مسئولان در بخش های گوناگون، نوآوری، خلاقیت و ابتکار در روشها را وظیفه خود بدانند -رهبر معظم انقلاب   
۱۳۹۷ يکشنبه ۲۸ مرداد -اِلأَحَّد ٧ ذو الحجه ١٤٣٩ - Sunday August 2018
نقشه وب سایت   تماس با ما  جستجو در وب سایت  ورود به صفحه اصلی
  بازدید ها :  227   بازدید    تاریخ درج مطلب  30/10/1396    
 
 
تغذیه کودک در روزهای سرد

وقتی دما افت می‌کند و ساعت‌های روشن روز کوتاه‌تر می‌شوند، سطح انرژی بدن نیز بسیار کم می‌شود و روی حالات روحی هم اثر منفی می‌گذارد.کودکان نیز در روزهای سرد سال کم تحرک‌تر می‌شوند. بنابراین توجه به تغذیه مناسب آنها در این روزهای سال بسیار مهم است.اگرچه در مورد اختلال عاطفی فصلی کودکان چندان تحقیقاتی صورت نگرفته است اما کودکان هم درست مانند بزرگسالان، نوعی افسردگی فصلی را تجربه می‌کنند و این وضعیت با تغییرات در روحیه، انرژی، قدرت تمرکز، اشتها و خواب‌شان بروز داده می‌شود.در ضمن سرما نیز موجب بیماری‌هایی چون سرماخوردگی می‌شود و مشکلات را دو چندان می‌کند. با مصرف برخی از خوراکی‌های مناسب این فصل می‌توان کودکان را سالم و شاد نگهداشت. در ادامه به تعدادی از این خوراکی‌ها اشاره شده است.
گل کلم
این سبزی چلیپایی- از خانواده کلم‌ها- می‌تواند از ابتلا به سرطان و التهاب پیشگیری کند. گل کلم به تنهایی خوشمزه است اما می‌تواند به‌راحتی با طعم‌های دیگر ترکیب شود. همچنین حاوی ویتامین A، C، Kو سرشار از ویتامین B است.گل کلم علاوه بر این ویتامین‌ها، حاوی مقدار کمی پروتئین، پتاسیم، منیزیم و منگنز که برای رشد کودک مهم است، بوده و فیبر موجود در آن می‌تواند سطح انرژی بدن را ثابت نگهدارد و به هضم غذا کمک کند.
کدو حلوایی
کدو حلوایی غنی از ویتامین A و کاروتنوئیدهاست که برای سلامت قلب و سیستم ایمنی بدن و پوست سالم، بسیار مفید هستند.همچنین منبع خوبی از فیبر است که سطح قند خون را در وضعیت مناسبی نگه می‌دارد. بنابر این کدو حلوایی را به لیست غذایی هفتگی کودکانتان وارد کنید.
قارچ
قارچ منبع خوبی از ریبوفلاوین، نیاسین، اسید پانتوتنیک (ویتامین B5)، پتاسیم، فسفر، مس و سلنیوم است. ممکن است کودکان طعم این خوراکی را دوست نداشته باشند اما می‌توانید از قارچ در سوپ، ماکارونی و سالادها استفاده کنید.
سالمون
تریپتوفان موجود در سالمون و دیگر پروتئین‌های حیوانی موجب تولید سروتونین می‌شود. این انتقال‌دهنده عصبی، با تنظیم حال و روحیه فرد در ارتباط است.سالمون همچنین سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 بوده که بنابر تحقیقات معلوم شده است می‌تواند از ابتلا به افسردگی پیشگیری کند. برخی از کودکان ماهی سالمون را به‌صورت آب‌پز و یا سرخ شده، دوست دارند.می‌توانید برای خوش طعم شدن آن نیز از سس استفاده کنید.
نارنگی و پرتقال
این میوه‌ها سرشار از ویتامین C و فیبر بوده و حاوی کلسیم، منیزیم، فسفر و پتاسیم هستند که برای قوی نگهداشتن استخوان‌ها و عملکرد خوب ماهیچه‌ها مناسبند.کودکان از خوردن این میوه‌ها، به‌ویژه نارنگی که پوست آن به‌راحتی کنده می‌شود، لذت می‌برند.
گریپ‌فروت
این میوه علاوه بر بزرگسالان، مناسب کودکان نیز است. گریپ‌فروت حاوی ویتامین C، تیامین، B6، فولات، ویتامین B5، منیزیم و پتاسیم است.پوست آن را گرفته و به کودک‌تان بدهید و یا به سالاد او اضافه کنید.
منبع: روزنامه آرمان

اين مقاله تا چه اندازه براي شما مفيد بوده است؟

 12345 
ضعيفعالي
توضیحات شما . (اختياري)

ميانگين آرا :0.0 از 5 امتياز است.


12345
0 : تعداد کل آرا ارسال شده
-1 112836 -1 -1

داستان
رفتارشناسی
تربیت کودکان
  
 
ارسال به دوستان


در صورتی که مایلید دوستان شما نیز از این مطلب استفاده کنند , کافیست نام و آدرس ایمیل خود و دوست خود  را وارد نموده تا این مطلب به دوستتان ارسال شود.
 




 
صفحه اصلی | اخبار و رویداد ها | مجموعه مطالب | اردبیل شناسی | صدرا | مسابقات | تماس با ما
Copyright 2009 Tebyan Branch Of Ardebil Province. All rights reserved.
Web Design : WebHouse