مسئولان در بخش های گوناگون، نوآوری، خلاقیت و ابتکار در روشها را وظیفه خود بدانند -رهبر معظم انقلاب   
۱۳۹۸ يکشنبه ۳۱ شهريور -اِلأَحَّد ٢٢ محرم ١٤٤١ - Sunday September 2019
نقشه وب سایت   تماس با ما  جستجو در وب سایت  ورود به صفحه اصلی
  بازدید ها :  326   بازدید    تاریخ درج مطلب  1/1/1397    
 
 
برای درمان افسردگی چی بخوریم؟
 

علائم افسردگی

برای درمان افسردگی علاوه بر مراجعه به پزشک و مصرف دارو آنچه مهم است تغذیه سالم است که در ادامه به چند نکته مهم در مورد تغذیه سالم و موثر بر درمان افسردگی اشاره می کنیم.

افسردگی یکی از بیماری‌های شایع در جوامع امروزی محسوب شده و معمولا در اکثر کشورها از جمله ایران به‌صورت کم و بیش دیده می‌شود؛ بیماری‌ای که در صورت عدم‌ درمان به ‌موقع می‌تواند مشکلات بسیاری را برای فرد ایجاد کند و زندگی او را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.

بنابر گزارش ساینس دیلی، بیش از 350میلیون نفر در سراسر جهان از افسردگی رنج می‌برند و بسیاری از کسانی که بیماری در آن ها تشخیص داده می‌شود، مصرف داروهای تجویز شده، دیگر روش‌های درمانی را برای مقابله با افسردگی دنبال می‌کنند. اما برای درمان افسردگی علاوه بر مراجعه به پزشکان متخصص(روانپزشکان و روانکاوان) می‌توان از رژیم غذایی مناسبی هم بهره برد؛ شاید از این جمله تعجب کرده باشید اما باید بدانید که مواد غذایی‌ای وجود دارد که می‌تواند در درمان افسردگی مؤثر باشد.

ثابت شده که کمبود مواد مغذی ضروری، برای سلامت روان، نقشی تعیین‌ کننده دارد و ممکن است منجر به افسردگی شود. محققان ثابت کرده‌اند آن هایی که از رژیم غذایی مدیترانه‌‌ای شامل آجیل، بنشن، میوه‌جات و سبزیجات، استفاده می‌کنند، احتمال ابتلا به افسردگی‌شان کمتر از کسانی است که تغذیه‌شان دربرگیرنده شیرینی‌جات فراوان و انواع گوشت است.

تحقیقی طی یک دوره 10ساله در آمریکا روی ۱۵۰۹۳ نفر انجام شده نشان می‌دهد رژیم غذایی فرد، تأثیر زیادی روی سلامت روان و شادی دارد.آلمودنا سانچز- ویله‌گاس که سرپرستی این تحقیقات را برعهده داشته است، گفته: ما می‌خواستیم بفهمیم تغذیه چه نقشی روی سلامت روان دارد چون باور داریم عادات غذایی خاصی می‌توانند از روان ما محافظت کنند. این عادات تغذیه همگی فوایدی برای جسم دارند و حالا ما دریافته‌ایم که روی سلامت روان هم می‌توانند اثرات مثبت داشته باشند.

نقش محافظت‌کنندگی آن ها برمی‌گردد به ویژگی‌های تغذیه‌ای‌شان، یعنی آجیل، بنشن، میوه‌ها و سبزی‌ها می‌توانند ریسک افسردگی را کاهش دهند. به گفته او، بعد از تغییر رژیم غذایی شرکت‌کنندگان در این تحقیق، طولی نکشید که آن ها متوجه تغییراتی در وضعیت شادی‌شان شدند.

افسردگی و اثر آن بر اشتها

یکی از نکات مهم دیگری که باید در ارتباط با افسردگی و رژیم غذایی خود بدانید افزایش و یا کاهش اشتهاست؛ موضوعی که البته در افراد مختلف اثرات متناقضی می‌تواند داشته باشد. شاید این جمله را از برخی افراد شنیده باشید که می‌گویند وقتی افسرده می‌شوند اشتهایشان زیاد می‌شود یا برعکس اشتهایشان کاهش پیدا می‌کند. این موضوع از سوی کارشناسان علمی پزشکی تأیید شده است که افسردگی روی تغذیه افراد اثر می‌گذارد، بنابراین پزشکان به افراد توصیه می‌کنند که وقتی دچار افسردگی می‌شوند باید به تغذیه خود دقت کنند؛ وعده‌های غذایی منظمی داشته باشند، حتی اگر احساس گرسنگی نمی‌کنند، سعی کنند چیزی بخورند، مثل میوه.

درمان افسردگی با مواد معدنی

علاوه بر رژیم غذایی خاص، استفاده از برخی مواد معدنی هم می‌تواند اثرات مثبتی روی کاهش افسردگی داشته باشد. سودمندی منیزیم در سلامت استخوان، سطوح انرژی و حتی اضطراب ثابت شده است و اکنون به لطف پژوهشی جدید که در مجله ساینس‌دیلی انتشار یافته، مشخص شده است که این ماده معدنی در مبارزه با افسردگی نیز مؤثر عمل می‌کند. پژوهشگران دانشگاه ورمونت، طی پژوهش خود به بررسی نقش قرص‌های خوراکی منیزیم که بدون نسخه قابل خریداری هستند و اینکه چگونه می‌توانند به‌ طور بالقوه افسردگی خفیف تا متوسط را درمان کنند، پرداختند. طی یک بازه زمانی 6هفته‌ای، آنها هر روز به بیش از 100بزرگسال که افسردگی خفیف تا متوسط در آنها تشخیص داده شده بود 248میلی گرم منیزیم دادند.

پژوهشگران هر 2 هفته به بررسی علائم افسردگی شرکت‌کنندگان می‌پرداختند. در پایان این پژوهش، پژوهشگران دریافتند افرادی که مکمل خوراکی منیزیم دریافت کرده بودند بهبود در علائم افسردگی و اضطراب را نشان داده‌اند. در حقیقت، برخی از شرکت‌کنندگان تنها پس از گذشت 2هفته بهبود علائم را تجربه کردند. در نهایت، پژوهشگران به این نکته اشاره کردند که اثرات منیزیم در درمان افسردگی می‌تواند به اندازه داروهای ضد‌افسردگی مفید باشد.

منبع: سایت بیتوته

اين مقاله تا چه اندازه براي شما مفيد بوده است؟

 12345 
ضعيفعالي
توضیحات شما . (اختياري)

ميانگين آرا :0.0 از 5 امتياز است.


12345
0 : تعداد کل آرا ارسال شده
-1 114976 -1 -1

جامعه شناسی
روانشناسی
آسیب شناسی اجتماعی
خانواده
  
 
ارسال به دوستان


در صورتی که مایلید دوستان شما نیز از این مطلب استفاده کنند , کافیست نام و آدرس ایمیل خود و دوست خود  را وارد نموده تا این مطلب به دوستتان ارسال شود.
 




 
صفحه اصلی | اخبار و رویداد ها | مجموعه مطالب | اردبیل شناسی | صدرا | مسابقات | تماس با ما
Copyright 2009 Tebyan Branch Of Ardebil Province. All rights reserved.
Web Design : WebHouse