مسئولان در بخش های گوناگون، نوآوری، خلاقیت و ابتکار در روشها را وظیفه خود بدانند -رهبر معظم انقلاب   
۱۳۹۶ جمعه ۲۸ مهر -اِجُّمعَة ٢٩ محرم ١٤٣٩ - Friday October 2017
نقشه وب سایت   تماس با ما  جستجو در وب سایت  ورود به صفحه اصلی
  بازدید ها :  60   بازدید    تاریخ درج مطلب  21/5/1396    
 
 
این مواد غذایی را به هیچ وجه در مایکرویو نگذارید

مایکرویو یکی از مشهورترین و پر استفاده‌ترین لوازم خانگی در جهان است، نه تنها به دلیل این که به گرم کردن غذا در چند ثانیه کمک می کند، بلکه امکان پخت برخی وعده های غذایی در آب را نیز فراهم می کند. در حقیقت، هنگامی که برخی سبزیجات در این دستگاه پخته می شوند، آنها خواص بیشتری را در مقایسه با روش های پخت دیگر حفظ می‌کنند.

اگرچه مایکرویو برای بسیاری از مواد قابل استفاده است اما انواع خاصی از مواد غذایی وجود دارند که می‌توانند کیفیت غذایی خود را در صورت مواجهه با دماهای بالا تولید شده توسط این دستگاه از دست بدهند. بر همین اساس، آگاهی از این که کدام مواد غذایی قابلیت استفاده در مایکرویو را ندارند و با روش های پخت دیگر می توان ارزش غذایی آنها را هرچه بیشتر حفظ کرد، اهمیت دارد. در ادامه با برخی از این مواد غذایی بیشتر آشنا می شویم.

گوشت

برخی افراد اغلب گوشت را چند دقیقه پیش از آماده کردن غذا برای یخ زدایی داخل مایکرویو قرار می دهند. در شرایطی که این کار می تواند از آلودگی برخی باکتری ها جلوگیری کند، اما میزان ویتامین B12 و اسید آمینه های موجود در گوشت را کاهش می دهد. افزون بر این، هنگامی که این دستگاه مورد استفاده قرار می گیرد تا گوشت پخته دوباره گرم شود، عصاره طبیعی گوشت و ارزش پروتئینی آن را کاهش می دهد.

پیشنهادها

گوشت را برای یخ زدایی به مدت چند ساعت یا یک روز پیش از تهیه غذا با آن از فریزر خارج کرده و داخل یخچال قرار دهید. گوشت آماده را در دمای پایین در تابه حرارت دهید.

برنج سفید

برنج سفید یک ماده غذایی است که به هیچ وجه نباید در مایکرویو حرارت داده شود. دماهای بالا بخش قابل توجهی از مواد مغذی موجود در برنج سفید را از بین می برند.

مایکرویو از زمان آغاز به کار خود دمای بالا و یکپارچه را ارائه می کند. این شرایط به صورت مستقیم بر محتوای ویتامین ها، مواد معدنی، و فیبر موجود در مواد غذایی تاثیرگذار است.

پیشنهادها

برنج را در یک ظرف با آب بپزید، در شرایطی که دما به تدریج و با پخت غذا افزایش می یابد. اگر قصد دارید برنج پخته را دوباره گرم کنید، اندکی آب به ظرف اضافه کرده و آن را روی حرارت کم قرار دهید.

بروکلی

دماهای بالای تولید شده در مایکرویو می توانند 97 درصد از محتوای آنتی اکسیدان های موجود در بروکلی را از بین ببرند.

تغییراتی که بروکلی طی استفاده از این تکنیک پخت تجربه می کند می تواند هم در بافت و هم در مزه آن احساس شود.

پیشنهادها

بروکلی را در قالب سالادها و اسموتی ها مصرف کنید تا از تمام ارزش غذایی آن بهره‌مند شوید. اگر ترجیح می دهید آن را بپزید، استفاده از بخار را مد نظر قرار دهید.

کره

اگرچه افراد بسیاری کره را در مایکرویو ذوب می کنند، اما حرارت بالای این دستگاه می تواند ارزش پروتئینی کره را کاهش دهد.

پیشنهادها

کره را درون یک ظرف روی حرارت کم ذوب کنید. هر زمان که امکان دارد، کره را در دمای اتاق نگهداری کنید تا به صورت طبیعی نرم شود.

شیر

شیر و دیگر محصولات لبنی مانند ماست می توانند تا نیمی از مواد مغذی خود را در دماهای بالا از دست بدهند.

قرار دادن شیر در مایکرویو می تواند به از بین رفتن کامل محتوای ویتامین B12 منجر شود و محتوای مواد معدنی اساسی آن را نیز کاهش دهد.

پیشنهادها

اگر قصد دارید شیر را به صورت گرم مصرف کنید، این کار را روی حرارت کم انجام دهید تا به دمای مناسب برای مصرف برسد.

سیر

متخصصان تغذیه همواره مصرف سیر به صورت خام را توصیه می کنند تا از تمام فواید تغذیه ای آن بهره‌مند شوید.

هنگامی که این ماده غذایی در دماهای بسیار بالا پخته یا گرم می شود، حدود 95 درصد از ویتامین ها و مواد معدنی خود را از دست می دهد.

در حقیقت، تنها قرار گرفتن به مدت یک دقیقه در مایکرویو برای از بین رفتن محتوای آلیسین سیر کافی است. این ماده عامل خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی سیر است.

پیشنهادها

سیر خام را به اسموتی ها، سالادها یا دیگر دستورالعمل های غذایی خود اضافه کنید. یک حبه سیر را با معده خالی مصرف کنید تا از بیشترین فواید سلامت این ماده غذایی برخوردار شوید.

قارچ

پروتئین های موجود در قارچ هنگامی که این ماده غذایی در دماهای بالا پخته می شود یا دوباره گرم می شود به طور کامل از بین می روند.

در حقیقت، هنگامی که قارچ ها در دمای اتاق خنک می شوند، هرچه بیشتر مستعد آلودگی با ریزجانداران خاص می شوند.

پیشنهادها

قارچ های پخته را دوباره گرم نکنید زیرا ممکن است موجب سوء هاضمه و التهاب شکمی شوند. این ماده غذایی را در دمای 70 درجه سانتیگراد بپزید. قارچ را در دستورالعمل هایی که به پخت بیش از اندازه و طولانی مدت نیاز ندارند، استفاده کنید.

منبع: روزنامه جام جم

اين مقاله تا چه اندازه براي شما مفيد بوده است؟

 12345 
ضعيفعالي
توضیحات شما . (اختياري)

ميانگين آرا :0.0 از 5 امتياز است.


12345
0 : تعداد کل آرا ارسال شده
-1 107411 -1 -1

تغذیه
بیماری ها
داروشناسی
سلامت جامعه
  
 
ارسال به دوستان


در صورتی که مایلید دوستان شما نیز از این مطلب استفاده کنند , کافیست نام و آدرس ایمیل خود و دوست خود  را وارد نموده تا این مطلب به دوستتان ارسال شود.
 




 
صفحه اصلی | اخبار و رویداد ها | مجموعه مطالب | اردبیل شناسی | صدرا | مسابقات | تماس با ما
Copyright 2009 Tebyan Branch Of Ardebil Province. All rights reserved.
Web Design : WebHouse