مسئولان در بخش های گوناگون، نوآوری، خلاقیت و ابتکار در روشها را وظیفه خود بدانند -رهبر معظم انقلاب   
۱۳۹۶ سه شنبه ۴ مهر -اِثَّلاثا ٥ محرم ١٤٣٩ - Tuesday September 2017
نقشه وب سایت   تماس با ما  جستجو در وب سایت  ورود به صفحه اصلی
  بازدید ها :  3107   بازدید    تاریخ درج مطلب  14/12/1390    
 
 
تفاوت کفر و شرک در قرآن

شرک يک مسلک و يک عقيده است، يعني دو خدايي و چند خدايي، يک دين و يک آئين و يک نوع اعتقاد است مثلاً: فرض بفرماييد سه خداي. بعضي منکرند و مي گويند زرتشتي ها موحد بودند، اما به هر حال در دوراني از تاريخ، بلاشک زرتشتي ها دو خدايي بودند و لو اصلش هم يک خدايي يا چندين خدايي که امروز در هندوستان و برخي از جوامع عقب افتاده ي آفريقايي در بين قبايل قديم شان که بت پرستند. در هند بت خانه هاي متعددي ديده مي شود خداهاي مختلف با شکل هاي مختلف در يک بتخانه هستند. وقتي از يک خيابان به خيابان ديگري مي رويد مي بينيد جند نوع بت خانه هست که وقتي وارد آن ها مي شويد مي رويد بالا باز چند نوع از خدا که هر کدام از آن ها يک اسمي دارند، يا مثل خدايان اساطير يوناني و رومي قديم الهه ي عشق، اله ي طوفان، الهه ي باران، الهه ي آتش که افسانه هاي عجيب و غريبي هم دارند، که آن نمايشنامه نويس قديمي يوناني به نام سلف که قبل از ميلاد بوده. مثلاً: درباره ي خدايان و جنگ هاي اين ها و دعواهاي اين ها چيزهايي نوشته اين ها مسلک است. يعني هر دين شرک آلودي يک مسلک است. اما کفر يک معناي وسيع تري از همه ي اين ها دارد، يعني کافر ممکن است مشرک باشد(دو خدايي، سه خدايي باشد) ممکن هم هست اصلاً به خدايي اعتقاد نداشته باشد مثل ماديين، ملحدين، دهريين، اين ها هم کافرند و به هيچ خدايي معتقد نيستند. به معناي انکار کننده ي را حق و آئين درست است، اما مشرک عبارت است از آن آئين خاص که مثلاً: دو خدايي يا سه خدايي و از اين قبيل است.

آن طور که از ظاهر آيه: ختم الله علي قلوبهم و علي سمعهم و علي ابصارهم غشاوه و لهم عذاب عظيم بر مي آيد، خدا بر قلوب چشم ها مثلاً مهر زده و اين در حالي است که اين ها خود چشم و گوششان را بسته اند .در قرآن همه ي پديده هاي طبيعت و انسان که يک عامل طبيعي روشني هم دارد به يک اعتبار به خدا نسبت داده مي شود، مثلاً درباره ي مرغ ها و پرنده هايي که در آسمان پرواز مي کنند مي گويد: هيچ مانعي ندارد و لسان قرآن اين است که پديده هاي طبيعي را که معمول قوانين طبيعي است، معلول اراده ي خدا مي داند و مي توان با يک ديد وسيع تر همان را به خدا نسبت داد و اين را مجازات خدايي دانست در حق آن کسي که خودش مقدمات آن ها را فراهم کرد مايمسکهن الاالله(۷۹ – نحل): هيچ کس اين ها را در آسمان نگه نداشته مگر خدا در حالي که شما مي دانيد طبق فنون طبيعي بال اين ها و وزن مخصوص شان و فشار هوا، اين ها را در آسمان نگه مي دارد، يا مي گويد: و الله انزل من السماء ماءا(۶۵ – نحل)«باران را خدا نازل مي کند. در حالي که باران يک علت طبيعي دارد: از تراکم ابرها و بقيه ي عوامل باران به وجود مي آيد و همين طور پديده هاي ديگر، که اين معناي درستي است، چون خدا که رقيب قوانين طبيعي نيست، تا اگر شما گفتيد خدا اين کار را کرد معنايش اين باشد که قانون طبيعي اين کار را نکرده، خدا در عرض قوانين طبيعي نيست که باشد يا آن باشد. خدا در طول قوانين طبيعي است و قوانين طبيعي را هم خدا به وجود آورده، اين خاصيت را هم خدا به ابر و باد و هوا و بال مرغ و بقيه چيزهاي عالم بخشيده است. خدا آن آفريننده اي نيست که سازنده باشد و رفته باشد گوشه اي نشسته باشد، مثل: ساعتي که شما کوک مي کنيد مي گذاريد روي طاقچه بعد ديگر شما رفتيد کنار خود ساعت دارد کار مي کند، اين طور نيست، بلکه در هر لحظه اي از لحظات اراده ي الهي در خلق و تکوين و تربيت موجودات اثر دارد و هر حادثه اي از کوچک و بزرگ که در عالم اتفاق مي افتد طبق قوانين طبيعي و به اراده ي خداست و خداست که اين قانون را به وجود آورده، خداست که اين خاصيت را به اين شياد و يا جسم داده، شما هم کاري را مي کنيد، در نهايت به خدا وابسته است«قل کل من عندالله» همه از سوي خداست. يعني اين اراده را خدا به شما داده که شما انتخاب مي کنيد. خدا در عرض قوانين طبيعي نيست که باشد يا آن باشد. خدا در طول قوانين طبيعي است و قوانين طبيعي را هم خدا به وجود آورده، اين خاصيت را هم خدا به ابر و باد و هوا و بال مرغ و بقيه چيزهاي عالم بخشيده است اين عقل را خدا به شما داده که شما بر اساس او مي بينيد. اين شهوات را که شما بر اساس او لغزش پيدا مي کنيد، خدا به شما داده بنابراين: مي توان همه ي اين چيزها را به خدا نسبت داد، در چند آيه بعد از آن مي فرمايد: کار خوبش متعلق به خداست و کار بدش متعلق به شماست .يعني اين ها با سوء انتخاب خودشان کار مي کردند که نتيجه آن کار، به طور طبيعي اين مي شود که طبق عکس العمل طبيعي و قانوني بر دل هاي آن ها مهر خواهد خورد. حالا اين قانون طبيعي را چه کسي به وجود آورده اين عکس العمل الهي است و در باب منافقين هم مي گويد: يخادعون الله والذين آمنوا و مايخدعون الا انفسهم و مايشعرون(۹ – بقره): خيال مي کنند مي خواهند خدا را فريب دهند اما در حقيقت خودشان را فريب مي دهند. پس بنابراين: هيچ مانعي ندارد و لسان قرآن اين است که پديده هاي طبيعي را که معمول قوانين طبيعي است، معلول اراده ي خدا مي داند و مي توان با يک ديد وسيع تر همان را به خدا نسبت داد و اين را مجازات خدايي دانست در حق آن کسي که خودش مقدمات آن ها را فراهم کرد.
 
منبع :سايت آفتاب 

 

 

 

اين مقاله تا چه اندازه براي شما مفيد بوده است؟

 12345 
ضعيفعالي
توضیحات شما . (اختياري)

ميانگين آرا :3.0 از 5 امتياز است.


12345
2 : تعداد کل آرا ارسال شده
-1 31354 -1 -1

خبر های قرآنی
مقالات قرآنی
دوره های آموزشی
عملکرد های سالانه دارالقرآن
  
 
ارسال به دوستان


در صورتی که مایلید دوستان شما نیز از این مطلب استفاده کنند , کافیست نام و آدرس ایمیل خود و دوست خود  را وارد نموده تا این مطلب به دوستتان ارسال شود.
 




 
صفحه اصلی | اخبار و رویداد ها | مجموعه مطالب | اردبیل شناسی | صدرا | مسابقات | تماس با ما
Copyright 2009 Tebyan Branch Of Ardebil Province. All rights reserved.
Web Design : WebHouse