مسئولان در بخش های گوناگون، نوآوری، خلاقیت و ابتکار در روشها را وظیفه خود بدانند -رهبر معظم انقلاب   
۱۳۹۶ سه شنبه ۲۱ آذر -اِثَّلاثا ٢٣ ربيع الاول ١٤٣٩ - Tuesday December 2017
نقشه وب سایت   تماس با ما  جستجو در وب سایت  ورود به صفحه اصلی
  بازدید ها :  36   بازدید    تاریخ درج مطلب  14/8/1396    
 
 
اهل عبادت و عمل

مرحوم نراقی در بحث از غرور هفت گروه از مغروران را بیان می کند. و به بیان شرح حال هفت طایفه از آنان می پردازند.

1.وسواس و غرور در وضو:

گروه اول کسانی اند که در نماز و تحصیل مقدمات نماز برطرف کردن نجاست، اهل وسواس اند که اگر این وسواس را در خوردن و گرفتن مال از دیگران به کار می بردند خیلی خوب بود و شبیه به سیره بزرگان اولیاء می شد. و این عده گاهی در مصرف آب برای وضو اسراف می کنند که جز گناه و تضییع عمر چیزی نیست و این اشخاص چه بسا احتیاط و وسواسشان مضر به وضو است و فکر می کنند این کار کافی در نجات آنها است «فهو مغرور فی غایة الغرور».

2.غرور در نماز:

وسوسه در نیت نماز بر این طایفه غلبه کرده و شیطان نمی گذارد نیت صحیح داشته باشند و آنان را به تکرار عمل و وسواس تشویق می کند تا این که نماز جماعت و درک فضیلت نماز اول وقت از دستشان می رود.

و گاهی در گفتن الله اکبر دچار وسواس می شوند به طوری که گاهی به جهت شدت احتیاط تکبیر را غلط می گویند و این کار را اول نماز انجام می دهند و تا آخر نماز غافل اند و قلبشان حاضر نیست و گاهی برای بعضی وسوسه در قرائت نماز پیدا می شود و آن قدر که در رعایت تشدیدها و تصحیح مخارج حروف دقت می کنند توجهی به حضور قلب و فکر در معانی قرائت و اذکار نماز ندارند و می پندارند اگر فقط قرائت درست شد نماز قبول است و این زشت ترین انواع غرور و گمان باطل است.

3.غرور روزه داران:

این دسته روزهای بافضیلت را روزه می گیرند و گاهی بیشتر سال را روزه هستند اما زبان خود را از غیبت حفظ نمی کنند و موقع افطار شکم خود را از حرام نگه نمی دارند و فکر می کنند کارشان درست است و این طور اشخاص در غایت غرور و فریب نفس هستند و گمان می کنند همه کارها با روزه درست می شود.

4.غرور حج گزاران:

این طایفه برای حج و زیارت خانه خدا از خانه خارج می شوند اما از مظالم عباد و دیون مردم خارج نمی شوند و در طلب زاد و توشه حلال تلاشی ندارند و چه بسیار در راه نماز را ضایع می کنند و از طهارت لباس و بدن عاجز می شوند و با قلبی آکنده از رذائل اخلاقی و صفات ذمیمه به بیت الله الحرام حاضر می گردند. اینان نیز در نهایت غرورند.

5.غرور قاریان قرآن:

این دسته از عبادت گذاران به قرائت قرآن مغرور شده و گاهی در یک شبانه روز قرآن را ختم می کنند و در قرائت آن سرعت می گیرند و فکر می کنند سرعت زبان از کمالات است و بر اقران و امثال خود فخر و مباهات می کنند که موفق به تلاوت قرآنند درحالی که توجهی به معانی آن ندارند و عمل شان با قرآن تطبیق نمی کند.

6.غرور اهل نوافل:

این گروه از عابدان به نماز شب و عبادت مستحبه مغرور گشته و چنین گمان می کنند که با مداومت بر غسل جمعه و نماز شب و مواظبت بر نمازهای نافله در زمره اهل نجات اند. در صورتی که هیچ توجهی به کار مردم و خدمت به دیگران و یا روابط اجتماعی خود ندارند و حتی گاهی اخلاق اسلامی را در برخورد با خانواده و مربوطین رعایت نمی کنند و به دیگران به چشم حقارت و پستی نگاه می کنند چرا که مثل او اهل عبادت و انجام نوافل و مستحبات نیستند هرچند گاهی به مراتب از جهات اخلاقی و خدمت به هم نوعان از او مقدّمند و فقط به انجام واجبات می پردازند و خوشا به حال کسی که بتواند با رعایت مستحبات و نماز شب و انجام واجبات به وظایف دینی و اخلاقی خود، به خوبی عمل کند و به عمل خود مغرور نشود. البته مخفی نماند که نماز شب برکات زیادی دارد به طوری که در روایات معصومین آمده هرکس اهل نماز شب باشد و با این حال ادّعای فقر کند از او نپذیرید زیرا نماز شب روزی اشخاص و رفع فقر را تضمین می کند. [1]

7.غرور زاهدان:

این دسته از مغروران با زهدورزی به کمی از غذا و لباس و خوراک قانع می شوند و می پندارند رتبه زهد را درک کرده اند و با این حال ریاست طلب اند و دوست دارند مشهور به زهد شوند. پس این طور اشخاص پست ترین هلاکت یعنی- رغبت به دنیا- را ترک کرده و به بدتر از آن مبتلا شده اند زیرا حب جاه فسادش از حبّ دنیا بیشتر است چنین شخصی هم مغرور است چون گمان می کند از زهّاد است و نمی داند که منتهای لذّات دنیا ریاست است که او آن را دوست می دارد پس این چطور زاهدی است؟

پی نوشت ها

[1]استاد آيت اللّه ميرزا جواد تبريزى: در روايات معصومين آمده اگر كسى اهل نماز شب باشد و با اين حال ادعاى فقر كند از او نپذيريد زيرا نماز شب در زندگى توسعه ايجاد مى‏نمايد و فقر را و ندارى را برطرف مى‏كند.

منبع : اخلاق ايزدى بيست گفتار اخلاقى -عرفانى، ص 316

 

اين مقاله تا چه اندازه براي شما مفيد بوده است؟

 12345 
ضعيفعالي
توضیحات شما . (اختياري)

ميانگين آرا :0.0 از 5 امتياز است.


12345
0 : تعداد کل آرا ارسال شده
-1 110401 -1 -1

اخلاق
ادیان و مذاهب
مهدویت
اهل بیت (ع)
فلسفه و عرفان
احکام اسلامی
قرآنی
  
 
ارسال به دوستان


در صورتی که مایلید دوستان شما نیز از این مطلب استفاده کنند , کافیست نام و آدرس ایمیل خود و دوست خود  را وارد نموده تا این مطلب به دوستتان ارسال شود.
 




 
صفحه اصلی | اخبار و رویداد ها | مجموعه مطالب | اردبیل شناسی | صدرا | مسابقات | تماس با ما
Copyright 2009 Tebyan Branch Of Ardebil Province. All rights reserved.
Web Design : WebHouse