردن و بلعيدن بي‌وقفه را از بين مي‌برد. در طي هر وعده غذا سه وقت پنج دقيقه‌اي استراحت كنيد. اين استراحت كوتاه به شما فرصت مي‌دهد ببينيد كه سير شده‌ايد يا نه. درباره رفتارهاي وسواسي، عصبانيت، حرف‌هاي زشت و خيلي از رفتارهاي نامطلوب ديگر علائم اوليه را كشف و راهي براي جلوگيري پيدا كنيد. به نتيجه فكر كنيد، حواستان را پرت كنيد و به چيز ديگري فكر كنيد. وقتي كه دچار فكرهاي بي‌خود و ناراحت‌كننده هستيد از «توقف فكر» استفاده نماييد. يكي از رايج‌ترين روش‌ها براي برخورد با وسوسه‌ها و افكار ناخواسته پرت كردن حواس است. بايد به چيز ديگري فكر كنيد. اين روش را بارها و بارها تكرار كنيد و اگر جواب نداد باز به چيز ديگري فكر كنيد. اين روش فكر نامطلوب را بيرون مي‌ريزد.

روند پرت كردن حواس

تلاش كنيد در موقعيتي كه رفتار نامطلوب رخ مي‌دهد گير نيفتيد. آنقدر تمرين كنيد كه زمان و چگونگي پرت كردن حواس را خوب ياد بگيريد. كسي كه وسواس دارد بايد افكار جايگزين پيدا كند. البته اين افراد غالبا از يك فكر مزاحم سراغ فكر مزاحم ديگر مي‌روند پس بهتر است به يك مورد جالب مثل دعا فكر كنيد. براي تمرين تصور كنيد كه فكر مزاحم شروع شده و سپس فورا به موضوع جالب فكر كنيد. اگر افسرده هستيد تفريح كنيد، با آدم‌هاي شاد بگرديد، در كارهاي مفرح شركت كنيد، براي آينده برنامه‌ريزي و ورزش كنيد.  چندين بار آزمايش كنيد، به محض پيدا كردن فرصت شروع كنيد و نتايج را بررسي نماييد. منتظر نتايج فوري نباشيد. فكر بهتر كردن روش باشيد و تا وقتي راه بهتري پيدا نكرده‌ايد ادامه دهيد. شما به زمان نياز داريد و به خود فرصت دهيد. در نتيجه مي‌توان گفت كه براي رهايي از رفتار نامطلوب راه‌هاي فراواني وجود دارد. مثلا تغيير دادن محيط، قاطعيت و اعتماد به نفس و رفتارهاي جايگزين مناسب؛ سركوب كردن موقتي فكر، مشكل را حل نمي‌كند چون اگر عود كند قوي‌تر خواهد بود. 

منبع: روزنامه آرمان

 

 

 

اين مقاله تا چه اندازه براي شما مفيد بوده است؟

 12345 
ضعيفعالي
توضیحات شما . (اختياري)

ميانگين آرا :0.0 از 5 امتياز است.


12345
0 : تعداد کل آرا ارسال شده
-1 80471 -1 -1

ازدواج
رفتارشناسی
ناهنجاری ها
اصول تربیتی
  
 
ارسال به دوستان


در صورتی که مایلید دوستان شما نیز از این مطلب استفاده کنند , کافیست نام و آدرس ایمیل خود و دوست خود  را وارد نموده تا این مطلب به دوستتان ارسال شود.
 




 
صفحه اصلی | اخبار و رویداد ها | مجموعه مطالب | اردبیل شناسی | صدرا | مسابقات | تماس با ما
Copyright 2009 Tebyan Branch Of Ardebil Province. All rights reserved.
Web Design : WebHouse