مسئولان در بخش های گوناگون، نوآوری، خلاقیت و ابتکار در روشها را وظیفه خود بدانند -رهبر معظم انقلاب   
۱۳۹۷ دوشنبه ۲۵ تير -اِلأِثنين ٣ ذو القعده ١٤٣٩ - Monday july 2018
نقشه وب سایت   تماس با ما  جستجو در وب سایت  ورود به صفحه اصلی
  بازدید ها :  19   بازدید    تاریخ درج مطلب  2/1/1397    
 
 
روش های ساده برای افزایش قدرت تمرکز

شاید شماهم به دنبال این باشید که با افزایش قدرت تمرکز خود عملکرد بهتری در کار داشته باشید، امتحاناتتان را به خوبی پشت‌ سر بگذارید، قدرت درک مطلب خودرا افزایش دهید و یا به طور ساده بتوانید امورات روزانه زندگیتان را ساده‌تر کنید. بسیاری از ما وقتی که نمی‌توانیم تمرکز کنیم اشکال را از عملکرد ذهنیمان می‌دانیم و فکر می‌کنیم که تمرکز چیزی نیست که بشود آن‌ را پرورش داد. اما باید بدانید همه افراد می‌توانند تمرکزشان را بهبود بخشند.تمرکز نیز مانند هر مهارت دیگر در زندگی نوعی توانایی است که می‌تواند به روش‌های گوناگون بهبود یابد. در این مقاله به راهکارهایی برای افزایش تمرکز اشاره می‌کنیم.

عوامل برهم زننده تمرکز را از بین ببرید: یکی از عوامل برهم زننده حواس، انجام چندکار در یک زمان است. این کار باعث می‌شود نیروی ذهن شما بین چند موضوع تقسیم شود. البته شما می‌توانید کارهای ساده‌ای مانند راه‌رفتن و صحبت کردن را همزمان انجام دهید اما پیچیده بودن کارهای همزمان باعث می‌شود که شما مجبور شوید یکی را فدای دیگری کنید.نکته دیگر این است که شما باید محیط مناسبی برای تمرکز خود بسازید. همان‌گونه که می‌دانید همه افراد در شرایط مشابه متمرکز نمی‌شوند. برخی از افراد در سکوت می‌توانند تمرکز کنند و برخی در شلوغی.

سعی کنید از حداکثر حواستان بهره گیرید: بدون شک برای دریافت و حفظ اطلاعات باید توجه کافی داشته باشید. زمانی که در یک کلاس و یا یک سخنرانی حضور دارید اگر با دقت گوش دهید و یادداشت برداری کنید، نکات بیشتری را از آنچه گفته شده می‌توانید به خاطر بسپارید. همچنین اگر در حال خواندن یک نامه و یا یک مقاله باشید، بهتر است آن را برای خودتان بلند بخوانید تا بتوانید آن را حفظ نمایید.

برای افزایش تمرکز کارها را اولویت‌بندی کنید: شما به راحتی می‌توانید با اولویت‌بندی صحیح یعنی انجام کارهای ضروری در ابتدا و واگذار کردن کارهای غیر ضروری برای بعد تمرکز خودتان را بر روی موضوع مورد نظر افزایش دهید. لیستی از کارهایی که بیشتر از همه اهمیت دارند و ضروری هستند تهیه نمایید. به عنوان مثال لیست الف شامل مهم‌ترین کارهای امروز و یا فردا هستند. لیست ب شامل پروژه‌هایی هستند که یک هفته برایشان زمان دارید و لیست پ کارهایی هستند که شاید ضرورت آنچنانی ندارند مانند چک کردن ایمیل.

مغزتان را ورزش دهید: چالش‌های ذهنی می‌تواند قدرت مغز شما را افزایش دهد و از بیماری‌هایی مانند آلزایمر جلوگیری نماید. بنابراین بهتر است از چالش‌های ذهنی مناسب از جمله بازی و سرگرمی‌های ذهنی بهره گیرید. به عنوان مثال رمان بخوانید، زبان جدیدی یاد بگیرید، جدول حل کنید.

استراحت و خواب کافی را فراموش نکنید: خواب کافی می‌تواند برای تقویت ذهن بسیار مفید باشد و در نتیجه موجب افزایش تمرکز شما می‌شود. همچنین استراحت صحیح، تنفس عمیق و تأمل در بین کار نیز از اهمیت بالایی برخوردار است و از استرس شما می‌کاهد و در نتیجه راندمان کاری شما را افزایش می‌دهد. این کارها باعث می‌شود ذهن شما در بالاترین حالت تمرکز قرار گیرد و کاملا متمرکز شود.

مغزتان را تغذیه کنید: شاید یکی از دلایل عدم توانایی شما در تمرکز این است که نمی‌توانید مواد غذایی مناسب را به مغزتان برسانید. متأسفانه امروزه تمرکز رژیم‌های غذایی مبتنی بر کاهش وزن است و به تغذیه ذهن در آن توجهی نمی‌شود.برای این که بتوانید از تغذیه مناسب برای مغزتان استفاده کنید به نکات پایین توجه نمایید. تا می‌توانید میوه و سبزیجات بخورید چرا که این موارد دارای ویتامین، آنتی اکسیدان و مواد دارویی هستند که برای مغز شما مفید است. مغز شما نیازمند تأمین کننده مداوم گلوکز خون است چرا که مغز نمی‌تواند انرژی را در خود نگه دارد. از این رو، باید از شکر سفید و یا کربوهیدرات های تصفیه شده بپرهیزید چرا که مصرف مداوم آنها قند خون شما را افزایش می‌دهد. استفاده از ادویه‌جات و گیاهان گوناگون در غذا علاوه بر آن که می‌تواند به خوش طعم شدن غذای شما کمک کند، می‌تواند غذای خوبی برای مغز شما نیز باشد که چرا که مواد موجود در آن‌ها برای مغز حائز اهمیت است. رزماری و زردچوبه نیز مواد غذایی خوبی برای مغز به شمار می‌آیند. ماهی سالمون و گوشت تازه هم موادی هستند که می‌توانند میزان اسید امگا ۳ مغز را تا حد بسیار زیادی بهبود بخشند. مغز شما از مقادیر زیادی چربی تشکیل شده است. از این رو خوردن غذاهایی با چربی سالم مانند فندق و آووکادو نیز توصیه می‌شود. رژیم‌های غذایی کم چرب برای مغز انسان‌ها اصلا مناسب نیستند و حتی ممکن است در بلند مدت باعث ایجاد آلزایمر در افراد شوند.

سوء تغذیه را جدی بگیرید: شاید فکر کنید سوء تغذیه برای گذشته است و امروزه وجود ندارد اما اینگونه نیست. سه نوع سوء تغذیه که در مغز ما می‌تواند عملکرد ذهنی را نابود کند، کمبود اسید چرب امگا ۳، ویتامین B۱۲ و ویتامین D است. بنابراین باید به افزایش این مواد در بدن اهتمام ویژه ورزید.

منبع: روزنامه آرمان

اين مقاله تا چه اندازه براي شما مفيد بوده است؟

 12345 
ضعيفعالي
توضیحات شما . (اختياري)

ميانگين آرا :0.0 از 5 امتياز است.


12345
0 : تعداد کل آرا ارسال شده
-1 116039 -1 -1

جامعه شناسی
روانشناسی
آسیب شناسی اجتماعی
خانواده
  
 
ارسال به دوستان


در صورتی که مایلید دوستان شما نیز از این مطلب استفاده کنند , کافیست نام و آدرس ایمیل خود و دوست خود  را وارد نموده تا این مطلب به دوستتان ارسال شود.
 




 
صفحه اصلی | اخبار و رویداد ها | مجموعه مطالب | اردبیل شناسی | صدرا | مسابقات | تماس با ما
Copyright 2009 Tebyan Branch Of Ardebil Province. All rights reserved.
Web Design : WebHouse