خداوند برای ایجاد تحول فرهنگی در هر عصری، از اعجاز استفاده کرده است. لذا شایسته است، همه کسانی که در این راستا ایفای نقش میکنند، برای تعمیق و تقویت اعتقادات از این دریچه وارد شوند. ولی معجزه عصر حاضر یعنی قرآن، به زبان عربی است که جنبه اصلی اعجاز آن، یعنی فصاحت و بلاغت قرآن، برای ما فارسی زبانان چندان قابل درک نیست. کما اینکه بینظیرترین اشعار فارسی، برای کسی که با این زبان بیگانه است، هیچ تفاوتی با الفاظ عامیانه ندارد. ترجمه این اشعار هم زیبایی و فصاحت و بلاغت زبان اصلی را ندارد. در مورد قرآن نیز چنین است و صرفنظر از جنبه معنوی و معرفتی آن، جنبه اصلی اعجاز آن یعنی همان فصاحت و بلاغت و به تعبیری زیبایی و شیوایی کلام برای ما چندان ظاهر نیست. لذا بهتر است از بعدی وارد شد که برای همگان قابل درک و فهم باشد و قوه اعجاب آنان را برانگیزد. از جمله این موارد، اعجاز قرآن از جنبه ریاضی و عددی است. در این مجال سعی شده تا مجموعهای از اعجاز عددی قرآن که تاکنون کشف و ضبط شده و در دسترس اینجانب بوده است، به صورت فشرده و خلاصه ارائه شود. تفصیل مطالب را میتوان از منابع به دست آورد.
قسمت اول:اعجاز در تناسب کلمات قرآن
الف) تناسب کلمات با مصداقهای آنها:
۱ . کلمه یوم(روز)به صورت مفرد ۳۶۵ مرتبه(دقیقا به تعداد روزهای سال)و به صورت مثنی و جمع ۳۰ مرتبه(به تعداد روزهای ماه).
۲ . کلمه شهر(به معنای ماه)در کل قرآن ۱۲ مرتبه(به تعداد ماههای سال)
۳. کلمه امام به صورت مفرد و جمع ۱۲ مرتبه
۴ . نماز ۵ مرتبه
ب)تساوی در کلمات متضاد:
۱ . دنیا و آخرت ۱۱۵ مرتبه
۲ . شیطان و ملائکه ۶۸ مرتبه
۳ . حیات و موت ۱۴۵ مرتبه
۴ . سیّئات(گناهان)و صالحات(کارهای نیک) ۱۶۷ مرتبه
۵ . کفر و ایمان ۲۵ مرتبه
۶ . نفع و فساد ۵۰ مرتبه
۷. حرّ(گرما)و برد(سرما)۴ مرتبه
۸. صیف(تابستان)و شتا(زمستان)۱ مرتبه
ج)تناسب در کلمات مرتبط با هم:
این قسمت مثالهای متعددی دارد که به منظور رعایت اختصار، به ذکر تعدادی از آنها اکتفا میشود.
۱ . روایات، لازمه محبت را طاعت دانستند. لذا هر کدام از کلمات محبت و طاعت ۸۳ مرتبه آمدهاند.
۲٫ زکات برای مال برکت میآورد. هرکدام از کلمات زکات و برکت ۳۲ مرتبه آمدهاند.
۳ . صلوة برای انسان نجات را در بر دارد. این دو کلمه مساوی هم و هر یک ۶۷ مرتبه آمده است.
۴ . کافرین در قیامت در نار(آتش)عذاب میشوند. این دو کلمه مساوی هم و هر یک ۱۵۴ مرتبه آمده است.
۵ . مسلمین همواره در جهاد هستند. این دو کلمه مساوی هم و هر یک ۴۱ مرتبه آمده است.
۶٫ دین با مساجد آمیخته است. این دو کلمه مساوی هم و هر یک ۹۲ مرتبه آمده است.
۷ . به تعبیر قرآن، بندگان شکور(یعنی بسیار شکر کننده)قلیل هستند. این دو کلمه مساوی هم و ۷۵ مرتبه آمده است.
۸ . در شدت باید صبر کرد. این دو کلمه مساوی هم و ۱۰۲ بار آمده است.
۹ . بخل برای انسان حسرت ابدی را همراه دارد. این دو کلمه مساوی هم و ۱۲ مرتبه آمده است.
۱0. در مصیبت هم باید خدا را شکر کرد. این دو کلمه مساوی هم و ۷۵ مرتبه آمده است.
۱۱ . انفاق باید به قصد رضا(یعنی رضایت خداوند) باشد. این دو کلمه مساوی هم و ۷۳ مرتبه آمده است.
۱۲ . انبیا، بشیر(یعنی بشارت دهنده)و نذیر(یعنی بیمدهنده)هستند. کلمه نبی ۷۵ مرتبه آمده است که با مجموع کلمات بشیر(۱۸ مرتبه)و نذیر(۵۷ مرتبه)برابر است. ۷۵ ۱۸+۵۷
۱۳ . حساب خدا با عدل و قسط همراه است. کلمه حساب ۲۹ مرتبه آمده که با مجموع کلمات عدل(۱۴ مرتبه) و قسط(۱۵ مرتبه)برابر است. ۲۹ ۱۴+۱۵
د)معجزه برابری: دکتر طریق السوادان آیاتی را در قرآن مجید پیدا کرده است. که قید میکند موضوعی برابر با موضوعی دیگر است، مثلاً مرد برابر است با زن. گر چه این مسئله از نظر صرفونحو دستوری بیاشکال است. اما واقعیت اعجابآور این است که تعداد دفعاتی که کلمه مرد در قرآن دیده میشود ۲۴ مرتبه است مرتبه و تعداد دفعاتی که کلمه زن در قرآن دیده میشود هم ۲۴ مرتبه است،
دنیا ۱۱۵ / آخرت ۱۱۵
ملائک ۸۸ / شیطان ۸۸
زندگی ۱۴۵ / مرگ ۱۴۵
سود ۵۰ / زیان ۵۰
ملت(مردم) ۵۰ / پیامبران ۵۰
ابلیس ۱۱ / پناه جستن از شر ابلیس ۱۱
مصیبت ۷۵ / شکر ۷۵
صدقه ٧٣ / رضایت ٧٣
فریب خوردگان(گمراه شدگان) ۱۷ / مردگان(مردم مرده) ١٧
مسلمین ۴١ / جهاد ۴١
طلا ۸ / زندگی راحت ٨
جادو ۶٠ / فتنه ۶٠
زکات ٣٢ / برکت ٣٢
ذهن ۴٩ / نور ۴٩
زبان ٢۵ / موعظه(گفتار، اندرز) ٢۵
آرزو ٨ / ترس ٨
آشکارا سخن گفتن(سخنرانی) ١٨ / تبلیغ کردن ١٨
سختی ١١۴ / صبر١١۴
محمد(صلوات الله علیه) ۴ / شریعت(آموزه های حضرت محمد(ص) ۴
مرد ٢۴ / زن ٢۴
هم چنین جالب است که نگاهی به دفعات تکرار کلمات زیر در قرآن داشته باشیم:
دریا ٣٢، زمین(خشکی) ١٣ ____ دریا + خشکی = ۴۵=۱۳+۳۲
دریا = %۱۱۱۱۱۱۱/۷۱= ۱۰۰ × ۴۵/۳
خشکی = % ۸۸۸۸۸۸۸۹/۲۸ = ۱۰۰ × ۴۵/۱۳
دریا + خشکی = % ۰۰/۱۰۰
دانش بشری اخیراً اثبات نموده که آب ۱۱۱/۷۱% و خشکی ۸۸۹/۲۸ % از کره زمین را فراگرفته است.
ه)چند برابریها:
۱ . خداوند در دنیا که کوتاه و گذراست، رحمن است و در دنیا و آخرت رحیم است. کلمه رحیم ۱۱۴ مرتبه(به تعداد سورههای قرآن)و دو برابر رحمن که ۵۷ مرتبه میباشد، آمده است.
۲ . کلمه یسر(آسانی)۳۶ مرتبه و ۳ برابر کلمه عسر(سختی)که ۱۲ مرتبه میباشد، آمده است.
قسمت دوم:اعجاز عددی قرآن:
الف)اعجاز عدد ۱۹:
۱ . اولین آیه قرآن«بسم اللّه الرحمن الرحیم»است که ۱۹ حرف دارد.
۲ . اولین سورهای که نازل شد، سوره علق است که نوزدهمین سوره از آخر قرآن است.
۳ . سوره علق دقیقا ۱۹ آیه دارد.
۴ . قرآن مجید ۱۱۴ سوره دارد که بر عدد ۱۹ قابل تقسیم است. ۶ ۱۹/۱۱۴
۵ . اولین بار که جبرئیل با قرآن نازل شد، ۱۹ کلمه آورد(اولین نزول ۱۹ کلمه).
۶ . این ۱۹ کلمه ۷۶ حرف دارند که بر عدد ۱۹ قابل تقسیم است. ۴ ۱۹/۷۶
۷ . دومین بار که جبرئیل با قرآن نازل شد، ۳۸ کلمه آورد که بر عدد ۱۹ قابل تقسیم است(دومین نزول دو برابر ۱۹ کلمه). ۲ ۱۹/۳۸
۸ . سومین بار که جبرئیل با قرآن نازل شد، ۵۷ کلمه آورد که بر عدد ۱۹ قابل تقسیم است(سومین نزول سه برابر ۱۹ کلمه). ۳ ۱۹/۵۷
۹ . تکتک کلمات در«بسم اللّه الرحمن الرحیم»در کل قرآن به تعدادی آمدهاند که بر عدد ۱۹ قابل تقسیم هستند:اللّه ۲۶۹۸ مرتبه، اسم ۱۹ مرتبه، الرحمن ۵۷ مرتبه، الرحیم ۱۱۴ مرتبه ۱۴۲ ۱۹/۲۶۹۸
۱ ۱۹/۱۹
۳ ۱۹/۵۷
۶ ۱۹/۱۱۴
۱۰ . همه سورهها یک بسم اللّه دارند، به جز سوره توبه که بسم اللّه ندارد و سوره نمل که ۲ بسم اللّه دارد. پس قرآن مجموعا ۱۱۴ بسم اللّه الرحمن الرحیم دارد که بر عدد ۱۹ قابل تقسیم است. ۶ ۱۹/۱۱۴
۱۱ . همان طور که ذکر شد، سوره توبه بسم اللّه ندارد، ولی سوره نمل دو بسم اللّه دارد. حال اگر از سوره توبه بشماریم، سوره نمل نوزدهمین سوره میشود.
۱۲ . تعداد کلمات بین دو بسم اللّه در سوره نمل ۳۴۲ کلمه است که بر عدد ۱۹ قابل تقسیم است. ۱۸ ۱۹/۳۴۲
۱۳ . در قرآن اعداد زیادی آمدهاند، مثل«ما موسی را ۴۰ شب دعوت کردیم»و«ما هفت آسمان را آفریدیم»و... تعداد کل اعداد ذکر شده در کل قرآن ۲۸۵ عدد است که بر عدد ۱۹ قابل تقسیم است. ۱۵ ۱۹/۲۸۵
۱۴ . اگر تمام این اعداد را با هم جمع کنیم، عدد ۱۷۴۵۹۱ به دست میآید که آن هم بر عدد ۱۹ قابل تقسیم است. ۹۱۸۹ ۱۹/۱۷۴۵۹۱حتی اگر اعداد تکراری را حذف کنیم، حاصل جمع ۱۶۲۱۴۶ خواهد بود که بر عدد ۱۹ قابل تقسیم است. ۸۵۵۳۴ ۱۹/۱۶۲۱۴۶
ب)رابطه عدد ۱۹ با حروف مقطعه: درباره رابطه بین عدد ۱۹ با حروف مقطعه تحقیقات وسیعی به عمل آوردهاند که به نتایج شگفتآوری در این زمینه دست یافت. در یک قاعده کلی میتوان گفت: «هرگاه سورهای با حرف یا حروف مقطعهای شروع شود، تعداد کل آن حرف یا حروف مقطعه آن سوره بر عدد ۱۹ قابل تقسیم است. »
از مثالهای متعدد این قسمت نیز برای رعایت اختصار، به ذکر چند نمونه اکتفا میشود.
۱ . حرف مقطعه ق: این حرف در ابتدای ۲ سوره آمده است:سوره ق: که شامل ۵۷ حرف ق است و سوره شوری:که شامل ۵۷ حرف ق است. ۳ ۱۹/۵۷
۳ ۱۹/۵۷
قابل توجه است که تعداد حرف ق در هر دو سوره، مساوی است. با اینکه بلندی سوره شوری ۲ برابر سوره ق است.
مجموع حروف ق در این سوره هم ۱۱۴ حرف است که بر عدد ۱۹ قابل تقسیم است. ۶ ۱۹/۱۱۴
۲ . حرف مقطعه ص: این حرف در ابتدای ۳ سوره اعراف، مریم و صاد آمده است. در کل این سورهها، مجموعا ۱۵۲ بار حرف صاد آمده که بر عدد ۱۹ قابل تقسیم است. ۸ ۱۹/۱۵۲
۳ . حرف مقطعه ن: این حرف در سوره قلم ۱۳۳ بار آمده است که بر عدد ۱۹ قابل تقسیم است. ۷ ۱۹/۱۳۳
۴ . حروف مقطعه حم: در ابتدای ۷ سوره ۴۰، ۴۱، ۴۲، ۴۳، ۴۴، ۴۵ و ۴۶ آمده است. مجموع حروف«ح»و«م»در این سورهها ۲۱۶۶ است که بر عدد ۱۹ قابل تقسیم است.
۱۱۴ ۱۹/۲۱۶۶
۵ . حروف مقطعه کهیعص: این حروف مجموعا در سوره مریم ۷۹۸ مرتبه آمده که بر عدد ۱۹ قابل تقسیم است. ۴۲ ۱۹/۷۹۸
۶ . حروف مقطعه الم: این حروف در آغاز ۸ سوره ۲، ۳، ۷، ۱۳، ۲۹، ۳۰، ۳۱ و ۳۲ آمده است. مجموع تکرار آنها ۲۶۶۷۶ مرتبه است که بر عدد ۱۹ قابل تقسیم است.
۱۴۰۴ ۱۹/۲۶۶۷۶
علاوه بر آن، هر یک از این حروف به تنهایی نیز مضرب عدد ۱۹ هستند. حرف الف در ابتدای سیزده سوره آمده که در این سورهها جمعا ۱۷۴۴۹ حرف الف آمده است.
۹۲۱ ۱۹/۱۷۴۴۹
حرف لام در ابتدای سیزده سوره آمده که در این سورهها جمعا ۱۱۷۸۰ حرف لام آمده است.
۶۲۰ ۱۹/۱۱۷۸۰
حرف میم در ابتدای هفده سوره آمده که در این سورهها جمعا ۸۶۸۳ حرف میم آمده است.
۴۵۷ ۱۹/۸۶۸۳
علاوه بر آن، جمع این حروف نیز مضرب عدد ۱۹ است. ۱۹۹۸ ۱۹/۳۷۹۶۲
نویسنده: اسماعیل بسمل