مسئولان در بخش های گوناگون، نوآوری، خلاقیت و ابتکار در روشها را وظیفه خود بدانند -رهبر معظم انقلاب   
۱۳۹۸ سه شنبه ۲۸ خرداد -اِثَّلاثا ١٤ شوال ١٤٤٠ - Tuesday June 2019
نقشه وب سایت   تماس با ما  جستجو در وب سایت  ورود به صفحه اصلی
  بازدید ها :  264   بازدید    تاریخ درج مطلب  29/12/1396    
 
 
ارسایی و ورع دومین رکن سیر و سلوک
پ
سیر و سلوک به معنای رفتن به سوی خداوند و نزدیک شدن به اوست که انسان احساس کند از این دنیا رسته است و به عالم معنویت پیوسته که دلی روشن و باطنی نورانی داشته باشد و یکی از عواملی که انسان را به سرعت در این راه پیش می برد «ورع و دوری از گناهان» می باشد و با کمال تأسف در بین انسان های مؤمن و معتقد به خداوند به آن کمتر توجه می شود و دیده می شود که فردی مؤمن با کمال دقت به انجام واجبات می پردازد و تلاش می کند که هیچ واجبی را از دست ندهد و لیکن در دوری از گناهان و عدم انجام آنها مراقبت نمی کند و لذا ممکن است در روز ده ها گناه از او سر زند و او چندان اهمیتی به آن ندهد.و کوچک ترین اثر گناه این است که انسان از انجام اعمال واجب و صالح خود نتیجه ای نمی گیرد و برداشت چندان مهمی عائد او نمی شود زیرا یکی از آثار تخریبی ارتکاب گناهان و نداشتن ورع این است که آثار اعمال نیک را از بین می برد.
و شاید گاهی انسان به این فکر بیفتد که چگونه است ما با این که در انجام کارهای نیک چندان کم نداریم و آنها را به جا می آوریم و لیکن از آنچه از آثار برای آنها گفته شده است دست ما خالی است و بهره ای نداریم.پاسخ این سوال را در داشتن و نداشتن ورع باید جستجو کرد اعمال نیک حتماً آثار نیک را در پی دارد و برای ما،نور، توفیق، هدایت و معنویت می آورد ولی این ارتکاب گناهان است که همه این آثار را از بین می برد و ما را تهی دست می گرداند و در تاریکی رها می کند.
انسان باید یقین کند که راز عقب ماندگی و دست نیافتن به کمالات در نداشتن ورع نهفته است و در مقابل کسانی را که در اوج می باید و به حال آنها حسرت می خورد باید بداند نخستین کاری که آنها انجام می دهند دوری از گناهان و طهارت از آلودگی هاست و اگر ما خواسته باشیم به راحتی از این آلودگی ها و ظلمت ها نجات پیدا کنیم، نماز، روزه و اعمال صالح دیگر برای به کمال رساندن ما کفایت می کند فقط شرط آن این است که ورع و دوری از گناه را پیشه خود سازیم و نگذاریم آثار آنها با نداشتن ورع از بین برود و برای اینکه بدانیم ورع چه آثار نیکی را عائد ما می کند و نداشتن آن چه خیرات وبرکاتی را از دست ما می برد و در ذیل نمونه ای از آثار مربوط به روزه، نماز و حج آورده می شود.
فضیلت و آثار روزه داری:
1. امام صادق(ع):خواب روزه دار، عبادت است و سکوتش،تسبیح و عملش، پذیرفته و دعایش،مستجاب.
2.امام علی(ع):خواب روزه دار، عبادت است و خاموشی او، تسبیح و دعایش، پذیرفته و عملش، دو چندان، دعای روزه دار به هنگام افطار از درگاه خدا رد نمی شود.
3. بهشت را دری است به نام ریان (سیراب) که جز روزه داران از آن وارد نشوند و چون آخرین نفر آنها وارد شد آن در بسته می شود.
4. امام صادق(ع):روزه دار را دو شادی است:یکی شادی هنگام گشودن روزه اش و شادی دیگر هنگام دیدار با پروردگارش.
5. پیامبر خدا(ص):هر کس یک روز داوطلبانه روزه بگیرد، اگر به اندازه زمین طلایه او داده شود اجرا خود را کامل دریافت نکرده است و فقط در روز حساب(قیامت) اجر کاملش را دریافت می کند.هر که یک روز برای ثواب خدا داوطلبانه روزه بگیرد،آمرزش او واجب شود.
6. امام علی(ع):روزه دوری کردن از حرام هاست؛همچنان که مرد از خوردن و آشامیدن خودداری می کند.
7.فاطمه زهرا(س):اگر روزه دار زبان و گوش و چشم و اعضا و جوارح خود را نگه ندارد، روزه به چه کار او می آید.
8. امام صادق(ع):برترین جهاد، روزه گرفتن در هوای گرم است.
فضیلت و آثار نماز:
1. امام علی(ع):نماز، دژی است در برابر یورش های شیطان.
2.نماز رحمت(الهی) را فرود می آورد.
3. امام علی(ع):نماز، موجب تقرّب هر پرهیزگاری به خداست.
4.پیامبرخدا(ص):نماز، مایه تقرب مؤمن به خداست.
5.پیامبر خدا(ص):مثل نماز مثل ستون خیمه است؛اگر ستون محکم باشد طنابها و میخ ها و چادر کارآیی دارند،امّا اگر ستون بشکند نه طنابی به کار می آید و نه میخی و نه چادری.
6. امام علی(ع):خدا را، خدا را، به نماز توجه کنید؛زیرا نماز ستون دین شماست.
7.پیامبر خدا(ص):هر گاه به نماز ایستادی و توجه پیدا کردی و ام الکتاب(سوره فاتحه) را با هر سوره دیگری که برایت میسّر است، خواندی سپس رکوع رفتی و رکوعش را کامل به جا آوردی و به سجده رفتی و تشهد گفتی و سلام دادی، تمام گناهانی که از نماز قبل تا این نماز مرتکب شده ای آمرزیده می شود.
8.امام علی(ع): هر که نماز را با معرفت به حقّ آن به جای آورد، آمرزیده است.
9. پیامبر خدا(ص):با اصحاب خود در سایه درختی نشسته بودند.آن حضرت شاخه ای گرفت و تکان داد و برگی افتاد.سپس علت این کار خود را برای اصحابش چنین بیان فرمود:هر گاه بنده مسلمان به نماز ایستد، گناهش فرو می ریزد همچنان که برگ این درخت فرو افتاد.

 

اين مقاله تا چه اندازه براي شما مفيد بوده است؟

 12345 
ضعيفعالي
توضیحات شما . (اختياري)

ميانگين آرا :0.0 از 5 امتياز است.


12345
0 : تعداد کل آرا ارسال شده
-1 114381 -1 -1

اخلاق
ادیان و مذاهب
مهدویت
اهل بیت (ع)
فلسفه و عرفان
احکام اسلامی
قرآنی
  
 
ارسال به دوستان


در صورتی که مایلید دوستان شما نیز از این مطلب استفاده کنند , کافیست نام و آدرس ایمیل خود و دوست خود  را وارد نموده تا این مطلب به دوستتان ارسال شود.
 




 
صفحه اصلی | اخبار و رویداد ها | مجموعه مطالب | اردبیل شناسی | صدرا | مسابقات | تماس با ما
Copyright 2009 Tebyan Branch Of Ardebil Province. All rights reserved.
Web Design : WebHouse