مسئولان در بخش های گوناگون، نوآوری، خلاقیت و ابتکار در روشها را وظیفه خود بدانند -رهبر معظم انقلاب   
۱۳۹۷ دوشنبه ۳ ارديبهشت -اِلأِثنين ٧ شعبان ١٤٣٩ - Monday April 2018
نقشه وب سایت   تماس با ما  جستجو در وب سایت  ورود به صفحه اصلی
  بازدید ها :  17   بازدید    تاریخ درج مطلب  29/12/1396    
 
 
واکاوی موانع فهم قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی- کتاب قرآن همانند هر کتاب دیگر مجموعه‌ای از لغات است که فهم الفاظ آن، کار بسیار مشکلی نیست بلکه فهم دقیق کلمات و معنای به کاررفته در آن،‌ مورد نظر خداوند بوده است.

 کتاب قرآن همانند هر کتاب دیگر مجموعه‌ای از لغات است که فهم الفاظ آن، کار بسیار مشکلی نیست بلکه فهم دقیق کلمات و معنای به کاررفته در آن،‌ مورد نظر خداوند بوده است.

اگر چه با دانستن زبان عربی و فهم لغات به سادگی معنای لغات قرآنی را می‌توان یافت اما برای فهم بیشتر و دقیق‌تر آن لازم است،‌ «فهم» از آیات را دنبال کرد، ‌زیرا کتاب قرآن همانند هر کتاب دیگر مجموعه‌ای از لغات است که فهم الفاظ آن، کار بسیار مشکلی نیست بلکه فهم دقیق کلمات و معنای به کاررفته در آن،‌ مورد نظر خداوند بوده است،‌ زیرا اگر در دعوت به فهم خداوند تنها منظور فهم لغات آن بوده،‌نیازی به دعوت به فهم به وی‍ژه برای اعراب نبوده است،‌بنابراین در کنار فهم لغات و الفاظ قرآن که باید آن را یک ضرورت دانست،‌ لازم است برای فهم معانی آن نیز تلاش کرد تا درک درستی از آن داشت.

قرآن نور است و موعظه ای برای بشر تلقی شود

حجت‌الاسلام محمود شربیانی امام جمعه عجب‌شیر در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: اگر بخواهیم از کلام وحی استفاده کنیم باید قلبمان را در پرتو نور تابش الهی قرار دهیم و در آیه ۱۷۱ سوره نساء نیز می خوانیم: ای اهل کتاب، در دین خود غلوّ مکنید و درباره خدا جز سخنِ درست می‌گویید. مسیح، عیسی بن مریم، فقط پیامبر خدا و کلمه اوست که آن را به سوی مریم افکنده و روحی از جانب اوست، پس به خدا و پیامبرانش ایمان بیاورید و نگویید خدا سه گانه است. باز ایستید که برای شما بهتر است. خدا فقط معبودی یگانه است. منزّه از آن است که برای او فرزندی باشد، آنچه در آسمانها و آنچه در زمین است از آنِ اوست و خداوند بس کارساز است.

وی، با اشاره به نقش تزکیه در فهم قرآن ادامه داد: انسان هایی که خود را اصلاح کنند و اهل تزکیه و تهذیب باشند قرآن را درک می کنند.

امام جمعه عجب‌شیر یادآور شد: تسلط بر قرآن شناسی و پذیرش موضوعاتی مانند جامعیت،‌ اعجاز و مصونیت قرآن کریم بخشی از نکاتی است که یک مفسر یا مترجم باید به آن توجه داشته باشد،‌ زیرا اگر در فهم قرآن به هر کدام از این موضوعات توجه نداشته باشیم قطعا انحرافاتی در فهم قرآنی حاصل خواهد شد.

وی با اشاره به فرموده مولای متقیان علی(ع) افزود: امیرالمومنین علی(ع) می فرمایند: همانا خداوند متعال کلامش را بر سه قسم تقسیم کرد، قسمتی از آن را عالم و جاهل می‌شناسند و درک می‌کنند و قسمتی از آن را فقط افرادی که دارای صفای ذهن و حس لطیف و دارای قدرت تمییز بین حق و باطل باشند و خدوند شرح صدر برای اسلام به آنان داد، آن قسم را درک می‌کنند و قسم دیگر را به غیر از خداوند متعال و انبیای الهی و راسخون در علم، کس دیگر را توانایی در فهم آن نیست.

حجت‌الاسلام شربیانی تاکید کرد: بسیاری از اهل کتاب که مسلمان می‌شدند مواردی از قرآن را که با کتاب‌های آن‌ها مشابهت داشت خیلی سریع می‌پذیرفتند ولی موارد علی الظاهر متضاد را تأویل و توجیه می‌کردند و همین طور فلاسفه و متکلمان و فقها و... تلاش می‌کردند تا برای فرضیه‌های خود محملی در قرآن بیابند.

ظلم بزرگ‌ترین مانع فهم قرآن محسوب می‌شود

حجت‌الاسلام اسماعیل هادوی، امام جمعه یامچی در گفت‌ و گو با ایکنا اظهار کرد: ظلم با توجه به مفاهیم و مصادیق گسترده‌ای که دارد بزرگ‌ترین مانع فهم قرآن محسوب می‌شود و از نظر خداوند، فهم و درک قرآن به این معنا تنها برای اهل تقوا و متقین میسر است؛ زیرا کسانی که از تقوای عقلانی و فطرت سالم برخوردار باشند، از جنبه هدایتی فهم قرآن بهره مند می شوند.

وی با استناد به آیه ۸۲ سوره اسراء خاطرنشان کرد: در این آیه می خوانیم: و ما آنچه از قرآن فرستیم شفا ( ی دل و رحمت الهی برای اهل ایمان است و ظالمان را به جز زیان و شقاوت چیزی نخواهد افزود.

حجت‌الاسلام هادوی ادامه داد: درک و فهم حقایق در هر شکل و قالبی از جمله حقایق آفاقی و انفسی یاحقایق قرآنی، نیازمند تقوای قلبی و طهارت باطنی است.

امام جمعه یامچی یادآور شد: همان گونه که تقوا موجب خردمندی می شود، بی تقوایی در همه اشکال و درجات آن موجبات دوری از خرد و ناتوانی در فهم و درک حقایق می شود. از این رو خداوند گناه را مهم ترین مانع در فهم حقایق هستی برمی شمارد و به انسان هشدار می دهد که تقوا پیشه گیرد تا دچار گناه و بزه نشود؛ زیرا این گناهان است که در یک فرآیندی انسان را از هویت انسانی و فطرت سالم بیرون می راند و همه ابزارهای شناختی و قدرت فهم و درک او را سلب می کند.

وی با اشاره به فرمده امام محمدباقر(ع) افرود: امام محمدباقر(ع) می فرمایند: از عقل مردم چيزی دورتر از تفسير قرآن نيست؛ به راستی كه ابتدای آيه درباره چيزی و انتهای آن درباره چيزی ديگر است و حال آنكه سخنی پيوسته است و به صورت‌های مختلفی درمی‌آيد.

حجت‌الاسلام هادوی قرآن را کتاب هدایت انسان دانست و تاکید کرد: قرآن، کتاب هدایت انسان است. همین ویژگی موجب می شود تا از قابلیت هائی چون آسانی و روانی برخوردار باشد تا همه انسان ها به عنوان مخاطبان آن بتوانند از قرآن استفاده کنند؛ زیرا اگر این گونه نباشد، نمی تواند مسئولیت هدایتی بشر را به عهده گیرد.

 

 

اين مقاله تا چه اندازه براي شما مفيد بوده است؟

 12345 
ضعيفعالي
توضیحات شما . (اختياري)

ميانگين آرا :0.0 از 5 امتياز است.


12345
0 : تعداد کل آرا ارسال شده
-1 114243 -1 -1

اخبار اداره کل
اخبار شهرستان ها
اطلاعیه ها و بیانیه ها
اخبار عمومی
اخبار نماز جمعه استان
اهداف سازمان
چارت سازمانی
معرفی اداره کل تبلیغات اسلامی
تکریم ارباب رجوع
تبیان
دفاتر تابعه
معاونت فرهنگی
معاونت اداری و مالی
  
 
ارسال به دوستان


در صورتی که مایلید دوستان شما نیز از این مطلب استفاده کنند , کافیست نام و آدرس ایمیل خود و دوست خود  را وارد نموده تا این مطلب به دوستتان ارسال شود.
 




 
صفحه اصلی | اخبار و رویداد ها | مجموعه مطالب | اردبیل شناسی | صدرا | مسابقات | تماس با ما
Copyright 2009 Tebyan Branch Of Ardebil Province. All rights reserved.
Web Design : WebHouse