مسئولان در بخش های گوناگون، نوآوری، خلاقیت و ابتکار در روشها را وظیفه خود بدانند -رهبر معظم انقلاب   
۱۳۹۹ يکشنبه ۳۰ شهريور -اِلأَحَّد ٢ صفر ١٤٤٢ - Sunday September 2020
نقشه وب سایت   تماس با ما  جستجو در وب سایت  ورود به صفحه اصلی
  بازدید ها :  319   بازدید    تاریخ درج مطلب  1/1/1385    
 
 
گریز از جهان عینی

بعضی ها می گویند: عرفان، مطلوب کسانی است که از جهان عینی قهر کرده و روی گردان شده و به تاریک خانه درون روی آورده اند تا خود را در وضعی قرار دهند که مسئله ای به نام مسئله جهان عینی برای آنان مطرح نشود. درباره این مبنا هم باید بگوییم:
عده ای از ناتوانان در میدان معرفت، عرفان خود را بر این مبنا استوار ساخته اند، ولی وضعِ روانی تأسّف انگیزِ این ناتوانان نمی تواند وضعِ روانی آن مغزهای قدرتمند و ارواح توانا را که جهان عینی را مانند یک وطن بسیار زیبا و کاملًا آشنا و خوشایند تلقّی می کنند، مشخّص نماید و توضیح بدهد. کسی که می گوید:
به جهان خرّم از آنم که جهان خرّم ازوست
عاشقم بر همه عالم که همه عالم ازوست
سعدی
و کسی که می گوید:
در عالَمِ عالَم آفریدن
بِهْ زین نتوان رقم کشیدن


نظامی گنجوی
هنگامی که به سِیر و سیاحت در درون خود می پردازد و عینکی صاف از آن درون به نام عینک عرفان به دست می آورد و با آن عینک به جهان برونی می نگرد، نه تنها از جهان عینی و برونی قهر نکرده است، بلکه جهان عینی را تفصیل مادّی و تجسّم یافته ای از جهان درونی، و جهان درونی را یک اجمال معقول از جهان برونی می بیند.
در حقیقت، اگر یک انسان از درک و آشنایی با جهان برونی که موادِّ موجودیتِ طبیعی او را آماده کرده و تعبیه نموده است و تا آخرین نفس های زندگی اش با روان و مغز او در حال تأثیر و تأثّر است، سرپیچی کند و ارزشِ حیاتی این درک و آشنایی را نداند و عالَم حسّ و محسوس را نادیده انگارد، چنین شخصی بدون داشتن ابزار و وسایل موسیقی در صدد نواختن یک آهنگ موزون و خوشایند برآمده است! ورود به منطقه درون برای دریافتِ عرفانی عالمِ وجود، بدون پذیرشِ واقعیتِ جهانی که او را رهسپار درون کرده، همان ورود ممنوعی است که در شعر فخرالدّین عراقی با تخمیس شیخ بهایی گوشزد شده است:
ز حدوث پا کشیدم، به قِدَم رهم ندادند
ز وجود هم گذشتم، به عدم رهم ندادند
به کنشت سجده بردم، به صنم رهم ندادند
به طواف خانه رفتم، به حرم رهم ندادند
که تو در برون چه کردی که درون خانه آیی؟
عرفان مثبت از دیدگاه اسلام، همان اهمیت را به جهان برونی می دهد که به جهان درونی قایل است:
سَنُرِیهِمْ آیاتِنا فِی الْآفاقِ وَ فِی أَنْفُسِهِمْ. ..[1]
ما آیات خود را در جهان آفاقی(برونی) و در جهان انفسی(درونی) به آنان نشان خواهیم داد.
4- گریز از هشیاری و آزادی
گفته شده است: انگیزه گرایش های عرفانی، گریز از هشیاری و آزادی است. از یک طرف، چون هشیاری های عمیق و نافذ همواره موجب توجّه به مشکلات جهان بینی و ایدئولوژی ها بوده، و از طرف دیگر موجب احساس تعهد و عمل به تکالیف و وظایف متنوع است، و تردیدی نیست در این که اشتغال به حلّ و فصل آن مشکلات و عمل به تکالیف و وظایف، موجب اعراض(دوری) از لذایذ و گذشت از تمایلات و پا گذاشتن روی خودخواهی هاست، بنابراین، برای فرار از آن هشیاری که مشکلات مزبور را به دنبال خود می آورد و برای گریز از آزادی که در بادهای تندوَز تمایلات مستهلک می شود و به هدر می رود، رو به درون برده و با احساسات لطیف و تسلّی بخش عرفان، دل خوش می دارد.
این مبنا هم درباره عده ای از دشمنان هشیاری و آزادی، یا درباره ناتوانان از درک عظمت های هشیاری و آزادی، کاملًا صحیح است و وجود این گونه هواداران عرفان را، چه در شرق و چه در غرب نمی توان منکر شد.
پی نوشت:
[1] - سوره فصّلت/ آيه 53.
منبع: سایت حوزه

اين مقاله تا چه اندازه براي شما مفيد بوده است؟

 12345 
ضعيفعالي
توضیحات شما . (اختياري)

ميانگين آرا :0.0 از 5 امتياز است.


12345
0 : تعداد کل آرا ارسال شده
-1 113501 -1 -1

جامعه شناسی
روانشناسی
آسیب شناسی اجتماعی
خانواده
  
 
ارسال به دوستان


در صورتی که مایلید دوستان شما نیز از این مطلب استفاده کنند , کافیست نام و آدرس ایمیل خود و دوست خود  را وارد نموده تا این مطلب به دوستتان ارسال شود.
 




 
صفحه اصلی | اخبار و رویداد ها | مجموعه مطالب | اردبیل شناسی | صدرا | مسابقات | تماس با ما
Copyright 2009 Tebyan Branch Of Ardebil Province. All rights reserved.
Web Design : WebHouse