مسئولان در بخش های گوناگون، نوآوری، خلاقیت و ابتکار در روشها را وظیفه خود بدانند -رهبر معظم انقلاب   
۱۳۹۷ سه شنبه ۲۰ آذر -اِثَّلاثا ٢ ربيع الثاني ١٤٤٠ - Tuesday December 2018
نقشه وب سایت   تماس با ما  جستجو در وب سایت  ورود به صفحه اصلی
  بازدید ها :  193   بازدید    تاریخ درج مطلب  2/1/1397    
 
 
تغذیه و کاهش استرس

در حال حاضر هزاران برنامه مختلف رژیمی‌وجود دارند که می‌توانید یکی از آنها را انتخاب کنید. بسیاری از این برنامه‌ها شامل شمردن کالری‌ها، محدودیت‌های غذایی و استفاده از غذاهای بسته بندی شده محتوی ترکیبات مصنوعی رژیمی‌است. اما حقیقت این است که برای کاهش وزن نیاز به اینگونه رژیم‌ها نیست. با رعایت شش مرحله ساده می‌توانید بدون اینکه احساس ناتوانی و یاس کنید، وزن خود را در حد متعادل نگه دارید و زندگی سالمی‌داشته باشید:

تغذیه مدیترانه‌ای را انتخاب کنید. خوردن غذاهای مدیترانه‌ای نه تنها از خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سرطان می‌کاهد بلکه احتمال ابتلا به بیماری‌هایی نظیر پارکینسون و آلزایمر را نیز کاهش می‌دهد. رژیم غذایی مدیترانه‌ای عمدتا از غذاهای گیاهی نظیر میوه، سبزیجات، آرد سبوس‌دار، حبوبات، آجیل و غلات تشکیل می‌شود. در این رژیم غذایی چربی‌های سالم مثل روغن زیتون جایگزین کره می‌شوند. همچنین از سبزی‌های طعم دهنده و ادویه به عنوان جایگزین نمک استفاده می‌شود. علاوه بر این پیشنهاد می‌شود دست‌کم دوبار در هفته با خوردن ماهی و ماکیان، مصرف گوشت قرمز خود را محدود کنید.

وعده‌های غذایی را کوچکتر و بیشتر کنید. افزایش تعداد وعده‌های غذایی و در عین حال کم حجم، به عنوان یکی از روش‌های موثر در کاهش وزن شناخته می‌شود. خوردن پنج وعده غذایی در روز به حفظ متعادل وزن بدن کمک کرده و باعث می‌شود در طول روز احساس سیری کنید. این مساله باعث می‌شود تا بعدا دچار گرسنگی مفرط نشده و در خوردن نیز زیاده روی نکنید.با گذشت سه ساعت از نخوردن غذا، قندخون می‌افتد و پس از چهار ساعت تقریبا تمام غذایی را که خورده‌اید هضم می‌شود. بعد از ورود به ساعت پنجم، قندخون دوباره به‌ شدت می‌افتد و برای اینکه دوباره انرژی از دست رفته خود را به دست آورید به هر چیزی چنگ می‌زنید و می‌خورید. اما بهترین راهکار چیست؟ وقتی از خواب بیدار شدید مطمئن شوید اولین چیزی که میل می‌کنید صبحانه است. پس از آن هر سه الی چهار ساعت یک وعده غذایی کوچک شامل ترکیبی از پروتئین، غلات و میوه‌ها مصرف کنید.

گاهی گیاهخواری کنید. شاید اگر بشنوید گیاهخواری موقت و خوردن غذاهای فاقد گوشت نیز می‌تواند برای شما مفید باشد شگفت زده شوید. بنا بر اعلام کمیته پزشکان پزشکی مسئولانه، رژیم‌های غذایی گیاهخواری سرشار از فیبر بوده و به صورت طبیعی عاری از چربی‌های اشباع شده‌اند. این غذاها از آنتی اکسیدان‌ها و ترکیبات فتوشیمیایی غنی هستند. همچنین در افرادی که گوشت کمتری می‌خورند احتمال ابتلا به سرطان، بیماری‌های قلبی، فشارخون، دیابت و آسم کمتر است.بنابراین با داشتن یک رژیم غذایی نیمه‌گیاهخواری تنها بخشی از گوشت مصرفی خود را با غذاهای گیاهی جایگزین می‌کنید. با مصرف بیشتر غلات، حبوبات، میوه‌ها و سبزیجات، کالری کمتر، چربی کمتر و در مقابل ویتامین، مواد معدنی و فیبر بیشتری مصرف می‌کنید. پیشنهاد می‌شود حداقل در یک وعده غذایی روزانه یا یک وعده در هفته، استفاده از محصولات حیوانی را به کلی حذف کنید.

آهسته غذا بخورید. نتایج تحقیقات نشان می‌دهد احساس سیری ۲۰ دقیقه دیرتر توسط گیرنده‌های مغز از معده دریافت می‌شود. پس اگر تندتند غذا بخورید به مغز فرصت نمی‌دهید تا احساس سیری را از معده دریافت کند. این مساله سبب افزایش وزن و افراط در خوردن می‌شود. آرام غذا خوردن از پرخوری جلوگیری می‌کند. برای اینکه خود را مجبور به کند خوری کنید، تلویزیون و سایر وسایلی که حواس شما را پرت می‌کنند را خاموش و تنها روی غذای خود تمرکز کنید. در صورتی که با خانواده خود در هنگام شام سرمیز بنشینید و غذا بخورید بیشتر صحبت می‌کنید و کمتر غذا می‌خورید.

اگر چیزی هوس می‌کنید، بخورید. خود را از خوردن چیزی محروم نکنید در عوض آگاهانه غذا بخورید. متخصصان می‌گویند افرادی که آگاهانه تغذیه می‌کنند به غذای خوب و بد اعتقاد ندارند بلکه تنها تفاوت‌های ارزش غذایی این دو را می‌دانند. این مساله از یک منطق قدیمی‌تبیعت می‌کند و آن این است که هوس‌های غذایی را نباید نادیده گرفت و با زیاده روی در خوردن برخی خوراکی‌ها آن هم در موارد اندک، می‌توان از پرخوری و زیاده روی در آینده جلوگیری کرد. این بدین معناست افرادی که آگاهانه تغذیه می‌کنند ممکن است یک تکه کیک بخورند ولی بعد از آن به طور غریزی غذاهای مغذی بیشتری را ترجیحی می‌دهند تا چربی و قند اضافی را متعادل کنند. این مساله در ظاهر ساده‌انگارانه به نظر می‌رسد اما کاملا عملی است.

وعده غذایی خود را با سوپ و سالاد شروع کنید. شروع غذا با سوپ مرغ و سبزیجات یا سالادهای مغذی باعث می‌شود کمتر غذا بخورید. متخصصان می‌گویند شروع کردن غذا با سالاد باعث می‌شود حدود ۱۲ درصد کالری کمتری در آن وعده غذایی وارد بدن خود کنید. علاوه بر این نتایج مطالعات نشان می‌دهد افرادی که ناهار خود را با سوپ سبزیجات شروع می‌کنند حدود ۲۰ درصد کمتر از سایرین غذا می‌خورند.حجم بالای آب و فیبر خوراکی موجود در سالاد و سوپ به سیری کمک می‌کند. اما برای بهره مندی از این فواید در انتخاب نوع سوپ و سالاد خود دقت کنید و سوپ و سالاد خود را از ترکیبات مقوی و کم کالری نظیر سبزیجات، گوشت کمتر، ماهی و بنشن پُر کنید.

شناسایی عوامل جدید سرطان‌زا

محققان ۷ عامل جدید دیگر را به فهرست مواد سرطان‌زا اضافه کردند.طبق اعلام موسسه ملی سلامت آمریکا، ۵ مورد از این موارد جدید اضافه شده به فهرست ویروس‌ها هستند و همگی در بین مواد سرطان‌زا قرار دارند. این ویروس‌ها شامل ویروس نو ع ۱ لنفوتروپیک سلول T، ویروسEpstein-Barr، ویروس تبخال مرتبط با سارکوم کاپوزی، پولیوما ویروس سلول مرکل و ویروس نقص ایمنی انسانی نوع۱(HIV-۱) هستند.طبق اعلام این موسسه، در مجموع این ویروس‌ها با بیش از ۲۰ نوع متفاوت سرطان مرتبط هستند. به عنوان مثال HIV-۱ که ویروس عامل ایدز است، موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن شده و ریسک عفونت ناشی از سایر ویروس‌های عامل سرطان را در فرد افزایش می‌دهد. طبق اعلام این سازمان، اسناد و شواهد کافی وجود دارد که HIV-۱ می‌تواند منجر به بروز سرطان دهانه رحم، سرطان چشم ملتحمه و سرطان پوست غیرملانوما شود.لیندا برنبوم عضو تیم مطالعه در این باره می‌گوید: «در حدود ۱۲ درصد سرطان‌های انسانی در جهان ناشی از ویروس‌ها هستند. اما در حال حاضر هیچ واکسنی برای این ۵ ویروس اضافه شده به فهرست وجود ندارد. به همین دلیل شیوه‌های پیشگیری از این ویروس‌ها بسیار حائز اهمیت هستند.»یک ماده شیمیایی موسوم به «تری کلرواتیلن» هم به این فهرست اضافه شده است. تری کلرواتیلن، یک حلال صنعتی است که برای ساخت هیدروفلوروکربن استفاده می‌شود. همچنین در صنعت نظامی هم برای پاک کردن روغن فلزات مورد استفاده قرار می‌گیرد. مطالعات رابطه علّی و معلولی بین مواد شیمیایی و سرطان کلیه را نشان داده اند.دیگر ماده اضافه شده به این فهرست، عنصر کبالت است. کبالت به طور طبیعی یک فلز است و در باتری‌های قابل شارژ و شیشه‌های رنگی آبی، کاشی و سرامیک یافت می‌شوند. همچنین ممکن است در برخی وسایل پزشکی و پنل‌های خورشیدی هم استفاده شود.در آزمایشات انجام شده بر روی حیوانات ابتلا به سرطان به دلیل کبالت مشخص شده است اما هنوز در انسان این رابطه به اثبات نرسیده است.از آنجایی که کبالت می‌تواند ذرات باردار موسوم به یون‌ها را در بدن آزاد کند از اینرو مسبب سرطان تلقی می‌شود.

منبع: روزنامه آرمان

 

اين مقاله تا چه اندازه براي شما مفيد بوده است؟

 12345 
ضعيفعالي
توضیحات شما . (اختياري)

ميانگين آرا :0.0 از 5 امتياز است.


12345
0 : تعداد کل آرا ارسال شده
-1 114755 -1 -1

تغذیه
بیماری ها
داروشناسی
سلامت جامعه
  
 
ارسال به دوستان


در صورتی که مایلید دوستان شما نیز از این مطلب استفاده کنند , کافیست نام و آدرس ایمیل خود و دوست خود  را وارد نموده تا این مطلب به دوستتان ارسال شود.
 




 
صفحه اصلی | اخبار و رویداد ها | مجموعه مطالب | اردبیل شناسی | صدرا | مسابقات | تماس با ما
Copyright 2009 Tebyan Branch Of Ardebil Province. All rights reserved.
Web Design : WebHouse