مسئولان در بخش های گوناگون، نوآوری، خلاقیت و ابتکار در روشها را وظیفه خود بدانند -رهبر معظم انقلاب   
۱۳۹۶ دوشنبه ۱ خرداد -اِلأِثنين ٢٥ شعبان ١٤٣٨ - Monday May 2017
نقشه وب سایت   تماس با ما  جستجو در وب سایت  ورود به صفحه اصلی
  بازدید ها :  2271   بازدید    تاریخ درج مطلب  18/11/1388    
 
 
سازمان تبليغات اسلامى

پيشينه و جايگاه حقوقي و قانوني

با توجه به گستردگي فعاليت ‌هاي تبليغي و ضرورت توجه به مؤلفه‌ هاي فرهنگ ديني و توسعه آن در سطح کشور، طي حکمي از سوي حضرت امام(ره) سازمان تبليغات اسلامي در سال 1360 تأسيس و رئيس وقت اين سازمان منصوب گرديد. فرازهايي از حکم حضرت امام(ره) در سال 1360:
ـ تبليغات که همان شناساندن خوبي ها و تشويق به انجام آن و ترسيم بدي ها و نشان دادن راه گريز و منع از آن است از اصول بسيار مهم اسلام عزيز است.
ـ انشا‌ء الله در محدوده توان تان نقاط کور و مجهول را براي مردم شريف ايران و جهان اسلام باز و  روشن نماييد و راه مبارزه عليه دشمنان اسلام را به مردم و بخصوص جوانان سلحشور نشان دهيد.
ـ اين مسأله که نظام در اهداف خود جدي است و با هيچ کس شوخي ندارد و در صورت به خطر افتادن ارزش‌ هاي مردمي با هر کسي در هر موقعيت قاطعانه برخورد مي ‌نمايد بايد به عنوان يک اصل خدشه ناپذير براي تمامي دست‌ اندرکاران و مردم تبليغ گردد.
 
فرازهايي از حکم مقام معظم رهبري در سال 1371:
 
ـ بر همه مسئولان محترم آن سازمان و بر همه دست ‌اندرکاران تبليغات اسلامي لازم است به دشمني ‌هاي بي ‌درنگ استکبار با اسلام ناب، توجهي هوشمندانه داشته و ترفندهاي آنان را براي تحريف حقايق و زشت نشان دادن چهره ‌هاي پاک اين آئين مقدس، به درستي بشناسند و فراخور تلاش بي ‌امان دشمن کمر به تبيين حقايق اسلام و معرفي اين آئين نجات بخش ببندند.
- شما امروز با ابزارها و شيوه‌ هاي بسيار پيشرفته دشمن و تبليغات گسترده و امکانات بي‌ حد و حصر که در کينه‌ توزي با اسلام و معارضه با بيداري اسلامي به کار مي‌ رود، روبرو هستيد و بايد از همه توکل و توان مقدس خود و ظرفيت علمي و تبليغي کشور و به خصوص حوزه‌ هاي علميه بهره‌ گيريد و وظيفه تاريخي خود را که بي‌ شک با نصرت الهي و پيروزي حق همراه خواهد بود به بهترين شيوه به انجام رسانيد.


 
فرازهايي از حکم مقام معظم رهبري در سال 1380:
 
ـ هدف عمده سازمان تبليغات اسلامي آن است که انديشه تابناک اسلام را در همه زمينه ‌هاي مورد نياز، در معرفي ديد روشن ‌بينانه عموم مردم، بخصوص جوانان قرار دهد.
ـ امروزه با توجه به گستردگي و تنوع ابزارهاي ارتباطى، تبليغ همه جانبه دين تلاش گسترده و نگاه همه ‌جانبه و بينش وسيع و نافذ و انسان ‌هاي مجرب و کارآزموده را مي‌ طلبد. در اين راه دانش، هنر، فناوري و تازه‌ هاي روز به روز جهان ارتباطات بايد بهره گيرد.
ـ نسل جوان ايران اسلامي ذخيره سرشاري از ايمان و شوق و طراوت و استعداد است، مسئولان تبليغات ديني کشور بايد پاسخ گوي اين ظرفيت و نياز عظيم باشند.
 
اساسنامه، اهداف و وظايف مصوب:

اساسنامه‌ سازمان تبليغات اسلامي در تاريخ 1/4/1368 تهيه و به تصويب نهايي نماينده مقام‌ معظم‌ رهبري ‌رسيده است و مستند حقوقي و قانوني فعاليت سازمان کماکان حسب دستور تأسيس توسط رهبر کبير انقلاب اسلامي(ره) و اساسنامه مصوب آن است. بر اساس مفاد اساسنامه موصوف، سازمان تبليغات اسلامي به عنوان نهادي غيردولتي و داراي شخصيت حقوقي و مستقل معرفي شده است.
 
اهداف کلي سازمان:

1ـ احياء و اشاعه انديشه تابناک اسلام و تقويت روح عبوديت الهي و ترويج اخلاق اسلامي در ميان مردم، بويژه نسل جوان.
 
2- دفاع از اصول اسلام، نظام مقدس جمهوري اسلامي و شناخت توطئه ‌هاي فرهنگي ـ تبليغي بيگانگان و تبيين انحطاط و بطلان مکتب ‌هاي الحادي و انحرافي و مبارزه با آفت ‌هاي التقاط و تحجر با تکيه بر جامعيت اسلام.
 
3ـ گسترش کمي و کيفي ديني مردم و سنت‌ هاي ملي در اين راستا و برانگيختن احساس مسئوليت عمومي در قبال اسلام و نظام مقدس جمهوري اسلامي با ارتقاء و رشد بينش اسلامي بويژه در ميان نسل جوان.
 
وظايف و ماموريت هاي اساسي سازمان:

1ـ سياست گذارى، برنامه‌ ريزي و هدايت تبليغات ديني.
2- زمينه ‌سازي براي سازمان يافتن نيروهاي مؤمن و پيدايش تشکل‌ هاي لازم و برنامه‌ ريزي و هماهنگي به منظور هدايت و تقويت نهادهاي دينى و مردمى.
3ـ تلاش در جهت احياء و اشاعه معارف دينى، فرهنگ و تاريخ تشيع از همه راه‌ هاي ممکن با تأکيد بر وحدت تمام مذاهب اسلامى، با همکاري مراجع و نهادهاي ذيربط.
4ـ تحقيق و بررسي در خصوص تبليغات سوء و تهاجم فرهنگي دشمنان و شناسايي و تحليل ترفندهاي تبليغي عليه اسلام و انقلاب اسلامي و طبقه ‌بندي آن ها با اتخاذ تدابير لازم در جهت خنثي‌ سازي آن ها و تنوير افکار عمومي در زمان مقتضى.
5ـ مقابله با فرهنگ منحط بيگانه و نفي آن با شناسايي نقاط ظعف و آسيب‌ پذير.
6- انجام مطالعات راهبردي و بررسي ‌هاي کاربردي در زمينه مسائل و نيازهاي فرهنگي اقشار مختلف جامعه اسلامي بويژه جوانان و طراحي برنامه ها و شيوه‌ هاي تبليغي نوين با ابزار کارآمد روز و اصلاح و احياء روش‌ هاي سنتي در تبليغ اسلام.
7ـ تهيه، تدوين، انتشار کتب، نشريات و نرم ‌افزارهاي مناسب و ضروري به منظور معرفي علوم، معارف، فرهنگ، تمدن اسلامي و نظام حکومت اسلامي با رعايت اولويت و پرهيز از موازي کاري‌ ها.
8ـ تلاش براي هدايت افکار عمومي با استفاده از رسانه ‌هاي همگاني و فعاليت مستقيم رسانه‌اى.
9ـ تهيه و عرضه فرآورده‌ ها و آثار فرهنگي و هنرى اسلامي و حمايت از هنرمندان متعهد انقلابى.
10ـ برنامه ‌ريزى، زمينه‌ سازي و انجام اقدامات لازم براي هر چه فعال تر شدن اقشار اجتماعي تأثيرگذار از جمله: روحانيون، دانشگاهيان، معلمان و هنرمندان در جهت رشد فرهنگ اسلامي و مقابله با آثار نامطلوب فرهنگ ‌هاي بيگانه.
11ـ همکاري علمي و تحقيقاتي و کمک به توسعه کمي و کيفي مراسم فرهنگى، مذهبي و مردمى.
12ـ همکاري با وزارتخانه‌ ها و دستگاه‌ هاي فرهنگى، آموزشي به منظور تعميق و گسترش فرهنگ و معارف اسلامى.
13ـ همکاري ‌هاي علمي و تحقيقاتي با دستگاه‌ هاي اجرايي و سازمان ‌هاي غير دولتي جهت توسعه فرهنگ ديني در محيط‌ هاي سازماني و بهبود کارکرد فرهنگي آنان.
14- تأسيس و اداره مؤسسات فرهنگى، هنرى، آموزشي و مراکز دانشگاهي و همکاري با ساير مراکز دانشگاهي موجود به منظور تربيت مبلغان، هنرمندان، مربيان و مديران کارآمد فرهنگى، دينى.
15ـ تأسيس مراکز اطلاع ‌رساني تخصصي ـ تبليغي و دينى.
16ـ سازماندهي و اعزام مبلغ در سراسر کشور با مشارکت دستگاه ‌هاي ذيربط، حوزه ‌هاي علميه، مراکز دانشگاهي و مردم.
17ـ مشارکت و همکاري در برگزاري همايش‌ ها، جشنواره‌ ها و نمايشگاه ‌هاي فرهنگي دينى به منظور تعميق و گسترش معارف اسلامي.
18ـ نظارت بر چاپ و نشر قرآن کريم و کتب ادعيه.
19ـ شناسايي و تشويق کليه آثار علمى، فرهنگي و هنرى مؤثر در توسعه فرهنگ دينى.
20ـ تلاش سازمان يافته جهت گسترش مشارکت‌ هاي حمايتي و مالي مردم و نهادها و دستگاه‌ هاي اجرايي براي توسعه فرهنگ دينى و شعائر اسلامي.
 
اصول سياست‌ هاي اجرايي سازمان:

1ـ مشارکت در تصميم ‌گيري از طريق اجراي نظام تصميم‌ گيري در سازمان و استفاده از توان تخصصي و کارشناسي شوراها، کميسيون‌ ها و کميته‌ ها و برگزاري جلسات کارشناسي و تخصصي با حوزه ‌هاي ستادى و اجرايى.
2ـ تمرکز زدايي در اجراي برنامه ‌ها با هماهنگ ‌سازي واحدهاي سازماني در سطوح مختلف.
3ـ جلب مشارکت‌ هاي مردمي در اجراي برنامه‌ ها.
4- بکارگيري نيروهاي مخلص و مؤثر فرهنگي در تشکل‌ ها، هيئات و انجمن ‌هاي اسلامي در اجراي برنامه ‌ها.
5ـ برقراري ارتباط مؤثر با دستگاه ‌ها و نهادهاي مردمي به منظور بهره ‌گيري از امکانات و حمايت ‌هاي آنان.
6ـ تلاش براي افزايش سهم اعتبارات بخش فرهنگ به ويژه در حوزه فرهنگ دينى.
7ـ انجام بررسي ‌هاي جامع به منظور تنظيم سياست‌ ها، برنامه ‌ها و انجام فعاليت ‌ها به منظور شناسايي فرصت ‌ها و توانمندي ها و استفاده مناسب از ظرفيت ‌ها جهت خدمات‌ رساني بيشتر به نسل جوان ايران اسلامى.


 
اولويت‌ هاي اجرايى:

1ـ ساختار سازماني ـ منابع انسانى:
1/1ـ مهندسي مجدد ساختار تشکيلاتي سازمان متناسب با مأموريت ‌ها، نيازها و اولويت ‌هاي اجرايى.
2/1ـ برنامه ‌ريزي نيروي انساني به منظور تأمين نيروي متخصص و مورد نياز سازمان براي حال و آينده.
3/1ـ تنظيم نظام ارتقاء سطح معيشتي و رفاهي کارکنان و تعيين اولويت‌ هاي مورد لزوم.
4/1ـ مکانيزه کردن فعاليت ‌هاي اجرايي و اداري سازمان و استفاده از ابزارهاي نوين در بهبود کيفي جريان کار.
5/1ـ بررسي نيازهاي سازمان به کالاهاي سرمايه‌اي و مصرفي و ارائه طرح‌ هاي جامع جهت صرفه‌ جويي و استفاده بهينه از امکانات.
 
2ـ نظام برنامه ‌ريزى:
1/2ـ بهبود روش‌ هاي انجام کار و قانونمند کردن فعاليت‌ ها.
 
2/2ـ صرفه‌ جويي در هزينه و ارتقاء بهره‌ وري از امکانات و منابع موجود.
3/2ـ کيفيت بخشي به برنامه‌ ها و پرهيز از فعاليت ‌هاي شکلي و فاقد محتوا.
4/2ـ تدوين طرح‌ هاي جامع در فعاليت‌ هاي برنامه‌اي ـ عمراني ـ ساختاري.
5/2ـ تقويت نقش مشارکت کارکنان از طريق اجراي نظام پيشنهادات و نظام تصميم ‌گيرى.
6/2ـ بازبيني فرآيند جريان کار و بهينه ‌سازي و قانونمند کردن آن.
 
3ـ پژوهشي و آموزشى:
1/3ـ ارتباط مؤثر با حوزه ‌هاي تخصصي سازمان و بررسي نيازمندي‌ هاي مأموريتي آنان در زمينه پشتيباني ‌هاي پژوهشى، مطالعاتي و تحقيقاتى.
2/3ـ بررسي بحران‌ هاي فکري و شبهات دينى جوانان و يافتن راه ‌ها و پاسخ‌ هاي مناسب جهت رفع آن.
3/3ـ آسيب ‌شناسي فرهنگ دينى، بررسي تهديدات فرهنگي متوجه مظام و ارائه راهبردهاي اجرايي مناسب به منظور پيشگيري و مقابله با آن متناسب با مأموريت‌ هاي سازمان.
4/3ـ اولويت‌دهي به مطالعات کاربردي و قابل استفاده در برنامه ‌هاي سازمان از طريق برقراري ارتباط مستمر و مؤثر با حوزه‌ هاي ستادي سازمان و بررسي نيازهاي پژوهشي آن ها.
 
4ـ فرهنگي و تبليغى:
1/4ـ سازماندهي و مبلغات کشور و استفاده مؤثر از توانايي ‌هاي آن در تقويت باورهاي دينى جامعه خصوصاً نسل جوان و نوجوان.
2/4ـ تربيت مربيان جوان از بين نيروهاي مؤثر با قابليت‌ هاي لازم خصوصاً از بين روحانيون به منظور ارتباط مستقيم با جوانان و نوجوانان.
3/4ـ برگزاري دوره‌ هاي آموزشي و تدوين متون مناسب براي مبلغين و افزايش مهارت‌ هاي تبليغي آنان.
4/4ـ برگزاري دوره‌ هاي توجيهي به صورت متمرکز و منطقه‌اي و آگاه ‌سازي آنان از تحولات اجتماعي و فرهنگي و تبيين وظايف و مأموريت‌ آنان در شرايط روز.
5/4ـ استفاده از مبلغات بومي در فعاليت‌ هاي تبليغي و بررسي راه‌ هاي گسترش فعاليت‌ هاي آنان.
6/4ـ بهينه ‌سازي روش ‌هاي سنتي تبليغ و استفاده از روش ‌هاي نو و فناوري نوين.
7/4ـ محور قرار دادن مساجد شهرها و روستاها در فعاليت ‌هاي فرهنگي و تبليغي و بهره‌وري شايسته از عناصر فعال در مساجد.
8/4ـ توسعه و تجهيز و مساجد در مناطق روستايي و محروم و تقويت فعاليت ‌هاي فرهنگي آنان.
9/4ـ شناسايي و سازماندهي نيروهاي مؤثر نظير نويسندگان، فرهنگيان، هنرمندان و استفاده از آنان در فعاليت‌ هاي فرهنگي و تبليغى.
10/4ـ ساماندهي تشکل‌ هاي دينى و مردمي و انجمن ‌هاي اسلامي و مشارکت آنان در فعاليت ‌هاي سازمان.
 
5ـ فعاليت‌ هاي قرآنى:
1/5ـ اجراي طرح جامع نهضت قرآن آموزي با تکيه بر نتايج حاصله از تحقيقات قانون برنامه توسعه سوم، نياز سنجي مناطق و اولويت ‌بندي مخاطبين.
2/5ـ برقراري ارتباط مؤثر با مربيان، قاريان و مراکز قرآني و سازماندهي آنان در اجراي طرح نهضت قرآن آموزى.
3/5ـ تربيت مربي و مبلغ قرآن متناسب با نياز مناطق کشور و استفاده از آنان در برگزاري کلاس ‌هاي آموزشى.
4/5ـ توسعه فعاليت‌ هاي تفسير قرآن و تربيت مفسر قرآن براي جوانان و نوجوانان.
5/5ـ برگزازي مسابقات و همايش ‌هاي قرآني به منظور ايجاد فضاسازي قرآني در کشور.
6/5ـ سازماندهي ناشران و مؤسسات چاپ قرآن کريم و نظارت بر چاپ و نشر قرآن کريم، جلب حمايت ‌هاي آنان در توزيع قرآن کريم به مناطق محروم.
7/5ـ انجام تکاليف سازمان در برنامه سوم توسعه در بحث قرآن آموزى.
8/5ـ انجام مطالعات و پژوهش‌ هاي قرآنى.
 
6ـ اطلاع رسانى:
1/6ـ استفاده از فناوري اطلاعات و ارتباطات در گسترش فرهنگ و معارف اسلامى.
2/6ـ راه ‌اندازي خبرگزاري مهر.

منبع: سايت حوزه

 

 

اين مقاله تا چه اندازه براي شما مفيد بوده است؟

 12345 
ضعيفعالي
توضیحات شما . (اختياري)

ميانگين آرا :3.0 از 5 امتياز است.


12345
2 : تعداد کل آرا ارسال شده
-1 5674 -1 -1

اخبار اداره کل
اخبار شهرستان ها
اطلاعیه ها و بیانیه ها
اخبار عمومی
اخبار نماز جمعه استان
اهداف سازمان
چارت سازمانی
معرفی اداره کل تبلیغات اسلامی
تکریم ارباب رجوع
تبیان
دفاتر تابعه
معاونت فرهنگی
معاونت اداری و مالی
  
 
ارسال به دوستان


در صورتی که مایلید دوستان شما نیز از این مطلب استفاده کنند , کافیست نام و آدرس ایمیل خود و دوست خود  را وارد نموده تا این مطلب به دوستتان ارسال شود.
 




 
صفحه اصلی | اخبار و رویداد ها | مجموعه مطالب | اردبیل شناسی | صدرا | مسابقات | تماس با ما
Copyright 2009 Tebyan Branch Of Ardebil Province. All rights reserved.
Web Design : WebHouse