مسئولان در بخش های گوناگون، نوآوری، خلاقیت و ابتکار در روشها را وظیفه خود بدانند -رهبر معظم انقلاب   
۱۳۹۶ چهارشنبه ۱ آذر -اِلأَربِعا ٣ ربيع الاول ١٤٣٩ - Wednesday November 2017
نقشه وب سایت   تماس با ما  جستجو در وب سایت  ورود به صفحه اصلی
  بازدید ها :  68   بازدید    تاریخ درج مطلب  9/7/1396    
 
 
در مجعول بودن دعایی که مشتمل است بر فضیلت روز عاشورا

متن عربی متن ترجمه

چهارم: دعا و طلب حوائح را در اين روز را به عنوان روزى مبارك مستحبّ دانسته اند، و براى اين كار در اين روز، با جعل و وضع، و افترا، مناقب و فضائلى ساخته اند، و دعاهايى چند تلفيق كرده، تعليم عاصيان نمودند، تا امر ملتبس، و كار مشتبه شود، چنان كه در خطبه اى كه در اين روز در شهرهاى خود می خوانند، براى هر پيامبر وسيله و شرفى در اين روز ياد میكنند مانند خاموش شدن آتش نمرود، استقرا سفينه نوح، غرق شدن لشگريان فرعون، و نجات يافتن عيسى از دار يهوديان، چنان كه جبله مكيّه نقل كرده است كه از ميثم تمّار شنيدم كه فرمود: و اللّه امّت پسر پيامبر خود را در محرّم در روز دهم به قتل میرسانند، و هرآينه دشمنان حق اين روز را روز بركت قرار میدهند، و همانا اين كار شدنى است، و در علم خداى تعالى گذشته، و من آن را میدانم به عهدى كه از مولايم امير المومنين ع به من رسيده.

جبّله میگويد: گفتم: چگونه مردم روز شهادت حسين عليه السّلام را روز بركت قرار میدهند؟ ميثم گريست و فرمود: حديثى جعل میكنند كه روز عاشورا روزی است كه خداى تعالى توبه آدم را در آن قبول كرد، با اين كه خدا توبه آدم را در ذو الحجة پذيرفت، و گمان میكنند كه عاشورا روزى است كه خدا يونس را از شكم ماهى بيرون آورد، درحالیكه خدا در ذو القعده يونس را از شكم ماهى بيرون آورد، و گمان میكنند اين روز، روزى است كه كشتى نوح بر كوه جودى قرار گرفت، با اينكه اين واقعه در روز هيجدهم ذو الحجّه رخ داده، و گمان میكنند روزى است كه خدا دريا را براى موسى شكافت، درحالیكه اين حادثه در ربيع الاول بوده است در هر صروت با اين همه تصريح و تأكيد كه در خبر ميثم آمده است و در حقيقت از نشانه هاى نبوّت و امامت، و دليل بر حقّانيت طريقه شيعه است، كه اين گونه اخبار يقينى را در اختيار گذاشته، و مضمون آن مطابق با واقع محسوس است.

از عجايب است كه دعايى بر طبق اين اكاذيب، تلفيق شده، و در كتاب هاى بعضى از بيخبران كه غافل بوده اند ذكرش به ميان آمده و به دست عوام داده شده، و البته خواندن آن دعا بدعت و حرام است و آن دعا اين است:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ سُبْحَانَ اللَّهِ مِلْ ءَ الْمِيزَانِ وَ مُنْتَهَى الْعِلْمِ وَ مَبْلَغَ الرِّضَا وَ زِنَةَ الْعَرْشِ.

به نام خدا كه رحمتش بسيار و مهربانى اش هميشگى است، منزّه است خدا به پرى ترازو، و نهايت دانش، و سر حدّ خشنودى و وزن عرش.

پس از دو سه سطر چنين دارد: ده مرتبه صلوات فرستد و بگويد:

يَا قَابِلَ تَوْبَةِ آدَمَ يَوْمَ عَاشُورَاءَ يَا رَافِعَ إِدْرِيسَ إِلَى السَّمَاءِ يَوْمَ عَاشُورَاءَ يَا مُسَكِّنَ سَفِينَةِ نُوحٍ عَلَى الْجُودِيِّ يَوْمَ عَاشُورَاءَ يَا غِيَاثَ إِبْرَاهِيمَ مِنَ النَّارِ يَوْمَ عَاشُورَاءَ .

اى پذيرنده توبه آدم در روز عاشورا، اى بالا برنده ادريس به آسمان در روز عاشورا، اى آرام دهنده كشتى نوح بر جودى در روز عاشورا، اى فريادرس ابراهيم از آتش در روز عاشورا.

شك نيست كه اين دعا را يكى از ناصبي هاى مدينه، يا خوارج مسقط يا امثال اين ها جعل كرده و با اين جعل كردن ظلم بنى اميه را به كمال رسانده، پايان تلخيص كلام صاحب كتاب شفاء الصدور در هر صورت در پايان روز عاشورا سزاوار است ياد كردن حال اهل حضرت سيد الشهدا ع و دختران و اطفال آن حضرت كه در اين وقت، در سرزمين كربلا اسير دشمنان گشته، و به حزن و گريه مشغول بودند و مصائبی بر ايشان گذشت، كه در خاطر هيچ آفريده اى خطور نكند، و قلم را تاب نوشتن آن نباشد.

و چه نيكو سروده هر كه سروده:

فاجِعَةٌ اِنْ اَرَدْتُ اَکْتُبُها        مُجْمَلَةً ذِکْرَةً لِمُدِّکِرٍ

فاجعه اى است اگر بخواهم آن را بنويسم       به صورت اجمال براى يادآورى يادآوران

جَرَتْ دُمُوعى فَحالَ حائِلُها        ما بَیْنَ لَحْظِ الْجُفُونِ وَالزُّبُرِ

اشكم روان شود، پس پرده گردد       ميان نگاه چشمها و صفحات كتاب

وَقالَ قَلْبى بُقْیا عَلَىَّ فَلا        وَاللّهِ ما قَدْ طُبِعْتُ مِنْ حَجَرٍ

دلم گويد بر من رحمى كه       سوگند به خدا من از سنگ سرشته نشدم

بَکَتْ لَهَا الاْرْضُ وَ السَّماَّءُ         بَیْنَهُما فى مَدامِعٍ حُمُرٍ

بر آن مصيبت زمين و آسمان گريست       و هرچه ما بين آن دو میباشد گريه اى خونبار

من از تحرير اين غم ناتوانم       كه تصويرش زده آتش بجانم

ترا طاقت نباشد از شنيدن       شنيدن كى بود مانند ديدن

منبع: سایت بیتوته

 

اين مقاله تا چه اندازه براي شما مفيد بوده است؟

 12345 
ضعيفعالي
توضیحات شما . (اختياري)

ميانگين آرا :0.0 از 5 امتياز است.


12345
0 : تعداد کل آرا ارسال شده
-1 109083 -1 -1

اخلاق
ادیان و مذاهب
مهدویت
اهل بیت (ع)
فلسفه و عرفان
احکام اسلامی
قرآنی
  
 
ارسال به دوستان


در صورتی که مایلید دوستان شما نیز از این مطلب استفاده کنند , کافیست نام و آدرس ایمیل خود و دوست خود  را وارد نموده تا این مطلب به دوستتان ارسال شود.
 




 
صفحه اصلی | اخبار و رویداد ها | مجموعه مطالب | اردبیل شناسی | صدرا | مسابقات | تماس با ما
Copyright 2009 Tebyan Branch Of Ardebil Province. All rights reserved.
Web Design : WebHouse