مسئولان در بخش های گوناگون، نوآوری، خلاقیت و ابتکار در روشها را وظیفه خود بدانند -رهبر معظم انقلاب   
۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۲ آذر -اِلأَربِعا ٢٤ ربيع الاول ١٤٣٩ - Wednesday December 2017
نقشه وب سایت   تماس با ما  جستجو در وب سایت  ورود به صفحه اصلی
  بازدید ها :  16   بازدید    تاریخ درج مطلب  13/9/1396    
 
 
مقصود از بقیت الله حضرت مهدی (ع) است

آیه:

بَقِیتُ اللَّهِ خَیرٌ لَکمْ إِن کنتُم مُؤْمِنِینَ وَمَا أَنَا عَلَیکمْ بِحَفِیظٍ[1]

ترجمه:

ذخیره الهی برای شما بهتر است؛ اگر مؤمن باشید. و من بر شما نگهبان نیستم.»

نکته ها و اشاره ها:

1.تعبیر «بَقیةُ اللَّه» به معنای «ذخیره ی الهی» است. این تعبیر یا اشاره به سود حلال و اندک است که به فرمان خدا باقی می ماند، یا اشاره به آن است که به دست آوردن مال حلال سبب دوام و بقای نعمت است و یا اشاره به ثواب های معنوی است که همیشه باقی می ماند.[2]

2.جمله ی«اگر شما مؤمن باشید»، اشاره به آن است که این حقایق را تنها کسانی درک می کنند که به خدا و حکمت دستوراتش ایمان داشته باشند.

3.در حدیثی از امام باقر علیه السلام حکایت شده که فرمود: نخستین سخنی که مهدی علیه السلام پس از قیام خود می گوید: همین آیه ی «بَقیةُ اللَّهِ خیرٌ لکم ان کنتُم مُؤمنین» است. سپس می فرماید: من ذخیره ی الهی و حجّت او و جانشین او برای شما هستم.

و هیچ کس بر مهدی علیه السلام سلام نمی کند مگر این که می گوید: «السلام علیک یا بقیةُ اللّهِ فی أرضه».[3]

این گونه احادیث در حقیقت بیان بطن آیه است؛ یعنی هر چند این آیه در مورد قوم شعیب است و ذخیره ی الهی به معنای سرمایه ی اقتصادی آنان است، اما مفهوم «ذخیره ی الهی» جامع و وسیع است که در عصرهای بعد مصداق های دیگری می یابد؛ از جمله هر موجود مفیدی که از طرف خدا برای بشر ذخیره شده باشد؛ از این رو تمام پیامبران و امامان و رهبران راستین و حتی سربازانی که پس از پیروزی در جهاد برای ملت باقی می مانند، بَقیةُ اللّهِ و ذخیره ی الهی هستند.[4]

و روشن ترین و کامل ترین مصداق ذخیره ی الهی، امام مهدی علیه السلام هستند که برای پیروزی نهایی حق بر باطل باقی مانده اند و از این رو «بَقیةُ اللّه» لقب شایسته ی آن حضرت است.

آموزه ها و پیام ها:

1.سرمایه ی اندک و حلال و پاداش های معنوی، بهتر از درآمدهای بسیاری است که حرام باشد.

2.پیامبران نگهبان مردم نیستند و چیزی را بر آنان تحمیل نمی کنند.

پی نوشت ها:

[1]سوره هود، آیه 86

[2]تفسير نمونه، ج 9، ص 203.

[3]كمال الدين، ج 1، ص 330؛ كشف الغمة، ج 2، ص 534 و تفسير صافى، ج 2، ص 468.

[4]در حديثى ذيل آيه مى‏خوانيم كه شعيب بر بلندى رفت و اين آيه را قرائت كرد و گفت من بقية اللّه هستم(تفسير صافى، همان جا). اين مطلب نشان مى‏دهد كه خود شعيب نيز مفهوم بقية اللّه را اعم از مسائل اقتصادى مى‏دانسته است.

منبع : تفسیر قرآن مهر جلد نهم، صفحه 289

اين مقاله تا چه اندازه براي شما مفيد بوده است؟

 12345 
ضعيفعالي
توضیحات شما . (اختياري)

ميانگين آرا :0.0 از 5 امتياز است.


12345
0 : تعداد کل آرا ارسال شده
-1 111356 -1 -1

اخلاق
ادیان و مذاهب
مهدویت
اهل بیت (ع)
فلسفه و عرفان
احکام اسلامی
قرآنی
  
 
ارسال به دوستان


در صورتی که مایلید دوستان شما نیز از این مطلب استفاده کنند , کافیست نام و آدرس ایمیل خود و دوست خود  را وارد نموده تا این مطلب به دوستتان ارسال شود.
 




 
صفحه اصلی | اخبار و رویداد ها | مجموعه مطالب | اردبیل شناسی | صدرا | مسابقات | تماس با ما
Copyright 2009 Tebyan Branch Of Ardebil Province. All rights reserved.
Web Design : WebHouse