مسئولان در بخش های گوناگون، نوآوری، خلاقیت و ابتکار در روشها را وظیفه خود بدانند -رهبر معظم انقلاب   
۱۳۹۷ سه شنبه ۲۹ آبان -اِثَّلاثا ١١ ربيع الاول ١٤٤٠ - Tuesday November 2018
نقشه وب سایت   تماس با ما  جستجو در وب سایت  ورود به صفحه اصلی
  بازدید ها :  90   بازدید    تاریخ درج مطلب  29/12/1396    
 
 
چگونه با كودكان خود ارتباط برقرار کنیم
 

برقرار كردن ارتباط با كودكان از زمان نوزادى به بعد يكى از بهترين و خوشايندترين تجربه ها هم براى فرزند و هم براى والدين است.

كودكان با گرفتن اطلاعات از فعل و انفعالات و تجربه هاى به دست آمده از ديگر كودكان، جوانان و دنياى اطراف خود بطور روزانه، يادگيريهايى به دست مى آورند. در سنين ۴ تا ۵ سالگى بسيارى از كودكان وارد مهدكودك يا پيش دبستانى مى شوند و از زبان خود براى برقرارى ارتباط و يادگيرى در كلاس استفاده مى كنند.

چگونه بايد با كودك خود رابطه برقرار كنم؟

هرچه با كودك خود بيشتر صحبت كنيد، مكالمات دو نفره بيشتر داشته باشيد، با او بازى كنيد كودك شما بيشتر ياد مى گيرد. خواندن كتاب، آواز خواندن، پازل بازى كردن با لغات بازى كردن. و با كودك صحبت كردن در حالى كه باعث رشد و تقويت مهارتهاى شنيدارى كودك مى شود، دامنه لغات او را نيز افزايش مى دهد.

در اينجا به مواردى براى تقويت مهارت هاى ارتباطى كودك شما اشاره شده است.

* به كودك خود كمك كنيد تا با داستان هاى كتابى هايى كه مضمون آن ها تقريباً شبيه به رفتارهاى خودتان و خانواده تان يا فرهنگى نزديك به فرهنگ قوم و قبيله شماست، ارتباط برقرار كند و با انتخاب داستان ها دائماً آن ها را بررسى و مرور كند.

* كتاب ها، مجلات و هر چيز قابل مطالعه را در جايى قرار دهيد كه كودك شما بدون كمك گرفتن از شما به آن دسترسى داشته باشد.

* با تماشاى عكس و آلبومهاى خانوادگى به كودك خود كمك كنيد با كلماتى مثل : «اين من هستم» و اين خانواده ماست را خلق كند.

* در مورد كتاب ها، با برنامه هاى تلويزيونى و ويديويى كه همراه با كودكتان شاهد آن هستيد با او صحبت كنيد.

لغات و ارتباطات نوعى:

الگوها:

وقتى كودكان مهارت هاى زبان و گفتارى را ياد مى گيرند، در توانايي هاى مكالمه دچار مشكلاتى مى شوند. يك كودك ۴ يا ۵ ساله. مى تواند در مورد هر اتفاقى كه مى افتد، صحبت كند، داستان بسازد به داستان هاى مختلف گوش دهد و اين داستان ها را دوباره براى خود بگويد.

در اين بين، بچه ها قادرند اعداد و حروفى را كه سمبل و نشانه چيز ها و نظرات واقعى است درك كنند و با استفاده از آن ها داستان بگويند يا اطلاعات خود را به ديگران منتقل كنند. البته گاهى اوقات دچار لكنت مى شوند يا بعضى از اصوات و كلمه ها را به درستى تلفط نمى كنند.

دانش آموزان پيش دبستانى حتى قادرند، درخواست كنند. سؤالاتى را مطرح كنندو گاهى دستوراتى نيز بدهند. آن ها نام و جنسيت افراد خانواده خود و ديگر اطلاعات شخصى در مورد خانواده خود را مى دانند. بالغات بازى مى كنند و لغات و داستان ها مسخره و خنده دارى درست مى نند.

چه بايد بكنيم چنانچه دچار مشكلى شديم؟

چنانچه فكر كرديد كودكان مشكلى در زمينه شنيدارى يا فراگيرى زبان، صحبت كردن واضح دارند بلافاصله با پزشك او تماس بگيريد. تست شنيدارى اولين گام و مرحله براى فهميدن مشكل شنيدارى كودكان است و چنانچه دكتر متوجه شود كه كودكتان در زمينه اى دچار مشكل است، معالجات و درمان هاى لازم را پيشنهاد خواهد كرد.

منبع: سایت بیتوته

اين مقاله تا چه اندازه براي شما مفيد بوده است؟

 12345 
ضعيفعالي
توضیحات شما . (اختياري)

ميانگين آرا :0.0 از 5 امتياز است.


12345
0 : تعداد کل آرا ارسال شده
-1 115563 -1 -1

داستان
رفتارشناسی
تربیت کودکان
  
 
ارسال به دوستان


در صورتی که مایلید دوستان شما نیز از این مطلب استفاده کنند , کافیست نام و آدرس ایمیل خود و دوست خود  را وارد نموده تا این مطلب به دوستتان ارسال شود.
 




 
صفحه اصلی | اخبار و رویداد ها | مجموعه مطالب | اردبیل شناسی | صدرا | مسابقات | تماس با ما
Copyright 2009 Tebyan Branch Of Ardebil Province. All rights reserved.
Web Design : WebHouse