مسئولان در بخش های گوناگون، نوآوری، خلاقیت و ابتکار در روشها را وظیفه خود بدانند -رهبر معظم انقلاب   
۱۳۹۹ دوشنبه ۱۱ فروردين -اِلأِثنين ٥ شعبان ١٤٤١ - Monday March 2020
نقشه وب سایت   تماس با ما  جستجو در وب سایت  ورود به صفحه اصلی
  بازدید ها :  139   بازدید    تاریخ درج مطلب  1/1/1385    
 
 
خوراکی‌های کاهنده کلسترول خون

خوراکی‌های کاهنده کلسترول خون

عصر مدرنیته با فواید بسیاری از جمله تسهیل‌شدن فعالیت‌ها و زندگی همراه بوده است اما زندگی جدید با بیماری‌های جدیدی نیز همراه است که باید مراقب آنها بود.یکی از ارمغان‌های عصر مدرنیته، چربی خون و کلسترول بالاست که می‌تواند مشکلات متعددی را برای مبتلایان به‌وجود بیاورد. اما با تغییر شیوه غذایی یا شناخت خوراکی‌های کاهنده کلسترول خون می‌توان به بهبود وضعیت سلامتی پرداخت.

کاروتنوئید

کاروتنوئیدها معمولا به‌خاطر رنگ‌های زیبای نارنجی، قرمز و زردی که دارند، شناخته می‌شوند.از کاروتنوئیدهای مهم می‌توان به بتاکاروتن، آلفا کاروتن و لیکوپن اشاره کرد. کاروتنوئیدها دارای خواص آنتی‌اکسیدانی نیز هستند. برای مثال: لیکوپن موجود در گوجه‌فرنگی می‌تواند همانند داروهای شیمیایی در مقابله با کلسترول خون مفید باشد. اما سایر سبزیجات قرمز نیز می‌توانند همچین خاصیتی داشته باشند که از میان آنها می‌توان به هویج، فلفل، کدو تنبل و کلم‌قرمز اشاره کرد.

پلی فنول

پلی فنول‌های غذایی به‌واسطه کاهش هضم و جذب چربی‌های موجود در رژیم‌های غذایی باعث افزایش گردش خون و دفع کلسترول و مهار سنتز کلسترول‌ها می‌شوند. پلی‌فنول را می‌توان در ادویه‌هایی مانند دارچین، آویشن، رزماری یا نوشیدنی‌هایی مانند چای یافت. چای و شکلات سیاه منبع غنی از فلاونوئیدها هستند. فلاونوئیدها می‌توانند سطح چربی خون به خصوص کلسترول بد را کاهش دهند.

مصرف ماهی

افزایش اسیدهای چرب امگا 3 می‌تواند اثرات مفید خود را در کاهش چربی‌های خون اعمال می‌کند.

ویتامین C

ویتامین C برترین و مهمترین آنتی‌اکسیدانی است که می‌تواند مفید باشد. ویتامین C می‌تواند داروی طبیعی علیه بیماری‌های قلبی‌وعروقی باشد. این ویتامین می‌تواند کاهنده مناسب و طبیعی نیز برای کاهش کلسترول خون باشد. امروزه ویتامین C به‌صورت مکمل یا دارو مصرف می‌شود، در صورتی که مصرف یک کیوی یا پرتقال می‌تواند نیاز بدن به این ویتامین را تامین کند.

ویتامین A

ویتامین A برای گردش خون نیاز است. این ویتامین را می‌توان در مواد غذایی مانند روغن‌های گیاهی، آجیل، غلات، حبوبات و همچنین سبزیجاتی که دارای برگ‌های سبزی هستند، یافت. مانند اسفناج و برگ چغندر. محققان معتقدند در صورتی که این ویتامین با ویتامین C و بتاکارون ترکیب شود، می‌تواند گردش خون را تسهیل بخشد.

مصرف خوراکی‌های حاوی فیبر

مطالعات محققان نشان داده که مصرف روزانه مقدار قابل توجهی از فیبر می‌تواند باعث کاهش کلسترول خون شود. انواع مختلفی از فیبرها وجود دارند اما فیبرهای محلول می‌توانند بر کاهش کلسترول خون نقش داشته باشند که در میوه‌هایی مانند پرتقال، لیمو، هویج، غلات سبوسدار، گلابی و ... یافت می‌شوند.سبوس جو نیز منبع غنی از فیبر محلول است. این ماده نیز کلسترول بد یا LDL را که سبب رسوب چربی در سرخرگ‌ها می‌شود را کاهش می‌دهد. تمام سبزیجات و میوه‌ها از قبیل: کلم، لوبیا سبز، گوجه‌فرنگی، هویج، اسفناج، پرتقال، لیمو، کیوی، انگور، هلو، سیب ، زردآلو و غلاتی مانند گردو، بادام و کنجد می‌توانند مفید باشند.

منبع: روزنامه آرمان

اين مقاله تا چه اندازه براي شما مفيد بوده است؟

 12345 
ضعيفعالي
توضیحات شما . (اختياري)

ميانگين آرا :0.0 از 5 امتياز است.


12345
0 : تعداد کل آرا ارسال شده
-1 117421 -1 -1

تغذیه
بیماری ها
داروشناسی
سلامت جامعه
  
 
ارسال به دوستان


در صورتی که مایلید دوستان شما نیز از این مطلب استفاده کنند , کافیست نام و آدرس ایمیل خود و دوست خود  را وارد نموده تا این مطلب به دوستتان ارسال شود.
 




 
صفحه اصلی | اخبار و رویداد ها | مجموعه مطالب | اردبیل شناسی | صدرا | مسابقات | تماس با ما
Copyright 2009 Tebyan Branch Of Ardebil Province. All rights reserved.
Web Design : WebHouse