مسئولان در بخش های گوناگون، نوآوری، خلاقیت و ابتکار در روشها را وظیفه خود بدانند -رهبر معظم انقلاب   
۱۳۹۹ يکشنبه ۶ مهر -اِلأَحَّد ٩ صفر ١٤٤٢ - Sunday September 2020
نقشه وب سایت   تماس با ما  جستجو در وب سایت  ورود به صفحه اصلی
  بازدید ها :  851   بازدید    تاریخ درج مطلب  2/9/1392    
 
 
آسیب شناسى ارتباطات اینترنتى(1)
 

اینترنت و فضاى مجازى، به لحاظ کارکردشناسى، فضایى چند بعدى است که مى تواند همزمان اثرات مختلفى را در حوزه روانى، تربیتى، اخلاقى و در یک جمله در جنبه هاى مختلف زندگى افراد بر جاى بگذارد.
به همین لحاظ، شناخت ویژگى هاى موثر این پدیده تکنولوژیک سبب گسترش برنامه ریزى جهت کاستن از اثرات نامطلوب و افزایش بهره بردارى از ویژگى هاى مثبت آن مى گردد. نوجوانان و جوانان به دلیل موقعیت سنّى، اولا: تمایل بیشترى به تکنولوژى هاى مدرن نشان مى دهند؛ ثانیا: از پدیده هاى اطراف خود، به خصوص پدیده هاى مدرن زودتر و بیشتر متأثّر مى شوند؛ و ثالثاً : رفتارهاى خود را متناسب با موقعیت هایى که در آن قرار مى گیرند، تغییر مى دهند.

 

 


اینترنت یا فضاى مجازى، متشّکل از حدود 8 میلیارد سایت است، که از جمعیت کنونى جهان بیشتر مى باشند. بنابراین، در این فضاى گسترده و بى نهایت، انواع مختلفى از اطلاعات در اشکال مختلف متن، صوت، تصاویر ویدئویى، عکس و ... موجوداند، که از تنّوع بى نظیرى برخوردار مى باشند. این تنوع، از حوزه هاى علمى تا مذهب و سرگرمى و از آنجا تا ترویج خشونت و ترور و پورنوگرافى و آزار کودکان گسترانیده شده و به همین دلیل، سوالى که مطرح مى شود، این است که آیا فضاى مجازى براى جوانان به خودى خود فضایى خطرناک و خطرساز است، یا مفید و موقعیّت ساز.
بر این اساس، فرضیه اى طراحى مى شود که معتقد است: فضاى اینترنت متاثّر از نحوه استفاده از آن است، که اثرات خود را آشکار مى سازد و در مورد جوانان و نوجوانان، نحوه هدایت، کنترل و نظارت بر آنان مى باشد، که سبب ساز تاثیر مثبت یا منفى آن مى گردد.

 

شبکه جهانى اینترنت، یکى از مهم ترین نوآورى هایى است که بعضى از نظریه پردازان براى تأکید بر اهمیت آن، تأثیرات این بزرگراه عظیم اطلاعاتى را مشابه با تأثیرات اختراع چاپ بر زندگى انسان ها ذکر کرده اند (محسنى، 1380: 20). اینترنت، منتقل کننده میلیون ها پیام است؛ پیام هایى که بر ارزش ها، نگرش ها و هویت فرهنگى کاربران آن در سطح خرد و بر نظام فرهنگى و سیاسى در سطح کلان تأثیر مى گذارد. این شبکه، از جنبه هاى گوناگون علمى، فرهنگى، اقتصادى و سیاسى قابل بررسى است. از بعد فرهنگى، این شبکه با تأکید بر مطالعه ارزش هاى سیاسى به عنوان بخشى از فرهنگ سیاسى و به ویژه با شیوه هاى علمى، اولین گام درجهت برنامه ریزى صحیح براى مدیریت تغییرات فرهنگى و سیاسى و جلوگیرى از تغییرات ناموزون در نظام اجتماعى است. به نظر جانسون، فناورى یکى از عوامل تغییر اجتماعى است، که از طریقِ ارتباط با اجزاى مختلف در درون نظام اجتماعى جوامع مختلف، به ویژه از طریق خرده نظام فرهنگى، موجب تغییراتى در نظام شخصیتى افراد در سطح فردى و نظام سیاسى در سطح کلان مى شود . ظهور شبکه جهانى اینترنت به عنوان یکى از برجسته ترین فناورى هاى ارتباطاتى و اطلاعاتى، نمایانگر پیشرفت فناورانه انسان امروزى است، که نقش آن در ایجاد و تغییرات اجتماعى و به ویژه تغییرات ارزشى، غیرقابل چشم پوشى است. در راستاى همین تغییرات است که به وجود آمدن واقعیت هاى نمادین در فضاى سایبر اینترنتى، زمینه لازم را براى شکل گیرى جوامع جدید سایبرى فراهم ساخته است.
فضاى آزاد اینترنتى، محّل حضور میلیون ها کنشگر اینترنتى است که مى توانند با تفسیرهاى نمادین در اینترنت: 1. به کنش فردى و جمعى متقابل بپردازند؛ 2. در اجتماعات مجازى حضور سایبرى داشته باشند؛ 3. گروه مجازى تشکیل بدهند؛ 4. با افراد دیگرى که از اینترنت استفاده مى کنند، به بحث آزاد در مورد موضوعات گوناگون بپردازند و در نهایت، از اطلاعات و اخبار موجود در سایت هاى اینترنتى به صورت گزینشى و بدون داشتن محدودیت هاى رسانه هاى دیگر -که بر خلاف اینترنت- عمدتاً یک سویه اند، استفاده کنند (جلالى، 1379: 96).
اینترنت، با وجود گستردگى و پیچیدگى اش، رسانه اى بسیار شخصى و خصوصى است. اینترنت از طریق پست الکترونیکى، ارتباط بین فردى از راه گروه هاى بحث و مانند آن (که ممکن است کاملاً آزاد، یا محدود به اعضا باشد) گفت وگو و تبادل نظر را تسهیل مى کند، و نیز دسترسى یک به چند به اطلاعات را - عمدتاً از طریق وب- ممکن مى سازد. اما حتى هنگامى که اینترنت به صورت مدل یک به چند عمل مى کند، داراى قابلیتى است، که اساساً آن را از دیگر رسانه هاى گروهى متمایز مى کند. این که همواره داراى پتانسیل تعاملى است، همین قابلیت تعاملى است که زمینه هاى تغییرات اجتماعى و اقتصادیِ متعاقب را برای آن فراهم می کند (دارنلی، 1384: 47)

رایج ترین موارد استفاده از اینترنت

  • 1- استفاده از اطلاعاتِ گوناگون موجود در شبکه ها؛ ( به منظور انجام فعالیت هاى علمى و پژوهشى و دسترسى به کتاب ها و منابع کتابخانه اى )
    2- انجام امور ادارى و تجارى؛
    3- برقرارى ارتباط با سایرین به شیوه هاى گفتارى، نوشتارى و تصویرى؛ ( چت ، ایمیل و مکالمه تلفنى )
    4- بهره مندى از برنامه هاى رادیویى و تلویزیونى؛
    5- آموزش از راه دور؛ ( آموزش در خانه )
    6- امروزه اینترنت در عرصه هاى مختلف علمى، آموزشى، زندگى اقتصادى؛ مثل شغل و امور بازرگانى و نیز زندگى اجتماعى و فرهنگ جامعه نقش بارزى ایفا مى کند.

منبع : راسخون

 

 

 

 

اين مقاله تا چه اندازه براي شما مفيد بوده است؟

 12345 
ضعيفعالي
توضیحات شما . (اختياري)

ميانگين آرا :0.0 از 5 امتياز است.


12345
0 : تعداد کل آرا ارسال شده
-1 55629 -1 -1

ازدواج
رفتارشناسی
ناهنجاری ها
اصول تربیتی
  
 
ارسال به دوستان


در صورتی که مایلید دوستان شما نیز از این مطلب استفاده کنند , کافیست نام و آدرس ایمیل خود و دوست خود  را وارد نموده تا این مطلب به دوستتان ارسال شود.
 




 
صفحه اصلی | اخبار و رویداد ها | مجموعه مطالب | اردبیل شناسی | صدرا | مسابقات | تماس با ما
Copyright 2009 Tebyan Branch Of Ardebil Province. All rights reserved.
Web Design : WebHouse