مسئولان در بخش های گوناگون، نوآوری، خلاقیت و ابتکار در روشها را وظیفه خود بدانند -رهبر معظم انقلاب   
۱۳۹۶ چهارشنبه ۱ آذر -اِلأَربِعا ٣ ربيع الاول ١٤٣٩ - Wednesday November 2017
نقشه وب سایت   تماس با ما  جستجو در وب سایت  ورود به صفحه اصلی
  بازدید ها :  16   بازدید    تاریخ درج مطلب  22/8/1396    
 
 
[احكام وكالت از رساله امام خمينى ره]

وكالت آن است كه انسان كارى را كه مى‌تواند در آن دخالت كند، به ديگرى واگذار نمايد تا از طرف او انجام دهد، مثلًا كسى را وكيل كند كه خانۀ او را بفروشد يا زنى را براى او عقد نمايد پس آدم سفيهى كه مال خود را در كارهاى بيهوده مصرف مى‌كند اگر حاكم شرع او را از تصرّف منع كرده يا در حالى كه بالغ شده سفيه بوده، نمى‌تواند براى فروش مال خودش كسى را وكيل نمايد.

بهجت: نمى‌تواند براى فروش مال خودش كسى را وكيل نمايد.

مكارم: مسأله وكالت آن است كه انسان كارى كه شرعاً مى‌تواند در آن دخالت و تصرّف كند به ديگرى واگذار نمايد تا از طرف او انجام دهد، مثلًا كسى را وكيل كند كه خانۀ او را بفروشد، يا همسرى را براى او عقد كند و در صورتى كه شرايط در آن جمع باشد صحيح است.

وكيل و موكل هر دو بايد عاقل و بالغ و رشيد(كسى كه اموال خود را بيهوده مصرف نكند) باشند و وكالت را از روى قصد و اختيار انجام دهند.

سيستانى: مسأله وكالت آن است كه انسان معامله‌اى را از عقود يا ايقاعات يا چيزى از شؤون آنها را مانند تحويل دادن و تحويل گرفتن كه حقّ دارد خود انجام بدهد، به ديگرى واگذار نمايد تا از طرف او انجام دهد، مثلًا كسى را وكيل كند كه خانۀ او را بفروشد يا زنى را براى او عقد نمايد پس آدم سفيه چون حقّ ندارد در مال خود تصرّف كند، نمى‌تواند براى فروش آن كسى را وكيل نمايد.

- در وكالت لازم نيست صيغه بخوانند(1) و اگر(2) انسان به ديگرى بفهماند كه او را وكيل كرده و او هم بفهماند قبول نموده، مثلًا مال خود را به كسى بدهد‌ كه براى او بفروشد و او مال را بگيرد، وكالت صحيح است.

(1) گلپايگانى، صافى: در وكالت شرط است كه منجّز باشد يعنى اصل وكالت معلّق بر چيزى نباشد پس اگر بگويد چنانچه مسافر من بيايد يا وقتى كه اوّل ماه شد تو در فروش خانه وكيل من هستى كه خود وكالت معلّق بر آمدن مسافر يا رسيدن اوّل ماه شده باطل است ولى تعليق در متعلّق وكالت مثل اين كه بگويد تو در فروختن خانه‌ام وكيل من هستى لكن خانه را وقتى مسافر من آمد يا وقتى اوّل ماه شد بفروش اشكال ندارد و در وكالت لازم نيست صيغه بخوانند ..

(2) گلپايگانى، صافى: پس اگر ..

سيستانى: بلكه اگر ..

مكارم: مسأله قرارداد وكالت را مى‌توان به وسيلۀ خواندن صيغۀ فارسى يا عربى يا هر زبان ديگر انجام داد، همچنين اگر عملًا به ديگرى بفهماند كه او را وكيل كرده و او هم عملًا بفهماند كه قبول نموده است(مثلًا مال خود را براى فروختن به او بسپارد و او هم قبول كند) آن نيز صحيح است.

- اگر انسان كسى را كه در شهر ديگر است وكيل نمايد و براى او وكالت‌نامه بفرستد و او قبول كند، اگر چه وكالت‌نامه بعد از مدّتى برسد وكالت صحيح است(1)

اين مسأله، در رسالۀ آيت اللّٰه بهجت نيست‌

(1) مكارم: و كارهاى وكيل بعد از رسيدن وكالت‌نامه و قبول كردن آن صحيح خواهد بود.

فاضل: مسأله لازم نيست هنگام وكيل قرار دادن، وكيل حضور داشته باشد يا بلا فاصله از وكالت مطّلع شود. بنا بر اين اگر شخصى را كه در شهر ديگر زندگى مى‌كند وكيل كند، وكالت او صحيح است هر چند پس از مدّتها مطّلع شود.

- موكّل يعنى كسى كه ديگرى را وكيل مى‌كند و نيز كسى كه وكيل مى‌شود، بايد بالغ و عاقل باشند و از روى قصد و اختيار اقدام كنند(1) و بچۀ مميّز هم اگر فقط در خواندن صيغه وكيل شده باشد و صيغه را با شرايطش بخواند صيغه‌اى كه خوانده صحيح است.

(1) گلپايگانى، بهجت، صافى: بقيّه مسأله ذكر نشده.

خوئى، تبريزى، سيستانى: بايد عاقل باشند و از روى قصد و اختيار اقدام كنند و در موكّل بلوغ نيز معتبر است(سيستانى: مگر در آنچه از بچۀ مميّز صحيح است).

زنجانى: بايد عاقل و مميّز باشند و از روى قصد و اختيار اقدام كنند و موكّل نيز بايد بالغ باشد و كسى كه او را به وكالت مجبور كرده‌اند، اگر بعداً راضى شود و نيز موكّل نابالغ اگر ولىّ او اذن يا اجازه دهد، وكالت وى صحيح است.

- كارى را كه انسان نمى‌تواند انجام دهد، يا شرعاً نبايد انجام دهد، نمى‌تواند براى انجام آن از طرف ديگرى وكيل شود. مثلًا كسى كه در احرام حجّ است چون نبايد صيغۀ عقد زناشويى را بخواند، نمى‌تواند براى خواندن صيغه از طرف‌ ديگرى وكيل شود(1).

(1) زنجانى: نمى‌تواند براى اينكه صيغه را در حال احرام بخواند، از طرف ديگرى وكيل شود.

مكارم: مسأله وكالت در كارهاى حرام، يا در امورى كه وكيل قدرت انجام آن را عقلًا يا شرعاً ندارد باطل است، مثلًا شخصى كه در حال احرام است چون نبايد صيغۀ عقد ازدواج را بخواند نمى‌تواند براى خواندن صيغه از طرف ديگرى وكيل شود.

- اگر انسان كسى را براى انجام تمام كارهاى خودش(1) وكيل كند صحيح است(2) ولى اگر براى يكى از كارهاى خود وكيل نمايد و آن كار را معين نكند وكالت صحيح نيست(3)

(1) مكارم: يا قسمت معيّنى از كارها مثلًا آنچه مربوط به اموال او است ..

(2) مكارم: جايز است ..

(3) سيستانى: بلى، اگر او را براى انجام يكى از چند كار به انتخاب خودش وكيل كند مثلًا او را وكيل كند كه يا خانه‌اش را بفروشد و يا اجاره دهد، وكالت صحيح است.

- اگر وكيل را عزل كند يعنى از كار بركنار نمايد، بعد از آن كه خبر به او رسيد نمى‌تواند آن كار را انجام دهد، ولى اگر پيش از رسيدن خبر، آن كار را انجام داده باشد صحيح است.

مسأله اختصاصى‌

فاضل: مسأله 2337 وكالت، عقد جايز است و هر يك از دو طرف مى‌تواند آن را به هم بزند، مگر اينكه در ضمن عقد لازمى شرط شده باشد مثلًا فرزند مغازۀ خود را به پدرش مى‌فروشد و در ضمن عقد بيع شرط مى‌كنند كه فرزند وكيل باشد مغازه را تا پنج سال اجاره بدهد و مال الإجاره را بپردازد كه در اين صورت پدر جايز نيست فرزندش را از وكالت عزل نمايد.

- وكيل مى‌تواند از وكالت كناره كند و اگر موكّل غايب هم باشد، اشكال ندارد.

خوئى، تبريزى: مسأله وكيل مى‌تواند از وكالت كناره شود(تبريزى: كناره كند) اگر چه موكل غايب باشد.

سيستانى: مسأله وكيل مى‌تواند خود را از وكالت بركنار كند، اگر چه موكل غايب باشد.

- وكيل نمى‌تواند براى انجام كارى كه به او واگذار شده، ديگرى را وكيل نمايد(1) ولى اگر موكل به او اجازه داده باشد كه وكيل بگيرد، به هر طورى كه به او دستور داده مى‌تواند رفتار نمايد(2)؛ پس اگر(3) گفته باشد براى من وكيل بگير، بايد از طرف او وكيل بگيرد و نمى‌تواند كسى را از طرف خودش وكيل كند.

(1) مكارم: مگر اين كه موكّل به او اجازه داده باشد كه از طرف خودش يا از طرف او وكيل بگيرد، در اين صورت مى‌تواند هر طور كه به او اجازه داده است عمل نمايد.

زنجانى: مگر كارى را كه وكيل انجام مى‌دهد بطورى باشد كه اگر با واسطه هم انجام گيرد، آن كار عرفاً به وكيل نسبت داده مى‌شود كه در اين صورت وكيل مى‌تواند چنان چه موكّل‌ تصريح بر خلاف نكرده باشد وكيل بگيرد؛ در هر حال اگر موكّل به وكيل اجازه داده باشد كه وكيل بگيرد، به هر طورى كه به او اجازه داده، مى‌تواند رفتار نمايد، پس اگر گفته باشد براى من وكيل بگير، بايد از طرف او وكيل بگيرد، و نمى‌تواند كسى را از طرف خودش وكيل كند.

(2) فاضل: و همچنين است اگر ظاهر امر، اجازۀ توكيل باشد؛ مثل اين كه كار به نحوى است كه معلوم است خود وكيل نمى‌تواند آن را انجام دهد ..

(3) فاضل: و اگر ..

منبع: برگرفته شده از کتاب خمينى، سيد روح اللّٰه موسوى، توضيح المسائل(محشّٰى - امام خمينى)، 2 جلد، دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسين حوزه علميه قم، قم - ايران، هشتم، 1424 ه‍ ق

 

 

اين مقاله تا چه اندازه براي شما مفيد بوده است؟

 12345 
ضعيفعالي
توضیحات شما . (اختياري)

ميانگين آرا :0.0 از 5 امتياز است.


12345
0 : تعداد کل آرا ارسال شده
-1 110581 -1 -1

اخلاق
ادیان و مذاهب
مهدویت
اهل بیت (ع)
فلسفه و عرفان
احکام اسلامی
قرآنی
  
 
ارسال به دوستان


در صورتی که مایلید دوستان شما نیز از این مطلب استفاده کنند , کافیست نام و آدرس ایمیل خود و دوست خود  را وارد نموده تا این مطلب به دوستتان ارسال شود.
 




 
صفحه اصلی | اخبار و رویداد ها | مجموعه مطالب | اردبیل شناسی | صدرا | مسابقات | تماس با ما
Copyright 2009 Tebyan Branch Of Ardebil Province. All rights reserved.
Web Design : WebHouse