مسئولان در بخش های گوناگون، نوآوری، خلاقیت و ابتکار در روشها را وظیفه خود بدانند -رهبر معظم انقلاب   
۱۳۹۸ سه شنبه ۲۸ خرداد -اِثَّلاثا ١٤ شوال ١٤٤٠ - Tuesday June 2019
نقشه وب سایت   تماس با ما  جستجو در وب سایت  ورود به صفحه اصلی
  بازدید ها :  258   بازدید    تاریخ درج مطلب  1/1/1397    
 
 
رابطه ایمان با پاکیزگى و ازدواج

خلاصه پرسش
این که پیامبر (ص) فرمودند پاکیزگى نیمى از ایمان است. و در جایى دیگر فرموده‏اند: با ازدواج نیمى از ایمان شخص کامل مى‏شود. پس نماز و روزه چه مى‏شود؟!
پرسش
این که پیامبر (ص) فرمودند پاکیزگى نیمى از ایمان است. و در جایى دیگر فرموده‏اند: با ازدواج نیمى از ایمان شخص کامل مى‏شود. پس نماز و روزه چه مى‏شود؟!
پاسخ اجمالی


1. در سؤال، روایتى از پیامبر گرامى اسلام (ص)نقل شده است که: "پاکیزگى نیمى از ایمان است" ! چنین نقلى در کتب حدیث و... وجود ندارد.
2. آنچه از پیامبر (ص) در کتاب ها نقل شده است، "النظافة من الایمان" مى‏باشد. معناى حدیث آن است که: ایمان، منشأ پاکیزگى است و یا پاکیزگى، بخشى از ایمان را تشکیل مى‏دهد، و لذا شخص مؤمن، توجه خاصى به پاکیزگى دارد.
3. با توجه به بعضى روایات از پیامبر اکرم (ص) که فرمود: "بنى الدین على النظافة" و نیز کلمات امامان معصوم (ع) در باب وضو و... که "لاصلوة الا بطهور"، شاید بتوان گفت، مراد از نظافت، همان طهارت است و نه تنها نماز. بلکه هیچ عملى بدون طهارت و نظافت، صحیح و مقبول نخواهد بود، هرچند مراتب و اقسام طهارت (طهارت از حدث و خبث و طهارت از غیر خدا) متفاوت است.
4. از نظر اسلام، ازدواج و تشکیل خانواده، اهمیت خاصى دارد؛ زیرا از سویى، ازدواج را وسیله‏اى براى پاکدامنى و مهار غرایز جنسى و آرامش و حرکت به سوى کمال دینى مى‏داند، و از سوى دیگر، رهبانیت (ترک دنیا و لذت‏هاى آن) را مذمت نموده، آن را مانع کمال و سعادت مى‏داند. با چنین نگرشى است که ازدواج "وسیله‏اى است براى نگه دارى نصف دین".
5. تعبیر به "نصف دین" براى ازدواج، امرى عرفى است و براى بیان اهمیت یک مسأله، از چنین تعابیر، استفاده فراوانى مى‏شود.
6. نماز، روزه، حج، جهاد، ولایت،... از مواردى است که تعابیر وارده در متون دینى در مورد آنها، کمتر از تعابیر به کار رفته در ازدواج و نظافت نیست.
7. در روایات فراوانى، حدود و اجزاى اسلام و ایمان مانند: توکل، واگذارى امر به خدا، رضا به قضاى الاهى، تسلیم، نیکى و صدق، وفا، علم و حلم، نماز، ولایت، و... مشخص گردیده است و نسبت "نیمى از دین" به ازدواج و... امرى نسبى است.
پاسخ تفصیلی
در سؤال روایتى از پیامبر (ص)نقل شده است که چنین نقلى وجود خارجى ندارد. در کجا آمده است که پاکیزگى نیمى از ایمان است؟ آنچه در منابع روایى از قول پیامبر (ص)نقل شده، این است که: "النظافة من الایمان".[1]نظافت و پاکیزگى از ایمان است. و این بدان معناست که شخص با ایمان، چون مؤمن است پاکیزه هم هست و سر منشأ پاکیزگى ایمان است و یا این که بخشى از ایمان را پاکیزگى تشکیل مى‏دهد و نمى‏شود کسى در ادعاى ایمان خود صادق باشد و در عین حال توجهى به پاکیزگى نداشته باشد، به هر حال واژه‏ى "نیمى" در روایات موجود نیست تا مشکل مطرح شده در سؤال پیش آید.
به ویژه آن که نظافت را نمى‏توان محدود به شستن دست و صورت و یا لباس و خانه و... نمود؛ بلکه مفهوم عام‏ترى را مى‏توان از آن استفاده نمود و با بررسى موارد آن، به نتیجه‏اى دست یافت که حتى نماز و روزه و... را نیز شامل گردد. به دیگر سخن، نظافت به معناى طهارة، باشد که در این صورت، اندیشه و عمل انسانى بدون آن، ثمره و نتیجه‏اى نداشته باشد، لذا نه تنها مى‏توان گفت "لاصلاة الاّ بطهور"[2]، بلکه هیچ عملى بدون طهارت و نظافت، صحیح و مقبول نخواهد بود و اگر چنین شد، ایمان بدون نظافت محقق نمى‏شود.
افزون بر آن، در مواردى که مقدار و کمیّت در روایت مطرح مى‏شود، ناظر به کمیّت نسبى است. مثلاً اگر گفته مى‏شود که با ازدواج نیمى از ایمان شخص کامل مى‏شود؛ یعنى در نسبت سنجى بین کسى که ازدواج کرده و آن کس که ازدواج نکرده، شخص ازدواج کرده خیلى راحت‏تر است و با خاطرى آسوده، بهتر مى‏تواند عبادت و وظیفه‏ى خود را انجام دهد و نیمى از راه را رفته است، اما شخصى که هنوز ازدواج ننموده است با مشکلاتى چند در حفظ ایمان و... خود مواجه است. پس ازدواج عامل مهمى در این امر تلقى مى‏گردد.
از پیامبر گرامى اسلامى (ص) نقل شده که فرمود: "جوان‏ها، هر کدام توانایى دارید، همسر اختیار کنید؛ زیرا ازدواج چشم را از نامحرم بهتر مى‏پوشاند و پاکدامنى نیکوترى مى‏بخشد...".[3]
در اسلام از یک سو بر جنبه‏ى مثبت ازدواج تأکید شده که: ازدواج وسیله‏اى است براى آرامش و سکون، و مایه‏اى است براى محبت و مهر. آن گاه که با ازدواج غریزه‏ى جنسى و... مهار شد، و روح پر اضطراب جوان و... اعتدال یافت، حقایق زندگى را بهتر درک مى‏کند و به سوى دین و سعادت خود سریع‏تر گام بر مى‏دارد. و به راستى آرامش ازدواج را کسانى بیشتر درک مى‏کنند که رنج تنهایى و نابسامانى مجرد زیستن را چشیده و از روح پر تلاطم و پریشان جوانان ازدواج نکرده آگاه باشند.
و از سوى دیگر، رهبانیت (ترک دنیا و لذت‏هاى آن) مذمت و ممنوع شده است. پیامبر اسلام (ص)فرمود: "لیس فى اُمتّى رهبانیة..."[4]، و ترک ازدواج و زن و زندگى و... که برخى( عثمان بن مظعون، از یاران پیامبر ) شیوه‏ى خود نموده بودند، مورد رضایت آن حضرت نبود، از این رو فرمود: "خداوند مرا براى رهبانیت نفرستاده، بلکه مرا با دینى معتدل و آسان و بدون دشوارى برانگیخته است. من روزه مى‏گیرم، نماز مى‏خوانم و با زنان... . هر کس دین فطرى مرا دوست دارد، باید به سنت و روش من عمل کند و ازدواج از روش‏ها و سنت‏هاى من است...".[5] و در این فضا و با این نگرش است که ازدواج، کامل کننده‏ى نصف ایمان شمرده مى‏شود، و چنین تعابیرى از ذوات مقدسه‏ى معصومین (ع) به دست ما رسیده است.
و این یک امر عرفى است، بدین معنا که اگر بخواهیم اهمیت کارى را براى دوست خود، تبیین کنیم، به او مى‏گوییم اگر این کار را انجام دهى، نیمى از راه را رفته‏اى و نیمى از مشکلات تو به خاطر این است که مرتکب فلان کار مى‏شوى و در واقع شاید به این معنا نباشد که اگر دقیقاً محاسبه گردد، نیمى از راه یا مشکل باشد، بلکه منظور این است که این کار سهم بزرگى در حل مشکل یا ایجاد مشکل ایفا مى‏کند.
البته، نباید از این نکته هم غفلت نمود که ممکن است در بعضى از موارد حقیقت یک چیز مثلاً به دو چیز بستگى داشته باشد و مسایل دیگرى هم در کمال آن دخالت داشته باشند. مثلاً اگر روایتى مى‏داشتیم که پاکیزگى نیمى از ایمان است و ازدواج هم نیمى از آن، مى‏توانستیم بگوییم حقیقت ایمان بر دو پایه استوار است و بدون این دو، ایمان محقق نمى‏شود و نماز و روزه و... در این امر به مقدارى دخالت دارند که آن ایمان را کامل تر و قوى‏تر کنند؛ زیرا ایمان یک حالت قلبى است که عوامل متعددى در تقویت او مؤثر مى‏باشد.

و حال آن که چنین تعبیرى وجود ندارد. افزون بر این که اهمیت و نقش نماز در اسلام و تأثیر آن در زندگى فردى و اجتماعى افراد و... بر کسى پوشیده نیست.[6] نماز عمود دین[7] و ذکر پروردگار،[8] و نزدیک کننده‏ى هر متقى[9] یکى از پایه‏هاى اسلام،[10] میزان اعمال[11] و... مى‏باشد و تارک آن (عمداً یا از باب اهمیت ندادن) کافر است.[12] نیز دیگر اعمال و موارد مثل روزه، جهاد، ولایت و... که اهمیت بسیار فراوانى در دین اسلام دارند و تعابیرى که در خصوص آنها در متون دینى یافت مى‏شود، کمتر از تعابیر مربوط به ازدواج و نظافت نمى‏باشند.
البته، همان گونه که قبلاً گفته شد، نظافت منحصر به آنچه در میان مردم معروف است، نمى‏باشد و معناى وسیع‏ترى را شامل مى‏گردد که شاید مجموع طهارت بدن از حدث و خبث، و طهارت قلب از اخلاق بد و غیر خدا را نیز در بر گیرد. از این روست که در برخى منابع، روایاتى از رسول گرامى اسلام (ص) نقل شده است که فرمود: "بنى الدین على النظافة"[13]. یا آنچه در باب وضو و غسل و... به عنوان طهور در کلمات معصومین (ع) یافت مى‏شود.[14]
در پایان سخن، ذکر این مطلب لازم است که با مراجعه به روایاتى که "ایمان" و "اجزاء و ارکان ایمان" و "اسلام" و "اجزاى اسلام" و... را بیان مى‏کنند، کاملاً روشن مى‏شود که اجزا و ارکان اسلام و ایمان منحصر در ازدواج و نظافت و... نمى‏باشد. مانند:
1. ابوحمزه از امام باقر (ع) نقل مى‏کند که حضرت فرمود: "اسلام بر پنج چیز استوار شده است: نماز و زکات و روزه و حج و ولایت،...".[15]
2. امام صادق (ع) در پاسخ این سؤال که حدود ایمان چیست، فرمود: "شهادت به اینکه خدایى جز پروردگار نیست، و پیامبر (ص)، فرستاده‏ى اوست، اقرار به آنچه از نزد پروردگار آمده است، و نمازهاى پنج گانه، اداى زکات، و روزه ماه رمضان، و حج خانه‏ى خدا، و ولایت دوستدار ما، و عداوت دشمن ما و...".[16]
3. امام صادق (ع) از امام باقر (ع) ، و ایشان از على (ع) نقل مى‏فرماید که فرمود: "ایمان چهار رکن دارد: توکل بر خدا، واگذارى امر به خدا، رضا به قضاى الاهى و تسلیم در برابر امر خدا".[17]
4. امام صادق (ع) فرمود: "خداوند عزوجل ایمان را بر هفت بخش و سهم قرار داد: نیکى و صدق، یقین، رضا، وفا، علم و حلم،...".[18]

پی نوشت ها:
[1] بحارالانوار، ج 59، ص 291، باب 89؛ مستدرک الوسائل، محدث نورى، ج 16، ص 319، باب استحباب تخلیل الانسان؛ طب النبى، ابوالعباس مستغفرى، ص 19.
[2] بحارالانوار، ج 42، ص 245.
[3] مستدرک الوسائل، ج 2، ص 531، ح 21 .
[4] بحارالانوار، ج 70، ص 115.
[5] وسائل الشیعة، ج 14، ص 74.
[6] ر،ک نمایه ی: نماز.
[7] قال رسول اللَّه (ص): "الصلوة عماد الدین..."؛ بحارالانوار، ج 82، ص 201؛ نیز قال على (ع): "واللَّه اللَّه فى الصلوة فانها عمود دینکم"، نهج البلاغة، نامه ی 47.
[8] طه، 14.
[9] "الصلوة قربان کل تقى"، نهج البلاغه، حکمت 136.
[10] عن ابى جعفر (ع) انه قال: "بُنى الاسلام على خمسة اشیاء: الصلوة و..."، بحارالانوار، ج 82، ص 234.
[11] قال رسول (ص): "الصلوة میزان، من و فى استوفى"، الکافى، ج 3، ص 267، ح 13؛ الفقیه، ج 33،1، ح 622؛ وسائل الشیعة، ج 3، ص 22، باب 8، ح 8.
[12] بحارالانوار، ج 82، ص 216 - 217.
[13] محجة البیضاء، ج 1، ص 281.
[14] ر.ک: وسائل الشیعة، کتاب الطهارة؛ آداب الصلوة، امام خمینى‏، ص 94 - 55 و... .
[15] ر.ک: بحارالانوار، ج 68، ص 329، نیز ص 225 - 396.
[16] همان، ص 330، ح 4.
[17] همان، ص 340 و 341، ح 12.
[18] همان ، ج 69، ص 159.

اين مقاله تا چه اندازه براي شما مفيد بوده است؟

 12345 
ضعيفعالي
توضیحات شما . (اختياري)

ميانگين آرا :0.0 از 5 امتياز است.


12345
0 : تعداد کل آرا ارسال شده
-1 115526 -1 -1

اخلاق
ادیان و مذاهب
مهدویت
اهل بیت (ع)
فلسفه و عرفان
احکام اسلامی
قرآنی
  
 
ارسال به دوستان


در صورتی که مایلید دوستان شما نیز از این مطلب استفاده کنند , کافیست نام و آدرس ایمیل خود و دوست خود  را وارد نموده تا این مطلب به دوستتان ارسال شود.
 




 
صفحه اصلی | اخبار و رویداد ها | مجموعه مطالب | اردبیل شناسی | صدرا | مسابقات | تماس با ما
Copyright 2009 Tebyan Branch Of Ardebil Province. All rights reserved.
Web Design : WebHouse