مسئولان در بخش های گوناگون، نوآوری، خلاقیت و ابتکار در روشها را وظیفه خود بدانند -رهبر معظم انقلاب   
۱۳۹۸ جمعه ۲۲ آذر -اِجُّمعَة ١٥ ربيع الثاني ١٤٤١ - Friday December 2019
نقشه وب سایت   تماس با ما  جستجو در وب سایت  ورود به صفحه اصلی
  بازدید ها :  278   بازدید    تاریخ درج مطلب  2/1/1397    
 
 
گلچینی از بهترین مواد غذایی برای سلامتی بدن

 

بر اساس توصیه متخصصان تغذیه همه غذاها خواص خاص خود را دارند و باید برای برطرف کردن نیازهای مختلف بدن از تمام گروه‌های غذایی بهره گرفت . اما گروه از مواد خوراکی هستند که خوردن آنها در برخی از زمان های به منظور پیشگیری یا درمان بیماری ها توصیه میشود. در این مقاله با ما همراه باشید و با استفاده از این خوراکی ها سلامتتان را همواره بیمه کنید

1. اگر دچار حمله قلبی شده‌اید

 فرقی نمی‌كند رنگش قرمز باشد یا آبی، میوه‌های رنگی خانواده توت همگی غنی از ویتامین C هستند. تحقیقات صورت گرفته در دانشكده پزشكی دانشگاه بوستون نشان داده، بالا بودن سطح ویتامین C در خون می‌تواند باعث بهبود عملكرد عروق خونی و پیشگیری از حمله قلبی شود، بنابراین توت‌فرنگی، تمشك، شاه‌توت و بلوبری جدا از مزه عالی می‌توانند تامین‌كننده سلامت قلب شما نیز باشند.

2. اگر فشار‌خون دارید

60‌ عدد كشمش (تقریبا می‌شود یك مشت پر) حاوی یك گرم فیبر و 212‌میلی‌گرم پتاسیم است كه هر دوی اینها برای كنترل فشار‌خون بالا در قالب یك رژیم غذایی توصیه می‌شوند. مطالعات متعددی نشان داده، پلی‌‌فنول‌های موجود در مواد غذایی مشتق از خانواده انگور مثل همین كشمش و آب انگور در حفظ سلامت قلبی- عروقی از‌جمله كاهش فشار‌خون تاثیر بسزایی دارند.

3. ضد کلسترول و سرطان

 کمتر کسی وجود دارد که قارچ دوست نداشته باشد یا نسبت به خوردن آن بی‌میل باشد.  اکثر افراد اشتهای عجیبی نسبت به خوردن قارچ دارند و این غذا جزء پرطرفدارترین‌ها به‌شمار می‌رود. اگر از‌جمله طرفداران قارچ هستید باید به شما بگوییم که گزینه مناسبی را انتخاب کرده‌اید. به گزارش انجمن سرطان آمریکا، ترکیبات موجود در قارچ به کاهش کلسترول کمک کرده و از رشد آهسته تومورهای سرطانی جلوگیری می‌کند. به‌علاوه مصرف قارچ با افزایش سطح گردش برخی پروتئین‌ها در بدن از شیوع ویروس‌هایی مانند هپاتیت جلوگیری می‌کند.

4. اگر دندان كشیده‌اید

 اگر هر قسمتي از بدن شما بریده شود با پانسمان بسته می‌شود ولی در حفره دهان این‌طور نیست. اگر شما جراحی لثه داشته‌اید یا دندان عقل‌تان را كشیده‌اید به مقدار بیشتری ویتامین K نیاز دارید تا خون سریع‌تر لخته شده و حفره ایجاد شده در لثه به‌خوبی بسته شود. سبزی‌هاي برگ مانند سبز غنی از ویتامینK هستند و خوردن آنها به شما كمك می‌كند تا زخم‌تان سریع‌تر بهبود پیدا كند.

5. اگر تازه سیگار را ترك كرده‌اید

 وقتی شما سیگار می‌كشید سطح هورمون كورتیزول افزایش پیدا می‌كند و باعث بهبود حال شما می‌شود اما به‌دنبال ترك سیگار سطح این هورمون كاهش می‌یابد. بهترین راه‌حل خوردن گوشت مرغ است. نتایج مطالعات نشان داده افرادی كه موقع ناهار غذایی با محتوای پروتئینی بالا دریافت می‌كنند سطح كورتیزول بالاتری خواهند داشت.

6. اگر دارید تبخال می‌زنید

 یكی از بدترین مشكلاتی كه زمان بیماری یا استرس، كار شما را سخت‌تر می‌كند عود كردن تبخال است. مطالعات منتشر شده در ژورنال تحقیقات بیماری‌های ویروسی به چاپ رسیده، نشان می‌دهد ماده رزوراترول كه در انگور به‌خصوص انگورهای تیره‌رنگ، بادام‌زمینی و توت سفید یافت می‌شود، می‌تواند شدت بروز تبخال را كاهش داده و از گسترش آن جلوگیری كند بنابراین خوردن هر كدام از این مواد غذایی در كنار كرم آسیكلوویر مشكل شما را به نحو قابل‌توجهی كاهش می‌دهد.

7. کفیر بنوشید، سالم بمانید

کفیر یک نوشیدنی تخمیری حاصل از شیر و دانه‌‌های کفیر است که سرشار از پروبیوتیک‌های سالم بوده و به تقویت سیستم ایمنی بدن و دستگاه گوارشی کمک می‌کند. مطالعات محققان نشان می‌دهند پروبیوتیک‌های موجود در این نوشیدنی از رشد میکروب‌های مضر در بدن جلوگیری کرده و از شما در برابر دل درد و اختلالات پوستی مانند جوش و آکنه محافظت می‌کنند. کفیر ساده در مقایسه با انواع طعم‌دار این نوشیدنی، کالری و قند کمتری دارد؛ پس بهتر است کفیر ساده را برای نوشیدن انتخاب کنید.

8. اگر آرتروز دارید

 برای پیشگیری و کاهش دردهای آرتروزی بر مصرف غذاهایی که سرشار از اسیدهای چرب امگا3 است مانند روغن دانه سویا، کانولا و روغن بذر‌کتان و نیز انواع ماهی به‌ویژه ماهی‌های آب سرد مانند سالمون بسیار تاکید می‌کنند. بی‌شک غذاهای گیاهی واکنش‌های التهابی را در بدن کاهش می‌دهد. بر این اساس، آرتروزی‌ها نباید از مصرف روزانه میوه و سبزیجات تازه غافل شوند. همچنین ثابت شده سویا در کاهش التهاب مفاصل بسیار موثر است.

ازسوی دیگر این دسته افراد باید مواد غذایی حاوی آنتی‌اکسیدان بالا را در رژیم غذایی خود بگنجانند و در مقابل از مصرف غذاهای چرب، سرخ‌کردنی‌ها، شکر و نمک پرهیز کنند. فراموش نکنید میوه‌ها و سبزیجاتی چون توت‌فرنگی، شاه‌توت، گیلاس، انگور، آلو، کیوی، آناناس، خرما، انواع کلم، ترب سیاه و شلغم سرشار از آنتی‌اکسیدان و ویتامین‌های C  و K هستند و در کاهش دردهای آرتروزی بسیار موثرند.

اين مقاله تا چه اندازه براي شما مفيد بوده است؟

 12345 
ضعيفعالي
توضیحات شما . (اختياري)

ميانگين آرا :0.0 از 5 امتياز است.


12345
0 : تعداد کل آرا ارسال شده
-1 117186 -1 -1

تغذیه
بیماری ها
داروشناسی
سلامت جامعه
  
 
ارسال به دوستان


در صورتی که مایلید دوستان شما نیز از این مطلب استفاده کنند , کافیست نام و آدرس ایمیل خود و دوست خود  را وارد نموده تا این مطلب به دوستتان ارسال شود.
 




 
صفحه اصلی | اخبار و رویداد ها | مجموعه مطالب | اردبیل شناسی | صدرا | مسابقات | تماس با ما
Copyright 2009 Tebyan Branch Of Ardebil Province. All rights reserved.
Web Design : WebHouse