مسئولان در بخش های گوناگون، نوآوری، خلاقیت و ابتکار در روشها را وظیفه خود بدانند -رهبر معظم انقلاب   
۱۳۹۶ جمعه ۲۷ مرداد -اِجُّمعَة ٢٥ ذو القعده ١٤٣٨ - Friday August 2017
نقشه وب سایت   تماس با ما  جستجو در وب سایت  ورود به صفحه اصلی
  بازدید ها :  114   بازدید    تاریخ درج مطلب  3/3/1396    
 
 
آیا از روش های کاهش استرس آگاهی دارید

احساس اضطراب و استرس زمانی در فرد ایجاد می شود که فرد توانایی تحمل و مقابله با تنش ها و اتفاقات زندگی را نداشته باشد در این شرایط فرد که توان و تحمل هضم و پذیرش اتفاقات را نداشته است به نوعی فشار و نیروی روانی دچار می شود نشانه ها و نوع بروز و شدت استرس در افراد مختلف متفاوت است که در این مطلب به بررسی و درمان این علائم می پردازیم.
علایم استرس
همانطور که اشاره کردیم بروز استرس در افراد مختلف نشانه های متفاوتی دارد اما زمانی که فرد دچار تنیدگی یا استرس میشود حتما چنین علایم و نشانه هایی را خواهد داشت با توجه به شدت تنش و شدت اضطراب تعداد این علایم و همینوط شدت آنها تغییر خواهد کرد
درزمان استرس فرد بسیار کم حوصله و پرخاشگر میشود ، احساس سردرد و خستگی شدید به همراه افزایش ضربان قلب و تنگی قفسه سینه نیز علایم شایع آن میباشد
هم چنین ممکن است اختلالات گوارشی مانند درد و سوزش معده و یا حالت تهوع نیز بروز پیدا کند معمولا عرق کردن ، سرد و گرم شدن بدن و خشکی دهان و از دست دادن تمرکز و آشفتگی علایمی هستند که در اکثر افراد هنگام استرس بروز پیدا میکند
هم چنین ممکن است تغییرات شدید روانی و حالات روحی نیز ایجاد شود مانند میل به تنهایی ، احساس نیاز به کشیدن سیگار ، آشفتگی و کلافگی شدید و

…...
علل استرس
استرس ممکن است به دلایل بسیار متنوع و مختلف بروز پیدا کند اما بطور کلی میتوان دلایل آنرا در سه گروه اصلی دسته بندی کرد
اولین گروه دلایل فردی است که ممکن است در اثر ایجاد تضاد در نقش ها و مسئولیت های فرد یا بیشتر بودن وظایف و مسئولیت ها از حد توان شخص ویا توقعات و انتظارات بیش از حد اطرافیان بوجود می آید
دسته ی دوم دلایل گروهی است و زمانی بوجود می آید که نیازها ، عقاید ، افکار و اعمال و مسئولیت ها در یک گروه هیچ گونه اشتراکی با هم نداشته باشند یا در تضاد باهم باشند این گروه میتواند خانواده و یا همکاران باشد
دسته ی سوم عوامل سازمانی است که باعث بروز استرس میشود و شامل تمامی مشکلات و انرژی های منفی و اشتباهات موجود در محل کاریست که فرد در آنجا مشغول به کار است . این اشتباهات میتواند مشکلات مربوط به مدیریت ، ایجاد فضای تنش زا و پر استرس برای کارکنان ، رفتار نامناسب و تهاجمی با کارکنان و زیر دستان ، رفتار نامناسب همکاران با یکدیگر و… باشد که همگی آنها میتواند شخص را از انجام کارها و وظایف و مسئولیت های خود بترساند و تمامی فعالیت روزانه وی را تحت تاثیر قرار دهد – .
راه های کاهش استرس
مهم ترین نکته ای که لازم است رعایت کنید این است که تمرین هایی که در این قسمت از مطالب بیان میکنیم در صورتی جواب گو هستند که اولا خود شخص واقعا بخواهد با استرس خود مقابله کرده و تمرین ها را به جا و مرتب انجام دهد دوما باید در دراز مدت همیشه در زمان حمله ی استرس و اضطراب مرتبا انجام شود
یکی از روش ها این است که در زمان های عادی فضا ها و موقعیت هایی که برای شما استرس ایجاد میکنند را تصور کرده و در آن وضعیت به آرامی تا شماره ۱۰ بشمارید و سعی کنید آنرا درون خود در آن ۱۰ ثانیه حل کنید سپس در زمان هضم ماجرا بطور معکوس از ۱۰ تا صفر شمارش کنید و به وضعیت نرمال روحی خود بازگردید
سپس همین تمرین را در زمانی که واقعا در یک موقعیت تنش زا قرار گرفته اید هم انجام دهید زمانیکه از ۱۰ تا صفر شمارش میکنید در واقع مغز شما شرطی شده است برای اینکه وضعیت شما را به حالت عادی برگرداند
راه حل دوم که البته همیشه امکان انجامش نیست این است که از آن محیطی که در شما تنش ایجاد میکند فرار کنید
البته نباید به کلی از ماجرای پیش آمده و اتفاق افتاده فرار کنید بلکه لازم است برای مدت کوتاهی آن مکان را ترک کنید و در فضای آرامی به بازگشت به آرامش روانی خود بپردازید چند نفس عمیق کشیده و مجددا به محل مورد نظر برگردید ممکن است با برگشتتان دوباره دچار استرس شوید اما انجام این کار در زمان ها و مکان های مختلف و تکرارش بسیار کمک کننده خواهد بود
همانطور که در تعریف استرس بیان داشتیم ، استرس فشار و نیرویی است که در شخص به دلایل مختلف ایجاد شده و انباشته میشود به همین دلیل تخلیه این انرژی و نیروی مضاعف به روش های گوناگون بسیار موثر است در این زمان میتوانید شی را محکم در دستان خود فشار دهید بهترین کار این است که از حلقه های تقویت کننده مچ دست استفاده کرده و همیشه آنرا همراه خود و در دستانتان داشته باشید
کشیدن نفس های عمیق زمان استرس و منقبض و منبسط کردن عضلات بدن هم بسیار کمک میکند انجام تمرین هایی مانند یوگا و مدیتیشن نیز در دراز مدت اثرات مثبتی خواهند گذاشت
اینها روشهای موثری هستند که در اثر تکرار آنها میتوانید بر استرس خود غلبه کنید اما در صورت شدید بودن استرس و ایجاد اختلال در زندگی طبیعی و انجام کارهایتان حتما به رونشناس مراجعه کرده و مشکل را با او درمیان بگذارید
منبع: سایت آفتاب

اين مقاله تا چه اندازه براي شما مفيد بوده است؟

 12345 
ضعيفعالي
توضیحات شما . (اختياري)

ميانگين آرا :0.0 از 5 امتياز است.


12345
0 : تعداد کل آرا ارسال شده
-1 104795 -1 -1

جامعه شناسی
روانشناسی
آسیب شناسی اجتماعی
خانواده
  
 
ارسال به دوستان


در صورتی که مایلید دوستان شما نیز از این مطلب استفاده کنند , کافیست نام و آدرس ایمیل خود و دوست خود  را وارد نموده تا این مطلب به دوستتان ارسال شود.
 




 
صفحه اصلی | اخبار و رویداد ها | مجموعه مطالب | اردبیل شناسی | صدرا | مسابقات | تماس با ما
Copyright 2009 Tebyan Branch Of Ardebil Province. All rights reserved.
Web Design : WebHouse